Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1191 ggr
Siastassar
0

För lugna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag är nybliven råttägare & har 2 systrar på drygt 5 veckor. Som ni ser på bilden så ligger de vid min tröjärm. De är alltid väldigt lugna & vill helst ligga så här & mysa medans jag kan stryka dom över ryggarna & i ansiktena hur länge som helst! Har jag fått tag på 2 väldigt gosiga exemplar eller är det som så att de inte vågar annat? Ska inte särskilt honor vara busiga & nyfikna på omgivningen? Har ju bara haft dom i 4 dar så de kanske blir mer framåt med tiden. Hur har era råttor betett sig de första dagarna? De är inte alls rädda för mig snarare tvärtom. När jag har släppt dom i sängen så klättrar de snabbt upp på mig istället. Vill inte alls utforska omgivningen. Tacksam för tips!

Karmatarerskanise
2

Det kan bero på att det nya är skrämmande och du känns trygg. Släpper nog snart. Så njut medan du kan ;)

Siastassar
0

#1 Haha okej då får jag njuta så länge det varar då :)

Siastassar
0

Kolla så mysiga de är. Den ena sover ju tom. Är sååå kär i dom! <3

Karmatarerskanise
0

Mys. Är de köpta från en uppfödare?

komigentammie
0

Råttor är individer så det är inte så att alla honor är så, alla hanar är så. 
Det kan vara så att de behöver känna sig bekväma innan de blir busigare!

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Disa2000
1

#5 Då är det ju inte säkert att alla hanar är så mysiga. För som du sa är alla råttor egna individer och vissa hanar är nog lika spalliga som honor brukar vara. Bara att det mer generellt är hanar som är lugnare.

komigentammie
0

#6 Precis. Majoriteten av honor verkar vara full fart, majoriteten av hanar verkar vara mysgurkor men det är inte alltid så, helt enkelt, så man bör inte förvänta sig det! :)

Siastassar
1

#4 nej de är från djuraffären men hon som köpte dom därifrån la ut dom på Facebook som avlivningshotade pga Bodil med grått huvud hade bitit henne. Hon hade bara haft dom ett par dar men inte vågat hantera dom mer efter bettet. Hon tyckte inte heller att de pasAde som husdjur för att de inte var tillräckligt tama & när hon försökt sälja dom ville ingen köpa pga hon sa att den ena var aggressiv av sig. Men här hos mig är båda supermysiga! Ingen har försökt bita mig! Jag har aldrig haft råttor förut bara flera hamstrar men jösses så underbara dom är. Hade jag vetat det skulle jag ha skaffat råttor för länge sen. Bättre sent än aldrig. Hehe. Jag hade egentligen bara tänkt rädda dom & sen omplacera men nu får de mer än gärna stanna! :)

Lenni
1

Jag tycker dom ser ut att vara från samma uppfödare som mina sexveckors råttpojkar. Är de köpta i Örebro? Mina är med otroligt tama och klättrar redan upp på huvudet och söker kontakt och försöker ta sig ut ur buren när jag stoppar in handen till dom. Hihi. Såg nämligen att två honor flyttat från samma djuraffär så tänkte om det var dom. Ha det gott.

Lenni
1

Fem veckor är mina med. Skrev visst sex veckor.

Siastassar
1

#9 hon sa att hon köpte dom på Bra Zoo, inte från uppfödare. Hur ser dina ut då? Har du nån bild? :)

Lenni
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Roligt. Förstod på din beskrivning av honorna att de nog kommer från samma. Mina är från bra zoo. Här är Oscar, Frans och lilla Nils som är väldigt mammig.

Siastassar
1

Åh så gulliga! Så du köpte 3 stycken? Då kanske våra är syskon! :) Mina sägs va födda 1 februari iaf. En sån där sputnik var får man tag på sånna? Nils heter min hamster. Gulligt!

Lenni
0

Det är dom säkert. :-) jag köper mina sputnikar på bra zoo. Eller djurens center i marieberg.

Lenni
0

Mina är också födda samma dag. Hihi. :-D

Siastassar
1

Okej va bra att de finns på djuraffären. Mina vill nog oxå ha sånna! Kul, då måste de va syskon! Roligt att dina med är så mysiga. :)

Lenni
0

Var där idag. Det finns bara små sputnikar kvar men dom går att använda så länge sötnosarna är små. :-) Råttorna kommer ifrån en uppfödare som hanterar råttbäbisarna så fort de öppnat ögonen fick jag förklarat och de har ett bra temperament tycker jag. Märks att de är hanterade. Var inne i djuraffären när uppfödaren kom med de små och de skulle könsbestämmas. Redan då verkade dom keliga.

komigentammie
0

Zooplus.se har sputnikar i XL!

Siastassar
1

Åh va bra att du sa det om uppfödaren! Då vet jag att de har haft det bra i början av livet. Ja de är ju otroligt mysiga. Funderar ev på att köpa 1 imorn så får de en till syster. Du köpte väl 3 på en gång? Tror du råttorna trivs bättre om de är 3? Hmm… Får se hur jag gör. Det kanske blir onödigt bråk eftersom det är länge sen de sågs… Ja zooplus är bra! Tack för tipset! :)

Lenni
0

Jag köpte tre på en gång, de mår bra av att va flera. En Svante fick följa med hem igår. Så nu är de fyra. De bestämde snabbt rangordningen sen var de nöjda. Svante var så lugn hela vägen hem att jag trodde nåt var galet men han blommade ut efter en god lunch och vila. Hoppade omkring som en groda.

Lenni
0

Lite bråk får man nog räkna med. Jag brukar introducera dom i badrummet så de får springa omkring och nosa på varandra. Sen brukar jag städa buren ordentligt och möblera om lite innan jag släpper in allihop. Ibland kan det krävas fler introduktioner har jag märkt. Det får inte gå för snabbt.

Lenni
0

Mina honor återsåg varandra efter en månad då jag tog hem två först sen två till. Det gick jättebra. De kommer också från bra zoo. Födda 9 september 2015.

annamedråttorna
0

Mitt svar är- njut bara! När mina hanar var små var de livrädda för oss människor samt ALLT i omgivningen som rörde sig eller lät konstigt. De var absolut inte så där sociala så tidigt i livet som dina. Än idag vid ca 1,5 års ålder så kan de ibland reagera på vissa ljud. Ena råttan tycker inte om att bli buren/kliad på. Lite tråkiga :) Men den ena tycker om mig iallafall!

Siastassar
0

#22. Grattis till Svante! Roligt att du köpte ännu en brorsa! Det som gör mig mest tveksam är väl att ju fler man har desto oftare ska buren städas… Men det får jag väl ta då. Huvudsaken är att råttorna mår bra. Men man ska ju hinna med att aktivera alla oxå. Så 3 räcker nog isf för mig. Ska åka dit & kolla om en stund. Ringde nyss & de sa att de har 5 honor kvar iaf. :) #23 oj då. Tänk så olika det kan vara. Förstår att du tycker det är tråkigt att din ena är så osocial mot dig. Du får tvångsgosa med honom så kanske han ändrar uppfattning till slut! Mina är inte alls rädda förutom om jag spolar vatten i kranen samtidigt som de springer där på diskbänken så det gör jag inte mer. Men katten & hundarna är de mest nyfikna på! Ja jag ska njuta, absolut.

Lenni
0

Städningen görs varje dag här hemma. Från den ena buren till den andra :-) och sen om igen. galler och hyllor tycker jag blir smutsigast mest. På kort tid. Tar ut mina råttor i omgångar så de får springa av sig och va på äventyr utanför buren. Mat äter jag knappt en hel portion längre. Det ska ju räcka till mina sötnosar. De går först. Haha.

Lenni
0

Tack angående Svante. <3

Siastassar
1

Det blev en liten Doris trots allt! Gjorde som du sa & släppte ihop dom i badrummet. Det gick hur bra som helst. Som dom aldrig varit ifrån varann. Ja håller efter i buren gör jag lite varannan dag typ & storstädar 2 ggr/vecka så det blir kanske inte smutsigare med bara en till. :) ja visst är det kul att ge dom av sin egen mat. Att de kan äta det mesta är ju toppen! Nu längtar jag redan till sommaren så jag kan ta med dom utomhus.

Lenni
0

Hihi hej Doris. Mycket söt. :-D

Lenni
0

Längtar med till sommaren.

Siastassar
0

#28 vi tackar så mkt! :) Har du nån bild på lille Svante?

Lenni
0

Svante.

Siastassar
0

Åh så fin han är! Han liknar min Märta. Gillar röda ögon! Bodil har svarta men Doris har mörkröda ögon. Vet ej vad det heter. Skoj att få följa brorsorna här<3

Lenni
0

Desamma, ska bli kul och se bilder och uppdatera varann om våra sötnosar :-D Första gången jag har råttor som är rödögda. Nej jag är inte så duktig på ögonfärger och vad det heter heller, likaså råttans utseende. Tycker inte det är viktigt att veta det, sysslar inte med avel ändå. Råttorna är viktigast att man är duktig på :-)

Siastassar
1

Håller med dig! :) Ja skoj att följa varandras råttor här! Här på bilden tycker Bodil att hon ska få vara istället för stearinljus. Knasfia.

Lenni
0

Haha. :-D Hon tycker att hon är ditt solsken :-)