Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 730 ggr
Silversak
0

Ilsken råtta

Hej!

Jag har en råtta (pew hane) hemma på ca 6 månader som blir såå arg när man ska fånga in honom när han varit lös. Han är väldigt sprättig av sig, antar det är för att han ser sämre. Han reagerar mycket på vissa ljud också.

I buren så kommer han ofta fram och är nyfiken när jag går dit och öppnar, men det tar tid innan han kommer ut ur buren om han ens gör det alls vissa gånger. Han gillar inte alls att bli klappad utan kan pipa ibland eller springer undan. Han kommer fram om jag har något gott och tar det glatt ur handen.

Det största problemet är dock när jag ska fånga honom och sätta in han i buren igen, han piper och nästan skriker ibland och försöker bitas. Han har lyckas bita rejält en gång så jag blödde som tusan. När jag ska fånga honom försöker jag gå fram försiktigt och huka mig ner och locka på honom, men så fort jag rör mig så springer han iväg. Försöker även prata lite så han vet att jag är där osv. När jag väl lyckas lägga händerna runt honom så spänner han sig och börjar pipa direkt. Han får nästan panik och blir helt stel vissa gånger och det går inte alls att lugna honom,

Försökte skriva ner allt så gott jag kunde! Någon som haft samma problem?? Börjar bli lite hjälplös nu då ingen annan av mina råttor varit så här även fast någon haft sämre psyke. :/

tötenöten
3

Detta är för att han känner sig säker i buren, och inte när han är ute. När du då försöker fånga in honom när han är ute ser han dig som ett rovdjur.

Har en precis likadan hane, med honom har jag gjort så att han bara fick vara ute och springa på en väldigt begränsad yta där jag kunde fånga in honom utan problem och då fick han vara på den ytan tills han kände sig säker. Sen utökade jag det allt eftersom han kände sig säker och han har nu hela mitt rum att vara på.

Jag måste dock fortfarande fånga in honom på hans villkor. Det vill säga aldrig plocka upp honom med handen ovanifrån utan alltid skopa upp honom och alltid visa för honom att det är jag först. Så jag brukar locka på honom så han kommer till mig, låta han sniffa så han får se att det är jag och sedan skopa upp honom.

Det tar mycket tid och energi, men det är så mycket bättre än att halvt stressa ihjäl råttan och bli biten när man försöker lyfta den.

Hoppas detta hjälper :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Silversak
0

Jo har som varit min tanke också. Bara det att det inte hjälper att han får nosa eller något… :/
Men får väl testa avgränsa lite på något sätt och kanske ha han ensam där med bara mig typ :)

Försöker alltid att "skopa upp" mina råttor men med han går det inte på något sätt alls. Men får väl vara envis!