Ny kompis?
Sedan en liten tid tillbaka har jag en ensam liten råttjej från zoo hemma hos mig. Jag pysslar om henne så mycket det bara går men jag vill verkligen inte låta henne sitta ensam!
För övrigt har jag nu bestämt mig för att aldrig skaffa råttor ifrån zoo mer då jag märkt hur illa behandlade de kan vara redan från början, samt att jag själv haft en väldigt aggressiv och psykiskt sjuka råttor ifrån zoo. Min nuvarande lilla tjej (från ett annat zoo än de andra) har dock varit hur mysig som helst från första början.
Jag har funderingar på att ta emot en omplaceringsråtta som kompis till min lilla tjej.
Är detta en bra idé? Vad jag förstått kan jag då i värsta fall lämna tillbaka råttan om det inte skulle funka (?)
Spelar åldern på den nya råttan roll? Hur gammal bör den isf vara för att ihopsättningen ska fungera så problemfritt som möjligt? (vill verkligen inte att de ska bråka eller skada varann som mina tidigare råttor emellanåt gjorde) Jag uppskattar min råtta till max 15 veckor gammal.
Vad bör jag tänka på innan och den första tiden?
Jag är väldigt tacksam för hjälp då jag inte är så erfaren än och då detta kommer bli min första ihopsättning.
Säkrast att få lyckade introduktioner är ju om man har råttor med bra temperament, som är väl införstådda hur man uppför sig mot andra råttor. Störst chans att få det är ju från en uppfödare som verkligen engagerar sig i sina råttor och som har koll på vad som finns i linjerna, men jag tycker det ändå låter som en toppenidé att välja en omplaceringsråtta. Vet inte om du har hört om Råtthjälpen, men det är iaf en förening som tar hand om och omplacerar råttor.
Det man bör tänka på är att ju yngre råttor desto smidigare brukar introduktioner gå. Råttor som levt ensamma en stund kan "tappa" råttspråket och därför kan det blir knepigare, men har de bara inte varit ensamma så länge så brukar det gå bra ändå.
Du bör låta råttorna träffas på neutral mark de första gångerna, dvs någonstans där ingen av dom brukar vara så att ingen har sitt revir där. När det går bra kan du prova sätta ihop som i buren, som du förbereder genom att tvätta noga och skrubba all inredning. Byt ut allt som suger åt sig lukt, och möblera gärna om.
Ignorera ev. pip och bråk om de inte på allvar försöker skada varandra. De måste bestämma rangen ifred, men om de biter varandra så måste du sära på dom, då kommer de aldrig gå ihop.
För lite mer tips kan du söka på "introduktion" och "introducering" här på forumet. Då får du upp en del gamla trådar som handlar om just det.

Tack för ditt svar! Bekräftade mycket som jag trodde att jag visste!
Och ja, jag har hört talas om Råtthjälpen. Har varit ute på deras hemsida och kollat flera gånger. Det är dit jag ev tänkt vända mig!