Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 961 ggr
TheCottonCandy
0

Billigt och bra bottenströ

Hej! 

Jag undrar om folk här skulle vilja tipsa om bra och relativt billiga bottenströer. Bra räknar jag som, behaglig för råttan att gå på, håller lukten borta ganska bra, bra uppsugningsförmåga och att det är ganska dammfritt. 

Har just nu detta https://www.fressnapf.de/p/multifit-hanfstreu , vilket har funkat bra till 3 av fyra råttor, men min fjärde verkar allergisk mot det på något sätt. 

Innan har jag haft alspån, men det tyckte jag varken sög upp kiss bra eller höll lukten borta särskilt mycket.

Tipsa!!

Valkyrija
0

Toa-Lätt rekommenderar jag starkt! Finns att köpa i vanliga matvarubutiker :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

hampusrylander
0

Hampaströ har jag hört att många sagt fungerar bra och går att köpa storpack. 

Men som Alyssa svarade så är Toa-Lätt också väldigt bra och framförallt enkelt att få tag på samt relativt billigt :)

Sham's Rats

TheCottonCandy
0

Är toa-lätt skönt för råttan att gå på då? Jag tänker mest på att pelletsen är ganska stora :)

Valkyrija
0

Jadå det ska inte vara några problem!: ) jag hade Toa-Lätt i botten och sedan borrismattor på hyllplanen och mina tåttisar va jättenöjda :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

TheCottonCandy
0

Okej, får kanske prova det till henne då :) Tack!

tötenöten
0

Det är delade meningar om Toa-Lätt, vissa uppfödare förbjuder sina köpare enligt kontrakt från att använda det just för att det är så hårt :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

TheCottonCandy
0

#6 Ojdå! Kanske blir det bättre om man blandar ut det med något mjukare?

Vad använder du själv? :)

Mellux
1

TOA-LÄTT bör man inte använda i hela burbottnet då det är så hårt (enligt mig), Använd det hellre i deras toalådor. Jag själv använder hampaströ från Granngården för ca 160kr för 20kg (om jag minns rätt) finns även alspån,  tidningspapper, borrismattor från IKEA, fleece osv man kan använda. Tänk dock att du måste ha en grävlåda eller liknande där det finns grävbart material om du väljer att använda mattor/fleece som underlag. :)

zickan
2

Hur verkar din råtta allergisk på något sätt? Symptomer?

Toalett är som det sägs rätt hårt. Funkar att ha ibland. Men förr när det användes ofta av råttägare. Så  var det även mer bumblefoot(svullnade fötter) kan ha  missat bara. Men tycker knappt man hör om tass problem så mycket som för några år sedan. 
Jag är känslig för damm. Känslig för toalette som blir fuktigt, Själv reagerar jag starkt på toalette. Förr när man använde det fick jag ta allergitablett innan städning. Inte kört på väldigt länge, men gjorde felbedömning av zooplus leverans nu nyligen. Behövde städa innan jag fick hem strö därifrån och köpte en säck toalette på zoo. Luktar ju apa att öppna en toalett påse. Snörvlat och nyst i ett par dagar innan jag kunde städa undan det.
Och då tänker jag att hur reagerar inte råttorna om jag reagerar så. 

Det som redan används **MultiFit Hanfstreu, är väl bara vanlig hampa strö?
Iaf vad jag tycker mig förstå av min hackiga tyska från plugget.  Multifit hampaströ. 
Hampaströet som jag fått från granngården och zooplus. Två olika märken. Har ibland varit mögligt och luktat apa. Sista tiden varit mer problem med det än innan. 
Om det kan va nått sånt din råtta reagerar på?
Budget och inte så svårt att klaga så får man byta eller nytt. 

Är råttor känsliga kan man testa bara vanliga mattor i botten och ha en grävlåda med strö eller toalåda med strö osv. Inte ha hela buren. Borris mattorna från ikea 4:- är poppis. 
Kan man köra det ströet du redan har fast på mindre del. Eller nått annat strö som verkar fungera. 

Annars ende jag ka komma på är nya formen av stl strö. Carefresh. rivet tjockt papper. **

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

kigon
1

Fleecematta som man byter ut en gång i veckan (alltså har två som man växlar mellan) har funkat bra för mig med lukt, har också haft borrismattor men de började lukta lite unikt tyckte jag…

Bara ett tips, iom att din ena var besvärad av spån… Jag avråder också from toa-lätt i hela buren, men i lådan funkar det bra! Hampaströ (lättströ) har jag använt till kaniner vilket gick bra (dock utomhus)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Lollomoo
0

Toa-Lätt är väldigt billigt och bra enligt mig och mina råttor har inga problem med det. Annars är det ju allra billigast att använda "strimlat" tidningspapper. Det tycker dem är väldigt kul att leka i dessutom håller det värmen bra.

Mina råttor är mina bäbisar! HjärtaGapskrattar

zickan
0

#10 nyfiken. vad har du hittat för fleacemattor? eller gör du själv?
Vad har du för bur och hur sätter du fast dom?
Testat i rs95. Men kommer inte på nått bra sätt att sätta fast fleacefiltar till botten. Mina honor tuggar hål och lägger sig under allt så det blir ju bara fel ändå i slutändan.. haha.. 
Gillar borrismattor på en del och strö på en del. Men borrismattorna är så mörka. Tips på hur man kan använda fleace bättre tas gärna emot.

kigon
0

#12 Jag viker billiga fleecemattor från ikea under bottnarna på min rs95. Har den turen att råttorna struntar i att bita sönder dem så länge jag inte har någon form av hus/gömma på marken där fleecen är… Om jag har det så lever inte filten länge 😎

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

TheCottonCandy
0

#9 Efter jag bytte till det ströet har hon börjat klia sig så hon fått såriga ögon och även lite på sidan under pälsen. Hon är den enda av mina råttor som reagerade så, till alla andra funkar det bra.

Jo det är hampaströ så jag tycker att det borde funka, men tydligen inte för henne. Har bytt ut underlaget till tidningspapper som jag stoppat i dokumentförstöraren.

Får se om jag gör som ni säger sen, köper in mattor till botten och har en toalett med strö bara :) Tack för alla tips!

komigentammie
0

Vill bara påpeka att endast tidningspapper eller endast mattor är inte godkänt, spec inte med bara en toa med strö i. Du behöver en låda med grävbart material för att de ska få utlopp för sina naturliga instinkter. (personligen hade jag haft det i hela botten men vissa säger att en låda räcker)

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

zickan
0

#14 försvinner det inte om du byter material eller blir värre. mer små sår runt om. Så kan det va skabb.

TheCottonCandy
0

#15 Jag har ju tidningspapper som stoppats i dokumentförstörare så det är i strimlor. Det går att gräva i det då ju :)

#16 Det verkar som det börjat försvinna nu när jag bytat. Ifall det var skabb borde de andra väl också ha det och det har de inte :)

zickan
0

#17 nej det är ohyra som löss/loppor som normalt går på alla i buren. Skabb brukar endast gå gå nån enstaka om man inte låter det va nått som får ligga obehandlat länge. Då lär nog alla åka på det förr eller senare. 

Men skönt att det verkar va ströet. Intressant att veta mer om råttorsallergier. På varför de kan få hudproblem av just strö.

TheCottonCandy
0

Aha okej! Hade för mig att skabb var väldigt smittsamt, men där ser man :)

Ja, det verkar ju inte som att det är jättevanligt i alla fall

komigentammie
0

#15 Tidningspapper är inte okej som bottenmaterial, oavsett strimlat eller inte. Jag har själv haft ls på besök så jag utgår från vad de påpekade hos mig. Vad andra sen gör är såklart deras beslut.

Strimlat tidningspapper räknas som bomaterial, du behöver ha både botten- & bomaterial.

TheCottonCandy
0

#20 Jaha okej, då är detta tillfälligt då tills jag fått hem annat strö eftersom hon inte tål det jag har hemma.

Disa2000
0

Varför fick man inte ha tidningspapper som botten material? Bara nyfiken

zickan
0

#22 fick själv den uppläxningen via facebook grupp. Där angående att ha endast borrismattor som botten underlag och sedan bomatrial på det. Nu vet jag inte hur de formulerade sig eller gav för bevis för att jag skulle tro på det. 
Men det gjorde jag. Se om det kan dyka upp här med.  Men det är inte okej att ha bara borrismattor, då borde även det gälla platt tidningspapper. 
Skulle tippa det är för att råttorna ska kunna gräva lite i ströet. Så en låda med strö i buren är bra att ha om man vill ha tidningspapper eller mattor/fleace som täcker bottnen.

komigentammie
0

Jag har mejlat sjv & väntar på svar om huruvida det är ok att endast ha en låda med strö bredvid tidningspapper eller mattor.. 

För tidningspapper är bomaterial enligt sjv, du måste ha strö (alltså spån, pellets eller liknande)

zickan
1

#24 intressant vad du får för svar. Undra hur de egentligen tänker på vad som anses strö. 
Rivet tidningspapper är bomaterial. Men mindre bitar av rivet papper säljs som strö. Och då är det okej? Men om man köper rivet papper från nån fabrik, kanske det med bli ansett som strö då?… Huum 
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/ho_och_stra/carefresh/447525
Iof inte exakt samma med carefresch. Men stl ströet var ju gjort helt på endast småbitar rivet papper.

komigentammie
0

#26 Man kan ju göra carefresh själv om man vill ha papper på bottnen, personligen tycker jag det luktar förjävligt. Hade tidningspapper i bottnen när ls kom ju, aj aj aj.. Nu har jag papperspellets men det är inte mycket bättre luktmässigt. 😭

Ja, väntar på svar.. Är 2 dagar sen jag mejlade men de skulle skicka mitt mejl vidare till försöksdjur & smådjurs-avd. eller vad de kallade det..