Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1994 ggr
ScarletMajesty
0

Kala fläckar längs ryggen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har räddat två råttor från vanvård, och då de kom så var de fulla av löss. De är däremot borta nu efter två omgångar med Stronghold. Däremot så har en stora, kala fläckar på ryggen, främst mellan skuldran. Första jag tänkte på var barbering från hans bror, men det är hela ryggen som pälsen är tunnare, och så en stor, stor kal fläck. Inte ens fjun där. Vad tror ni det kan vara? Inte sett liknande förut, har haft barberare förut. Reaktion på Stronghold?

ScarletMajesty
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Lollomoo
0

Har ingen aning om vad det kan vara, men det kanske växer ut snart igen om den får rätt sorts mat? (Den äter kanske något som den inte borde äta, då dem kan tappa hår)

Mina råttor är mina bäbisar! HjärtaGapskrattar

alsomaaro
0

Tre saker som mig veterligen ger eller kan ge kala fläckar är barbering, ringorm och skabb. Barbering är när en annan råtta tar bort päls från en annan. Ringorm ser det inte riktigt ut som dock, blir mer runda ringar i pälsen som ser väldigt irriterade ut, och sen kan pälsen lossna när råttan kliar sig på grund av skabb. Med tanke på att de behandlats för löss, kanske den bara har kliat sig? Men håll koll på den andra råttan om den barberar.

tötenöten
0

All form av ohyra gör så de kliar bort pälsen, han kanska bara tar lite tid på sig att växa tillbaka det?

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

ScarletMajesty
0

Anledningen till att jag inte tror att det är att han kliat bort pälsen är att det är inte rött, irriterat eller svullet, utan det är bara hud, blir inte bättre heller utan det verkar som att det inte växer päls där alls längre. Har haft dem i två veckor nu, de har gått upp ca 40gr vilket är bra då de saknade muskler och var helt undernärda ( de kunde inte ens balansera upp baken, än mindre klättra). Den andra råttan barberar honom inte alls, knappt att de ens tvättar varandra mer än söker skydd. Misstänker att det kanske har något med att göra med deras kost innan de kom hit? Resterande 10 råttor mår bra och har frisk päls.