Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1183 ggr
Ramos
0

Vilken ost?

Hej!
Har försökt o googla runt lite för o kolla vilka ostmärken som är ok till råttor men hittar inte så mycket. Tänkte ge som lördagsgodis varannan vecka eller liknande pga mjölk i osten. Har hittat att milda ostar är bra, men eftersom jag inte är någon ostmänniska  (min man äter dock ost) så tänkte jag kolla va ni brukar ge för ostbitar till era pälsklingar.

Mvh Gabriela

Melynia
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Näää skippa osten, helt onödigt! :)

Baka små råttkakor eller ge pumpafrön/solrosfrön istället. För råttor är "godis" att få en god måltid eller frukt och bär. Helt onödigt att proppa deras små kroppar med ost eller typ godis.

Här har vi lördagsgodis hemma hos mig. Råttorna blir supernöjda!

~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~

Elda Rattery
Skara, Västra Götaland
(ig: eldarattery)

ostälskare
2

Ät upp osten själv. Västerbottensost är godast. Men ge inte råttorna för guds skull.

Melynia
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ifall du verkligen vill göra något "extra" så prova dessa små råttkakor. De är mycket uppskattade!

~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~

Elda Rattery
Skara, Västra Götaland

Ramos
0

Tack alla för svaren :D
Det är inte så ofta vi har ost hemma men när maken ändå ska köpa så tänkte jag att man kunde ha något råttvänligt :) Men då skippar jag det helt. Det är många år sedan jag hade råtta och har för mig att han fick nån gång ibland, typ när han följde med till skolan.

Ska skriva ned receptet, ska bli spännande :D Råttbebisarna kommer på onsdag så ska bli spännande o se va de gillar. 

Tack igen :)

Ramos
0

Vet inte riktigt hur man taggar.

Vad har du i skålen som är vitt med svarta prickar i?

Melynia
0

#4 Ja men precis! Bra att du frågar! :D När vi tränar inkallning och behöver nåt extra gott tar jag upptinade ärtor eller pumpa/solrosfrön som godis. De älskar det!

#5 Det är när mina små fortfarande växte! Perfekt till småttingar som behöver det där lilla extra. Det är laktosfri fullkornsvälling vispad med äggula, och de svarta prickarna är chiafrön.

~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~

Elda Rattery
Skara, Västra Götaland

Ramos
0

#6 Åh tack :D ska skriva upp det :D

Melynia
0

Doit! Tipsar även om att gå med i gruppen "Vad äter din råtta idag" på Facebook. superbra med inspiration!

~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~

Elda Rattery
Skara, Västra Götaland

Ramos
0

Åh tack! Inte hittat några svenska sidor för råttor på FB. Har du fler grupper du kan rekommendera? Jag gick med nån engelsk FB sida pet mice & rats.

Ramos
1

Nu jäklar hittade jag flera förslagna sidor när jag gick in på den du skrev :D

Ramos
0

Hade sökt på tamråttor förut så kanske därför jag inte hittade några