Spring-yta 50x50cm?
Den senaste tiden har jag blivit så sjukt sugen på att skaffa råttor igen… det var ju typ 15 år sedan..
Just nu är inte läge men det hindrar mig ju inte från att filura och fundera :)
När jag hade råtta senast bodde de i ett ombyggt skåp vill jag minas.. det var väl kanske 90 högt och 40x60 eller nåt i botten. Jag vet inte, det var som sagt länge sedan. Men jag minns det som ganska mörkt.
Så OM jag skaffar nya råttor (2-4 honor kanske) så blir det en ljusare konstruktion.. förmodligen bygger jag själv, det brukar bli så.
Nätet jag kikar på hittar jag bara i 50cm bredd. Det går förståss att skarva om det är helt super nödvändigt. Men skulle råttorna trivas i ett högt torn, låt säga 150cm högt så att de kan klättra från golv till ögonhöjd, men bara 50x50cm i botten?
Lagligt sett vet jag att det är ok för 4 råttor (enligt burräknare iaf) men de ska ju trivas också.. och råttorna läser knappast lagtexten.
Planen är självklart att de ska vara ute mycket, men jag vill ju inte ha dåligt samvete över alla de timmar de ändå kommer få spendera i bur. Kommer de sakna att ha en bredare botten? Gör det stor skillnad om den blir 50x70cm, tex? Eller räcker det att de kan springa uppåt och klättra en massa?
Hata inte på mig nu bara frågar :) Har inte ens bestämt mig för att skaffa råttor än, det är som sagt inte läge just nu ändå.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag tror det skulle funka bra. Nu är alla råttor olika men mina killar är sällan längst ner i buren och gillar att klättra och vara högt upp. Så länge du har lite hyllor så tror jag att dina råttor skulle stortrivas.
Släpp ut dem minst några timmar om dagen så de får springa av sig så är det inga problem (och ut ur buren ska dem ju även om det är en bred bur, så det blir inte mycket skillnad ändå)
Men ja, tror 50x70 gör ganska stor skillnad!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Tack för svaren :)
Just nu lutar tankarna på 100x50x125.. men det kommer ta ett tag innan jag bygger något :)
Det kliade i fingrarna så nu är stommen till min blivande bur byggd :)
Den blev 100x50 x ca 150cm. Lite högre på ena sidan för jag kan tydligen inte mäta allt rätt och det är svårt att fixa i efterhand :P
På bilden ligger den ner.
Fast jag kan ju inte skaffa råttor på ett tag. Men jag kan bygga klart och inreda.
Det här ska bli kul att följa! Ser ut att bli en jättefin bur!
hehe, jag har visst glömt att uppdatera! :)
Buren är färdig OCH jag blev med råtta hux flux! Spca- råttorna var ju bara en halvtimme från mig och buren var klar och halvt inredd.. så jag tänkte att jag kunde åka dit och kolla. Var orolig att de skulle vara nervösa men de var så trevligga så.. minstingen Zanie vågar till och med busa med mig när de är ute och springer i badrummet (leker ta-fatt med händerna och gör krumsprång)
Jag kom hem med tå bebisar och eftesom de kändes så unga (och det inte verkade som om centret tänkt behålla dem till 5-6 veckor) så fick en vuxen hona från samma bur följa med också som stöd och fadder till de små. :)
Det blev Oddity (vuxen) Zanie (minstingen) och Niftie (mellanråttan med mörka ögon). Niftie är den skyggaste av dem, tar längre tid för henne att värma upp och börja undersöka saker, men de är trevliga och så allihop :)
Bilder på buren:
Grattis till dom nya råttorna! ^_^ Så fin bur du har byggt. :)
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Tack! :)
Smart konstruktion av burbygget. Toppen 🙂