Fria råttor?
Hej!
Jag är "bara" 13 år gammal och nu om två dagar så kommer det två små råttungar hem till mig! Jag är väldigt nervös då jag har en katt. Jag är rädd att katten kommer att äta upp eller skada mina råttor! Går det bra att ha katt och råtta?
Det är min första fråga. Min andra fråga är; Vart kan man låta råttorna gå fritt? Jag är väldigt rädd för att dem ska springa och gömma sig. Om jag har min dörr stängd till mitt rum, kan jag släppa ut råttorna på golvet då? Hur alerta är dem? När jag har fått råttorna kommer inte katten längre att få komma in i mitt rum.
Tacksam för svar! (Ge gärna lite tips också)
Mina råttor är mina bäbisar! 

Börja med att ha dom tex i sängen. Dom är snabba så råttsäkra ditt rum så dom inte kan gömma sig eller tugga på sladdar. Är dom från en riktig uppfödare?
Så länge som råttorna och katten är skilda åt så behöver du inte oroa dig för att katten ska komma åt dom. Förutsatt att du alltid är försiktig och ser till att buren är ordentligt stängd och sovrumsdörren likaså. När jag var 14-15 så jade jag möss samtidigt dom det fanns katter i familjen. Katterna fick aldrig vara i mitt sovrum såvida jag inte var där. Även om de inte visade något intresse för att vilja äta eller leka med mössen så litade jag inte på dom fullt ut. Vissa katter har mycket jakt i sig, andra inte. Ävdn om katten inte bryr sig så finns risken med stt råttorna blir rädda av bara lukten av katt på dina kläder. I början så skulle jag låta råttorna få vara enbart på sängen, ha med mat, vatten och toalåda så att de har det tillgängligt. På så sätt är ni på en begränsad yta och ni kan lättare skapa ett band. Släpper du dom lösa på golvet så finns risken för att de hellre vill utforska hela rummet än dig. Se även till att säkra alla kablar, så att råttorna inte kommer åt att gnaga på dom. Antingen om du gömmer dom i rör eller lindar in i silvertejp. Och lägg dig på golvet och spana runt i rummet efter skrymsler och vrår där de kan gömma sig, och försök att blockera de platserna. Min Zelda älskar att vara bakom och under garderoben och henne får man ibland tjata på för stt få ut. Dock har hon blivit bättre på att lyda i och med att hon blivit lite äldre. Om din sovrumsdörr har en glipa undertill, se till att lägg för något när råttorna väl får vara på golvet så att de inte kan kryp under dörren. För on huvudet passar, då passar resten av kroppen.
#1 Tack! Mitt rum är råttsäkert och jag har lagt massa filtbitar längs ned i varje bokhylla så att dem kan lägga sig där och sova om dom vill.
Jag har köpt dom från en butik men de som jobbar där umgås mycket med djuren.

#2 Tack för hjälpen! Dörren är helt säker och jag undrar om man kan ha en råtta på t. ex. ett bord eller vill dom hoppa ned då? Just nu vet jag inte riktigt hur gamla råttorna jag ska hämta är men äter dem samma saker som vuxna råttor gör?

jag är också 13(02) . jag släpper ut mina i mitt rum fritt. nu har jag börjat släppa ut dem på övervåningen (råttsäkert).
mina rådisar släpar in saker under min säng tex. läppsyl, papper, strumpor m.m så om du är rädd om något så kan du lägga det någonstans där dem ej kan komma åt
#6 okej tack!

#4 Ja, ungar kan äta samma mat dom vuxna. Jag råder dig dock till att blanda eget foder, för då vet du att de får i sig det dom behöver. Många kommersiella djurfoder innehåller tyvärr fel ingredienser, eller för mycket eller för lite av något. Är också jättelätt att blanda till. Jag följer receptet som finns här: http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato Tror inte de lär hoppa ned från bordet, mina töser har aldrig varit benägna till att hoppa ned från högre höjder. Visserligen har de tillgång till alla möbler då sovrummet inte är det största, så de kan enkelt ta sig upp på både säng, datorbordet och tv bänken