Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1184 ggr
Grodan
0

Nyttiga växter/örter

Jag har inte "gröna fingrar", även om grön är min favoritfärg (ej på råtta dock *flin*), men jag ger gärna mina djur så nyttiga växter och örter som möjligt. Gärna färskt eller torkat - om det är fel årstid.

Nu är det inte alltid så lätt att veta vad som är nyttigt och inte nyttigt.

En av de nyttigaste ogräsen vi har är exempelvis brännnässlor. Man tar på sig hanskar och plockar de späda unga skotten när de kommer så tidigt som möjligt på året och torkar dem (strör ut dem på tidningspapper och låter de lufttorka). Sedan kan man krossa dem och hälla i torrfoderblandningen eller färskblandningen, vilket man vill.

Sedan har vi alger, björkblad, astragalus, röd solhatt mm…

Tips på flera nyttiga växter/örter?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mischa
0

roiibos i teformat, och aloe vera har jag hört…

≧◔◡◔≦

Daydreams
0

Jag har lite paranoia vad gäller växter i stan. Hur farligt tror ni det är med tex att plocka växter i parker (tänker på avgaser, ev besprutning etc) Skalar allt jag köper från affären om jag inte får tag på ekologiska krav grönsaker/frukter… (jag VET att det är överdrivet, men eftersom jag själv ogillar besprutade saker vill jag inte ge mina råttor det heller)

lolaisdenied
0

#2 Du får åka på landet och njuta av bondelivet^^
Går det inte bra om man sköljer av växterna jättenoga?
Hm hundar tillbringar mycket tid i parkerna.. mums;)

Raja
0

Kirskål och våtarv brukar vara väldigt uppskattat. Kirskål brukar även uppskattas att man tar av trädgårdsfolk då det är ett ganska svårt ogräs. Tror att råttor gillar våtarv mer eftersom det är lite "finare" men smaken är som baken och båda är nyttiga.

Ladyinred
0

En liten instickare här blad grönsakerna. Jag har varit o köpt en massa frysta gönsaksblandningar till råttorna nu för o göra egen barnmat. Men för o mixa det så kommer det ju att tina. Hur funkar det att frysa om sånt igen igentligen??? Har hört att det inte e helt bra men e osäker..

trocadero
0

Havregräs är ju väldigt lättodlat i en kruka och ska vara väldigt nyttigt. Timjan och olika myntor är ju väldigt nyttiga örter.