baytril
Hej! En av mina honor fick i lördags vad veterinären tror en akut lunginflammation, hon fick en injektion baytril på plats och sedan ska hon få 2gånger/dag i 3 dagar till. Baytril 25mg/ml Han var inte så kunnig om råttor och därför undrar jag om det låter som en normal dosering? Undrar även om någon har tips på något att ge för att återställa normal bakteriekultur eftersom den lär slå ut de flesta bakterier? Annars mår hon väldigt bra, redan igårkväll kändes hon mycket bättre och idag är hon väldigt pigg och äter mycket som vanligt:)
Du har missat att skriva själva doseringen så går inte att svara på om det är normalt eller inte :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
1,5 ml 2gånger/dag i 3 dagar
Undrar över antal dagar:)
3 dagar är väldigt kort tid. Minst en vecka brukar vara normalt. (vilket jag tycker är kort även det)
Däremot känns dosen per dag väldigt hög, hon ska alltså få 3ml/dag?
En råtta på ca 500g brukar normalt vid ex förkylning få 0,2-0,25ml 2ggr/dag (dvs runt en halv ml per dag)
Skulle ringa och fråga veterinären om han verkligen kollat rätt för det känns inte som att han har det.
Här har du bland annat en tråd om just dosering på baytril, Jag har själv skrivit i den tråden;
http://rattor.ifokus.se/discussions/522a40f68e0e7465d20003c5-ratt-dosering
(och själva sökresultatet för fortsatt sökande om du vill, använder RiF's egna sökfunktion: https://www.google.se/search?hl=sv&q=baytril%20docering%20site:rattor.ifokus.se&gws_rd=ssl#hl=sv&q=baytril+dosering+site:rattor.ifokus.se)
Men oj jag skrev fel.. 0,15ml ska det såklart vara.. >_< Jag tyckte också att 3 dagar lät kort, ringde idag till en annan veterinär och frågade och där sa dem att det lät rätt med 3 dagar.. Jag frågade även på plats om 3 dagar och han sa att det skulle räcka. Men ja jag tycker det känns kort..
#6 Haha det lät bättre :P
Med normal dosering på så kort tid tror jag knappast det gör någon större effekt..
Har du någon annan veterinär du kan ringa och rådfråga? (kanske kan ringa nån av de större klinikerna i sv och förklara läget)
Hehe ;D Ja jag får nog ringa runt lite till.. Tack för din hjälp! Vet du förresten hur länge jag borde hålla henne separerad från sina kompisar?
Ringde en till veterinär och de tyckte att det lät alldeles för kort. Åh..>< varför säger de så olika! Lite skrämmande.. Nu hoppas jag bara att jag kan få mer utskrivet, tyvärr hade de stängt nu så jag får ringa när de öppnar imorn.
#9 Lita på de som säger längre tid, för jag kan till 99% säkerhet säga att alla veterinärer som kan någonting om små gnagare skulle säga så..
Jag har exempelvis -aldrig- fått kortare än en vecka, oavsett preparat ofta då även kombinations-kurer.
Om de inte vill ge tig för en längre period så hänvisa till exempelvis Roslagstull för rådgivning.
Ja, jag litar på det. Har ju haft en dålig känsla i magen att det är för kort så det verkar ju stämma. Hade även för mig att jag fått 7 eller 10 dagar för många år sedan till tidigare råttor. Ja men jättebra att ha en till att hänvisa till, tack! Är lite nervös att de ska vägra ge mig mer så det är bra.
Ofta ger man ju antibiotika i någon vecka eller 10 dagar. Men jag kollade på fass och i det här fallet verkar det bero på vilken bakterie det gäller. Jag antar/hoppas att veterinären vet med någorlunda säkerhet vad det är för bakterie :) Annars vore det ju lite knasigt att skriva ut antibiotika från första början, med tanke på att man vill undvika onödig antibiotikaanvändning :)
Här finns info:
http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19891027000054#linkdosage
Jag har alltid fått Baytril i 10 dagar eller två veckor, och har alltid gett det i 14 dagar bara för att vara säker.