Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 656 ggr
[timpelt]
0

Han blir inte tam..

Köpte två råttor i onsdag, visst inte så länge sen. Den ena är 8 veckor och den andra 14 veckor. Den på 14 veckor är snäll, kommer till handen kan bli buren och kan sitta i famnen utan att kuta. Den på 8 veckor däremot. Du får inte ta han, springer iväg som ett spjut och när du väl får upp han så försöker han 1 hoppa oavsett höjd 2 om du sätter dig ner med han så sticker han, kutar som bara den. Har försökt med handen klappa och så men hjälper inte. Och to.m idag när jag skulle stryka han lite fint på ryggen biter han mig!!! Jag skulle säga nafsa men antar att han bet. Enda gången han gjort det innan var när dom sprang på golvet och han busa och bet till mina fingrar lite snabbt.. Hur ska jag få denna grabb snällare? Förstår att dom inte blir tama på en Vecka men om man jämför med den på 14 är han mils avstånd ifrån. Vet inte om dom blivit hanterade tidigare då jag köpte från arken

CayKantos
0

Tycker bara du ska ge honom möjligheten att komma till dig, ofta ha buren öppen och vara närvarande, han är säkert bara inte van till att bli hanterad. Försök inte komma bakifrån och röra honom då det bara skrämmer han mer, testa med lite god mat på handen och låt honom frivilligt klättre upp på din hand, detta tar tålmodighet! Visa att din hand är en positiv grej! :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tina86
0

Skaffade råttor för ca 3 månader sedan. En räddade jag från att bli ormmat… ingen som ville ha honom och han hade blivit lämnad tillbaka till djuraffä ren 2 gånger… han var livrädd för människor och gömde sig i buren bara jag kom in i rummet. Om jag försökte närma mig honom fick han bokstavligen panik o ville krypa ur sitt eget skinn. Och precis som du säger hoppade han från alla höjder rak upp i luften utan att tänka på konsekvenserna, allt för att komma undan mig! Jag har jobbat med hans rädsla dagligen flera timmar om dan sen dess. Och jag måste säga att tålamod o åter tålamod är ända lösningen. Ta det långsamt och efter hand märker du själv när du kan gå vidare. Var glad för de små framstegen du gör o gräv inte ner dig i motgångar. Har själv kännt som att det varit hopplöst från stund till stund… men vill glatt säga att Fjant, som han heter, nu är min absoluta favorit när det gäller spratt busigheter och är helt klart den mest lättlärda när det kommer till trix :) nu har han inga problem att hämta mat ur min hand lr hoppa upp i mitt knä o busa. Dock tycker han fortfarande inte om att bli buren lr upp plockad, så länge det inte är på hans villkor; ) men vi jobbar på det steg för steg. Blev väldigt långt inlägg men vill verkligen säga att det mesta är möjligt! Och att jobbet faktiskt kan vara värt det! Tror aldrig fjant kommer bli en (sitta på armen råtta ) men skulle inte byta honom mot någon annan i världen! Om det inte är en mysråtta är det oftast en råtta med mycket spring, humor och intelligens. Så jag önskar dig stort lycka till! Och kämpa på! Du är inte ensam; )

[timpelt]
0

Tack så jättemycket för svar! Höll nästan på att ge upp men ditt inlägg visar att inget är omöjligt. Höll nästan på att gå på arkens förslag avlivning men skulle inte klarat av det.. Tack!

tina86
0

Jag vet hur du känner! Tro mig! Men ge det en ärlig chans, mer kan man inte göra. Om det känns förjävligt, får du alltid skriva av dig till mig :) lovar det är värt det!

Troberg
0

Stoppa råttan under tröjan och låt den vara där utan att du hanterar den. När de känner sig trygg där kan du försiktigt börja gosa den genom tröjan, och sedan trappar du gradvis upp det.

Men, låt det ta tid. Det händer inte på en vecka.