Foder
Vad använder ni för foder till era råttor?
Jag använder ett jag köper i djuraffär (minns inte märket), mina två killar äter glatt av det men mycket lämnas kvar som dom inte tycker om. Så jag skulle gärna hitta något bättre där dom inte lämnar kvar så mycket som måste slängas pga blir rätt dyrt i längden…
Tacksam för svar :)
Sham's Rats
Ett tips är att inte fylla på matskålen förrän allt är uppätet. Råttor äter det godaste först (precis som oss människor) och dom kommer ät upp resterna när de är hungriga. På så sätt får de i sig allt, sorterar inte ut godsakerna och det kostar mindre i plånboken :)
#1 Ska se till att försöka med det! Dock så kastar dom bort det dom inte äter också :(
Vad använder du för foder till dina? Vill höra vad andra gör så jag kan tänka över mitt val också, för mina råttors hälsas skull
Sham's Rats
Jag tycker du ska skippa det du köper och blanda eget. Ska finnas recept bland artiklarna.
#3 Det är det jag tänkt göra :) Ska faktiskt inhandla allt idag och blanda eget istället. Men tänkte mest vad andra använder för foder också :)
Sham's Rats
#4 vad bra :) vad ska du ha i?
#5 Jag hittade detta recept här :) så tänkte använda det lite som en grund att gå på i alla fall och testa. Har du några förslag på mer att ha i fodret?
2 dl Havre
2 dl Vete
2 dl Korn
2 dl Råg
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1/2 dl Torrfoder för hund
2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö*
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö
Sham's Rats
#6 Tror det kan bli bra :)
Jag gjorde denna bladning igår och använder nu, mina två killar älskar verkligen maten, så jag är nöjd med att dom är nöjda :)
Sham's Rats
Härligt :)
#2 Såg nu att du redan börjat blanda eget, bra! :)
Jag brukar blanda i sådant jag har hemma i skafferiet så det varierar lite. Men i grund och botten brukar jag ha i:
Axa Grynblandning
Solrosfrön
Pumpafrön
Hundtorrfoder
Sedan kan annat slinka i som: Ärtor, knäckebröd, nötter (inte mycket alls utan bara någon bit), musli (som inte innehåller socker), linfrön, osv
#6 av: hampusrylander
#5 Jag hittade detta recept här :) så tänkte använda det lite som en grund att gå på i alla fall och testa. Har du några förslag på mer att ha i fodret?
2 dl Havre
2 dl Vete
2 dl Korn
2 dl Råg
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1/2 dl Torrfoder för hund
2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö*
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö
Hur gör du/ni med mineraler och vitaminer? Är ju ganska komplicerat att få till rätt dosering har jag förstått