könsbestämmning
Och den andra
Råttor ska inte lämnas bort fören de är fem veckor. Och då ska man ha separerat honor från hanar.
Jag vet inte vad det är för kön, men du kan inte ha en hona och en hane tillsammans om du inte kastrera en av dom.
Nej precis därför jag vill veta har ju möjlighet att byta en om det ej skulle vara samma kön, bra att veta med åldern vad jag läste mig till avvänjs dom tidigast vid tre veckor men dom kanske inte ska flytta förrän dom är 5 även om dom avvänjs från mamman vid 3 veckor eller?
#4 Vet inte personen som har kullen könen? Googla runt, där finns massa bilder, info om hur man kollar kön annars. Be även personen som gett/sålt de att lära sig det, visar okunskap & verkar inte vidare seriöst om personen i fråga ska vara uppfödare.
Sen så behöver bebisarna sin mamma så gott det går så om de inte är väldigt snabba på att utvecklas så är det bästa att bo med mamma till 4 - 5 v. sen separeras för att undvika parning & då vid 5 - 6 v. går det bra att flytta vidare. Man brukar säga minst 90 g vid flytt, vad jag kan minnas så väger de under så flyttar de inte förrän de kommit upp i den vikten.
Finns artiklar här att läsa som jag skulle be personen som sålde/gav dessa att läsa ifall det behövs mer kunskap.
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Tack
Ingen vettig seriös skulle dela på sina ungar innan 4-5 veckors ålder. Ingen vettig skulle släppa dom från hemmet innan 5 veckor och minst 80gram i vikt.
Både ser ut att kunna va hanar. Men bilderna är otydliga och svåra att se. Bättre om du kan ta bild mer på öppningarna och inte mest magen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Stackars små att vara från sin mamma så tidigt… Det bästa vore om du åker tillbaka med dem och väntar minst en vecka till innan du separerar ungarna från sin mor <3 Håller med Zickans kommentar till fullo om ålder och vikt, innan de släpps från hemmet.
Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)
Tyvärr tolkar folk jordbruksverkets regler till punkt och pricka. Ingen vettig släpper ungar så tidigt. Men det är inte olagligt att släppa vid 3 veckors ålder. Det är minimum åldern som ligger på jbv/svensk lags sida.
De behöver all mjölk de kan få för att bygga upp ett bra immunförsvar. De behöver växa på sig så de klaar en flytt och ev intro i nytt hem/flock. Många små äter och dricker väldigt dåligt första dagarna och på en mindre unge tär det farligt mycket.
De har mindre fett att sätta emot väder och vind. Större risk att åka på skador som sjukdomar.
Råttor behöver även lära sig flockspråk, råttspråk och få vägledning första tiden från mor eller andra råttor hos uppfödaren som kan aggera uppfostrare.
Mamsen gör mycket upplärning sista tiden som ger ungar nyttig start i livet.
Men inte värt hacka på trådskaparen om sånt. Bara informera till nästa gång det ev blir smått. Man lyssnar ofta på personer som har råttorna. Kan inte kräva att man ska läsa alla texter om råttor innan man tar hem dom. Vet många som missar det med åldern när man är helt ny och går efter vad en uppfödare säger.
Nu kan de behöva massa lätt äten mat. Nyttig näringsrik kost. Gärna minst 2 små portioner varje dag utöver torrfodret av vanlig mat. Barngröt, ägg, kött, fisk, pasta, potatis, grönsaker osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.