Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 299 ggr
Mischa
0

Förkylning = grinig

Båda mina råttor verkar vara lite förkylda, men ena av dom (den äldsta) har varit lite grinig på senaste, alldeles nyss så sträckte jag in handen till den äldsta och lät henne sniffa som vanligt på fingrarna för att visa "vem det är" och då hugger hon så att det faktiskt gick hål på huden… O_o

hon har inte uppvisat sådant beteende innan, så jag funderar på om hon faktiskt mår dåligt.

≧◔◡◔≦

lorenz
0

Hej!

Var har du råttburen? Tänk på att aldrig ha burar vid en uttervägg och fönster för det drar och då kan dina råttor bli förkylda. Ge dom en eller flera t-shirt så att dina råttor kan bedda ner sig och bli Varma. Om du har råttorna ute tänk på att den inte går på ett kaltgolv utan lägg då gärna mattor som de kan springa på.

Jag tycker inte att du ska avliva din råtta för ett bet utan alla kan vi har våra dåliga dagar.

Lycka till!

/ cecilia

Ninja
0

Man vet oftast själv hur det är att vara förkyld, huvudvärk, snuva och kanske lite muskelvärk och andra saker som hör till. Då kanske det blev för mycket för henne när du skulle dit och peta på honom, hon ville kanske "bara" vara ifred.
Blir hon dock inte frisk ganska snart så bör du ta henne till veterinären för undersöking, det kan ju vara någon annan sjukdom eller skada som ligger bakom beteendet.

Men, självklart kan det även vara en förändring i temperamentet. Världens snällaste råtta bli helt plötsligt elak och bits, det är tyvärr inte helt ovanligt.. Hur gammal är hon?

Mischa
0

Hon är väl lite mer än 1½år  (omplacering) så jag vet inte säkert, har haft henne i snart ett år.

Hon är inte otrevlig eller rädd annars, utan helt enkelt lite kinkig.

≧◔◡◔≦