Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 6729 ggr
mysanfbg
0

Ägg?

Hej:P jag undrar bara lite om när man ger råttorna ägg. ska man ge dem råa ägg med skal? och låta dem försöka få upp skalet själva eller ska man göra ett hål åt dem?

Mvh My

pebb
0

Jag brukar koka mina ägg till dom och öppna lite grann, när jag bakar tex bullar som ska penslas med ägg brukar jag ge dem det som blir över av det råa ägget i en skål. Känns som det är risk att det mest blir kladd överallt om man ger dem ett helt rått ägg som de fixar själva men jag vet inte eftersom jag aldrig har testat :)

isabella93
0

De brukar få upp skalet själva, men om de verkar ha problem kan man knacka en spricka på det. Jag brukar bara ge mina kokta ägg, vet inte om de kan äta råa, men det är nog inte så smidigt, det blir nog väldigt kladdigt i buren.

isafisa
0

Vet ej om det är något liknande som med hundar och katter, vi läser foder just nu i skolan och då är det lättare för både katter och hundar att ta upp näring från ägget om det är kokt. Vet inte alls om samma gäller för råttor men om ni vill kan jag höra med läraren nästa vecka?

mysanfbg
0

okej:) Tack!

#3 ja, tack, det får du gärna göra:)

mysanfbg
0

En fråga till, ger ni dem hårdkokta ägg då, eller löskokta eller spelar det någon roll?

Praefatio
0

Jag gav mina hårdkokta ägg som jag släppte i marken/bordet först så att det blev lite sprickor i. Ett ägg per råtta (fast självklart envisades de med att äta från samma ägg)

Jag skulle köra på hårdkokt om jag var du, det blir väldigt kladdigt i buren och på råttorna annars.

mysanfbg
0

okej, tack! :)

fiffiluren
0

det vi kom fram till om att ge råa ägg till hundar (som vi läste om och inte råttor tyvärr) var att man skulle helst inte ge rå äggvita då det finns ett ämne i den som heter avidin (om jag minns rätt) och det gör så att djuret har svårare att ta utt vissa proteiner och B-vitaminer (vill jag minnas att det var, länge sen nu jag har läst det här). Äggula går bra att ge rå men koka helst äggvitan så att avidinen förstörs innan.

Lancia
0

Jag ger äggen relativt löskokta, finns inget godare än en smarrig smårinnig äggula om man e råtta :D

mysanfbg
0

Okej, tack då vet jag^^

Praefatio
0

#9 Däremot så är badet efteråt inte lika smarrigt, det tyckte i alla fall mina råttor Tungan ute

KickanW
0

Jag ger mina ägg i alla former.

Kokt med skal, kokt utan skal, löskokt, hårdkokt, okokt… Jag blandar rätt ofta ner ett helt rått ägg (noter särskrivningen!) i all möjlig mat bara för att den ska bli godare.

bonnierat
0

Jag gör Äggmuffins i mikro

tötenöten
2

Gammal tråd detta, men om nån ny läser detta så är det viktigt att veta att man inte får ge rå äggvita då just för att det innehåller avidin.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta