Parning?
Tänkte betäcka en av mina råtthonor. Men har lite frågor. När är det bäst att betäcka honorna? Tid på året och ålder? Och vilken råtta ska jag betäcka? Om jag betäcker PEW råttan kommer det då bli många PEW bäbisar? Och om jag betäcker Blue Husky Roan tjejen kommer det då bli många Roans? Vem skulle ni betäcka? Kan man "hyra" en hanne för betäckning om man inte har lust att köpa 2st? Tacksam för svar!
Stort och smått bra kompott!
Tycker det är så otroligt tråkigt när folk inte läser på innan de håller på att ta kullar hit och dit och jag hoppas någon hinner stoppa dig innan.
Till att börja med ska du inte betäcka någon av råttorna, du är långt ifrån tillräckligt påläst och det märks tydligt. Att bara betäcka en råtta för att råttan är underbar är otroligt fel och omoraliskt. Det är levande djur vi pratar om. Man måste vara påläst om råttans släkte, sjukdomar, et.c
Är det stam på råttorna?
Här är en bra artikel du borde läsa, sen efter det hoppas jag att du tänker om.. http://rattor.ifokus.se/articles/4dbec77cd4ebea200b002022-att-avla-pa-sin-ratta#articles-1
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Du får ursäkta i förväg om detta kan låta som irritation, det är inte mot dig som person, utan i allmänhet eftersom detta "jag vill para min hona för att hon är fin" kommer upp mer än vad man hinner skriva.
Jag förstår att det kan kännas kul, speciellt med så "små djur" att det är enkelt och kanske lite mindre ansvarsfullt att para sin råtta än med, jämförtvis, en häst eller en hund. Men så är tyvärr inte fallet.
Det är väldigt mycket som ska stämma inför en parning. De uppfödare jag känner planerar deras kommande kullar flera månader, ibland år, för att hitta den rätta kombinationen av föräldrar. Man ska kunna bakgrundsforska minst 2 till 3 generationer bakåt (mormors mamma och alla syskon runtomkring och innan, från både honans och hanens sida…) det är en hel del tid som går åt att forska i linjer och hos råttköpare/uppfödare. All tid som går åt att vänta in all information som behövs för att se att alla individer är så friska som möjligt, temperamentsfulla och trevliga individer. För att sedan utvärdera själv och ta beslutet om denna kombination går att få igenom.
Sedan har vi det genetiska, har du koll på genetik och hur det fungerar? Vet du vilka kombinationer som kan vara dödliga eller framkalla sjukdomar?
Att bara ha information på föräldrar räcker tyvärr inte, det finns så otroligt mycket genetiskt som kan hoppa över flera generationer. Även om din råtta är supersnäll och frisk och fin på alla sätt och vis, så kan kullen bli plötsligt aggressiva, de kanske dör i förtid av tumörer och hemska sjukdomar eller helt enkelt bli rädda och svårhanterade. Kan man då stå till svars för det? Lever de ett gott liv?
Förutom all information och släktforskning som man måste spendera en hel del tid på kommer vi till den ekonomiska biten. Har du en buffert som räcker till om honan måste akut till veterinären vid förlossningskomplikationer? Det kan gå många många tusenlappar om man har otur. Sedan har vi all den extra nyttiga maten en hona behöver under tiden hon är dräktig, alla eventuella transportkostnader för att låna/ta dit hane eller transportera ungar vid säljning. Många bäckar små. Det är inte det billigaste.
Sedan har vi ansvarsbiten, kan du hålla kontakt med alla råttköpare livet ut för att kunna utvärdera och hålla koll på ungarna? Hjälpa till med frågor och stöd när råttköparna behöver det? Har du plats, råd och tid att behålla 10-20 råttor ifall de inte blir sålda?
Det är såååå mycket som ska stämma in. Jag har 12 års erfarenhet av råttor och jag är ännu inte redo för allt som behövs för att ta en kull. Jag är fodervärd istället och skickar hanar till min uppfödare, och hon skickar hit bebisar, funkar fint det med. 😎
~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~
Elda Rattery
Skara, Västra Götaland
(ig: eldarattery)
Tack för era sanningsenliga svar. Får tänka om, inga bebbar utan ska lära mig allt som är möjligt om dessa varelser och kanske om flera år så kanske jag kan ta någon kull! ;) <3
Tack för era sanningsenliga svar. Får tänka om, inga bebbar utan ska lära mig allt som är möjligt om dessa varelser och kanske om flera år så kanske jag kan ta någon kull! ;) <3
Bra! :D Om du vill ha råttbebisar så är det bästa att köpa från uppfödare! :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!