Varfylld blåsa
Min stackars gamla råttgumma har fått en stor varfylld böld under frambenet, den växer lite varje dag och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Hon är 2 år och 3 månader och jag förstår att det kanske är dax att ta bort henne men då både hon och hennes syster båda försker hålla sig aktiva, äter/dricker som de ska och inte alls verkar ha ont så går det emot. Daisy som honheter har dock svårt att gå och tvätta sig av bölden och ålder.
Det jag undrar är mer om det finns något jag kan göra själv eller vad ni skulle gjort i denna situation ? Någon som har erfarenhet av gamla råttor?
är det rent var ? då kan det vara i behov av att rengöra och tömma den ordentligt. Så det inte blir ett större problem. Jag hade rejält otur med en stackars kille som hade fått ett sår som fylldes med var osv. Han mådde inte alls bra.
beskriv lite mer om hur den ser ut och vad du tror uppkomsten beror på.
Har du möjlighet att lägga upp en bild? Låter inte bra. Hör med en veterinär annars. Stackarn!
Rent spontant med tanke på placeringen och storleken så tror jag mer på att det är en juvertumör det handlar om och inte någon varböld. Placeringen är klassisk för juvertumörer. Om det är en cancerknöl eller inte går däremot inte att svara på utan att skicka in knölen på provtagning.
Varbölder brukar aldrig växa sig så där pass stora speciellt inte utan att spricka. Jag tvivlar på att det skulle vara en böld det handlar om då den borde spruckit för länge sedan i så fall samt att huden ser hel och normal ut. Vid bölder tenderar huden att bli tynnre ju mer bölden växer och till slut spricka av sig själv.
Kan vara bilden som luras lite men har hon någon knöl på buken också?
Ta en tripp till veterinären och se över knölen. Har du tur så är det mot förmodan en varböld och då är det väldigt enkelt behandlat (tömmas, rengöras och eventuellt antibiotika) men är det en tumör det handlar om och om den växer fort så får man tyvärr tänka vad som är snällast mot tösen.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det är bilden som luras.
Men min andra råtthona som är syster till hon på bilden har också börjat utveckla en liknande böld vid bakbenet.
Men jag får fundera lite, ett veterinärbesök kommer det få bli men vi får se vad jag gör sedan. Vad skulle ni gjort i en liknande situation?
#6 Om även systern börjar få en knöl så är det tyvärr väldigt troligt att det är juvertumör.
De gånger jag haft tumörer och tjejerna har varit lite äldre eller inte skulle klarat av sövning pga luftvägsproblematik osv har jag valt att låta dem gå med tumörerna tills de hindrar råttan att utföra sina naturliga behov. Din tjej med knölen vid frambenen hindras ju av knölen enl. vad du skrev i början så där skulle jag nog personligen tyvärr låta henne gå.
Systern däremot kan ju fortsätta leva tills hennes knöl växt och är i vägen. Jag vet inte om dessa två är dina enda råttor men har du fler så är det ju inga problem flockmässigt men har du endast två och inte planerar att ta in fler så blir ju dilemmat om man ska låta den senare systern gå ensam tills knölen växt eller om man ska låta dem båda somna in tillsammans.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning