Skaffa råttor?
Jag har funderat ett tag på ifall råttor är det rätta djuret för mig. Just nu så håller jag på att söka runt efter så mycket fakta som möjligt. Har också läst rätt så många inlägg här med andras nybörjarfrågor som blivit besvarade, men tycker att det är lite lättare att få exakta svar när man frågar själv. Här är några stycken i alla fall:
1, Gnager råttor mycket på möbler och kläder så att de går sönder/får stora, märkbara hål? Och om de gör det, tycker ni att det är ett problem? Jag kan förstå ifall sakerna de har i buren får fula märken och kan behövas byta ut, men ligger sakerna i mitt rum i riskzon när jag har råttorna ute? Förstår att det också beror på individen, men nu undrar jag rent allmänt. När vår lite trotsiga hund var valp kunde man hitta bortslitna träbitar från skrivbordet, tandmärken i dörrlisten och bortslitna tapetbitar lite överallt, och man hade ständigt hål i tröjärmarna. Finns dessa problem hos råttor också?
2, Den här frågan vet jag inte riktigt hur jag ska ställa utan att låta jätte korkad, men när man har råttorna ute ur buren, händer det att dem kissar på ens kläder eller tex i soffan? Självfallet kan man ju lägga ut en handduk, eller toalett träna dem, men förstår råttan att om jag lagt ut en handduk på en del av soffan, att det är där den ska kissa och inte bredvid? Om man har den lös i rummet, går den tillbaka till där handduken är placerad eller struntar den i det? Jag läste också att råttor (hanar?) "skvätter" när de är ute ur buren, typ som markerar sitt revir. Luktar detta? Blir det en fläck som efter kiss?
3, Hur ofta klipper man råttors klor, och hur går ni till väga? Brukar råttor vara enkla att klippa klorna på? Jag klippte mina marsvins klor utan problem, två av dem satt lugnt och stilla nästan hela tiden, och den tredje mutade man lite med gurka och så var det lugnt. Behöver man ha hjälp när man klipper (en håller, en klipper t.ex.)? Vad finns det för saker som man kan ha i buren så att råttornas klor slipas ner av sig själv?
4, Är råttor dyra att äga? Nu tänker jag inte så mycket på leksaker, tillbehör och tyg till att sy hus och dylikt, utan mer om pris på mat, spån, kattsand om man nu ska ha det i toaletten m.m. Pris för det "livsviktiga" liksom.
5, Vad har ni för underlag i botten, samt i toaletten? Vad rekommenderar ni, med tanke på lukt, skvätt, damm osv? Jag letar som en galning efter ett rakt svar på detta, men tycker att alla kommer med så olika svar. Vissa har fleece i hela buren, vissa använder sig av strimlat tidningspapper. Om jag har förstått det rätt så kan man ha en viss typ av spån (inte sånt som jag haft till marsvinen, för det släpper ut ångor eller damm som är skadligt för råttor?) som bottenmaterial, kattsand (har inte kattsand en väldigt stark lukt?) i toaletten, och fleece på typ avdelningar/plattor som man sätter fast på gallret?
6, Hur är råttornas hälsa? Nu tänker jag inte på vad det som står i faktaböcker, utan mer på eran erfarenhet av era råttors hälsa. Jag har tyvärr inte pengarna till att åka in till veterinären ett antal gånger under de två-tre år som råttan lever. Framförallt eftersom det verkar bli ganska höga kostnader. Jag har haft många marsvin i över fem år, och aldrig blev någon av dem sjuka. Alla har dött av ålderdom.
7, Och om jag nu skulle skaffa råttor, skulle ni rekommendera att köpa ungar, eller köpa vuxna omplacerings råttor? Om jag köper ungar så tänker jag absolut köpa från en uppfödare, djuraffär är inget alternativ i min värld. Som jag förstår det så är råttorna tama redan när man köper dem, och hälsan stått i fokus när man avlat. Det tycker jag är viktigt… Men vad finns det för för- och nackdelar med att köpa omplacerings råttor, respektive ungar?
Tacksam för svar! 🤗
Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.
1. Hade två råttor som fick springa fritt runt i min säng och uppe på fönsterbrädan. De gnagde aldrig på sängkläderna . Det värsta dom gjorde var att gräva i krukan. Men jag kan anta att det finns råttor som gnager på saker, ja. Men det är nog ett beteende man kan avvänja.
2. Ja. Råttor kan mycket väl kissa överallt. Dom kissade i min säng jättemycket, men det blev bättre för dom ville ju jättegärna vara i sängen, men så fort de kissade så kastades dom in i buren. Det gjorde så att dom lärde sig att de faktiskt inte får kissa i sängen.. efter några veckor. Det finns nog bättre sätt att lära dom.
4. Jag tror jag la ut 100-200 i månaden beroende på kvalité.
6. Cancer är vanligt bland råttor. Mina råttor levde i 3 år. Den ena fick en stroke och den andra fick en stor tumör som jag borde åkt in till veterinären om tidigare, men tyvärr inte gjorde.
3. Är råttorna säkra med dig är det inget problem att klippa klorna på de. Dock tycker jag inte att det är nödvändigt så länge de inte bor med en naken råtta som de kan skada med klorna :) (vissa råttor har dock väldigt vassa klor, de kan man klippa på ändå tycker jag)
5. Precis som du beskriver låter bra, spån i botten helst alspån eller hampaströ, kattsand eller toalätt i toan och fleece eller borrismatoor et.c på hyllplan :)
7. Som förstagångsägare skulle jag rekommendera att du skaffar råttbebisar från seriös uppfödare. Då behöver du inte rehabilitera de, utan de är redan ett underbart husdjur som du får lära känna och inte behöver arbeta med. Sen när du lärt känna råttor som djur kan du ta in omplaceringar :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
#1 100-200 i månaden låter ju inte så farligt. Skulle tro att vi lade ner mer på våra marsvin. Vet du om cancer är vanligare hos hanar eller honor?
#2 Nu förstår jag inte riktigt. Växer inte råttornas klor som på t.ex. marsvin och kaniner? Hampaströ eller alspån, ska lägga det på minnet! ;) Jag får kolla lite mer efter uppfödare, men än så länge har jag tyvärr inte hittat någon i Sundsvalls området. Det går säkert att ordna med transport, men jag tänkte att det säkert skulle vara bättre för råttorna om de inte behövde åka kanske 4 timmar i bil innan de kom hem.
#3 Tumörer skulle jag säga är vanligare hos honor då de drabbas av juvertumörer ganska frekvent. Men det är min åsikt.
100-200 i månaden kan nog räcka för två råttor, men när man ska införskaffa råttorna blir det ofta väldigt dyrt med bur etc :)
Råttor är bra på att nöta sina klor själva, så det är inte många som klipper de. Kanske när råttorna blir äldre och inte rör sig lika mycket kan det behövas klippas :)
Vad jag vet finns det ingen uppfödare i Västernorrland, dock är det absolut inget problem att frakta råttor en längre sträcka. Har fraktat 7 av mina råttor cirka 80 mil och de tog ingen skada av det :) Är de dessutom avlad från en bra uppfödare brukar de kunna ta sånt ännu bättre.
När det gäller bur: Tänk på att ju större, desto bättre. Gärna stora på höjden, för de älskar att klättra! Jag hade en stor fågelbur som var 2 meter hög och ungefär 1 meter bred åt båda hållen. Mina råttor trivdes jättebra där.
Om man nu inte väljer att ha en liten bur som "hem" åt råttorna och låter dom springa fritt i ett rum/lägenhet. Men det är ett väldans jobb att råttsäkra sladdar och annat. Men vet folk som har det.
Angående klor: Jag klippte aldrig mina råttors klor, jag kollade dom då och då men dom verkade aldrig växa. Så det #4 säger stämmer nog.
Det som däremot kan växa över, är deras tänder. Min ena råttas tänder blev superlånga, jag märkte inte det förrän jag insåg att hon knappt åt något. Det går att klippa råttors tänder själv, men känns det obehagligt kan man gå till en veterinär som gör det.
1. Varken mina eller min kompis råttor biter på saker ute (sammanlagt 10 individer, honor) men i vart fall två av dem skulle kunna tänkas bita på tyg. Och det finns en risk att de biter sig in under soffan så den är ''säkrad'' med lister så att de inte kommer under. Hörlurssladdar är också goda men vanliga sladdar, tapeter, lister, möbler har jag inte sett någon skada på. (har alltid vanliga sladdar urkopplade eller skyddade för säkerhets skull)
2. Ja. De små-droppar. Kan kissa stort också, men har de möjlighet att ta sig till en låda så brukar de göra det. Fast markerar med droppar gör de.
Jag har inte sett några fläckar och känner ingen lukt än så länge. Har ett överkast över sängen och känner att det blir fuktigt på ovansidan när de är där, men ingen lukt. Däremot är jag säker på att den kommer att behöva tvättas förr hellre än senare, så golv med tex heltäckningsmatta hade jag nog varit försiktig med.
Känner ingen lukt från kompisens tygsoffa heller. Vet inte om jag bara har dåligt luktsinne (känner ju från buren när den varit ostädad ett par tre dar).
Men skinnsoffa kan torkas av och golv kan torkas av, tror inte du behöver torka golv mer än vanligt för luktens skull (fast kanske för känslan av renhet). Fast just soffa hade jag nog valt att sy ett överrag av tex ikea-filtar eller nåt.
3. Har gett upp att klippa klor, de blir lika vassa ändå. Lavasten, tegelsten eller sandpapper under drickflaskan kan hjälpa.
4. Nej. Gör egen blandning, går åt ett par påsar grynblandning, en del nötter, frön osv (köpte hampfrön billigt nu när vildfåglarna ska ha mat tex) men tycker inte att det blir så dyrt. Se recept och räkna på det. Mina råttor äter väl ca 4 dl blandning på 2-3 dagar. 6 råttor. Fast jag uppskattar hej vilt, jag vet inte exakt.. kollar hullet och fyller på när matskålen är tom.. sen är det ju färskmat men det är mer sånt som blir över, lite grönsaker o så.
Strimlar papper till strö (pappret är gratis, strimlaren gick på 200kr), har borrismattor och så toalätt i lådan.
Men buffert till veterinär osv behövs ju. Och inköp är dyrt.
5. Jag har mattor och strimlat papper, toalätt(papperspellets)i toalådan. Sanningen är att det är en smaksak vad du tycker funkar bäst :) Mina kissar sällan på bottenvåningen så pappret håller sig fräscht. Annars kan tidningspapper lukta snabbt. Mattor och hängmattor tvättas minst en gång i veckan, vissa får tvättas en gång extra mellan den tiden.
6. Förutom ohyra (som blir dyrt då stronghold är receptbelagt) har jag inte någon erfarenhet av sjukdom. Varken på mina nuvarande eller de jag hade för 15 år sedan. Ohyran var på ett par pojkar jag hade förr.
7. Tja… de (5) omplaceringar jag skaffat i mina dar har varit snälla, handtama och trevliga. Men man behöver kanske vara noga och gärna be att få träffa dem först och våga säga nej om de hat problem med bitskhet eller nåt. Vissa kommer med bur till låg kostnad, så det skulle kunna vara en fördel som ''startpaket'' (jag vet att vi pratar om levande djur, och anser självklart att de har ett högt egenvärde, men rent krasst så krävs en bur när man skaffar råttor så vad är felet i att slå två flugor i en smäll?). Sen om det visar sig att råttor trots allt inte passar dig, så är det inte lika lång tid du bundit upp dig för.. rent krasst. MEN anser då att även om det inte känns så kul som man trott, så får man ta sig i kragen och behålla dem, fodra dem och ge dem den omvårdnad och lektid som krävs. Fast då råttor trots allt bara lever ett par-tre år så tycker jag gott att det gäller även ungar.
Men fördelen med ungar är ju att du kan forma dem lite själv, får se dem växa upp och allt det där. Kontakt med en uppfödare är också en hjälp när något blir otydligt. Det kan vara skönt att i början slippa sålla bland alla svar och istället kunna lita på en specifik person som vet vilka råttor det är osv.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#4 Det kanske inte är så krångligt som jag fått för mig att det är, när det gäller transport och liknande. Allt löser sig alldeles säkert! Vet du om listan på uppfödare här på iFokus är uppdaterad och så? :)
#5 Självklart så ska råttorna få en så stor bur jag har plats och råd med. Ju större desto bättre, absolut. Har du någon bra bur att rekommendera? Har tänkt lite på critter nation, tycker att den är snygg, ser robust ut och dessutom tror jag att det är bra med dörrar som kan öppnas helt. Det enda problemet för mig när det gäller höga burar är att jag är väldigt kort, så det kan bli lite svårt vid rengöring och inredning, haha, men vad är inte pallar till för? ;)
#6 Du det var bra att du sade det! Jag hade ingen om att man var tvungen att klippa råttornas tänder. Händer det ofta att de växer över normallängd, eller är det något som bara händer ibland? Törs absolut inte göra det själv så det kommer veterinären få sköta åt mig, låter verkligen jätte obehagligt!
#7 Tack så hemskt mycket för alla svar! Det är till jättemycket hjälp :)
Jösses alltså vad jag har blivit sugen på att skaffa råttor nu haha!😍
#8 Ingen av mina råttor behöver klippa tänder :) De ska malas/slipas av sig självt när råttan tuggar (tänderna slits mer mot varadra än mot gnagmaterial).
Men bettfel förekommer säkert hos råttor också (händer med kaniner, vilka jag har större erfarenhet av) och kan väl både vara medfött, orsakat av skada eller möjligtvis av gallerbitning (gissar efter kanin errenheten här, de kan skada tänderna så att de börjar växa fel, ifall de biter mycket på galler och drar i det med munnen). Aldrig hänt mina djur men vet att det förekommer).
Jag personligen är super-sugen på en royal suite 95 :) Liknar critter nation men så vitt jag förstår har den lite högre skvättskydd..och finns att köpa i Sverige. Osäker på om måtten skiljer mycket.. höjden på den är 157cm.. och den går ju också att öppna upp framsidan helt på. Sådet bör fungera att fästa hängmattor högt in och uppe tror jag i vart fall.. (jag är 160cm.. men har ju armar också..) Annars får det bli pall :)
Just nu har jag en hemmabyggd av svetsade armeringsjärn, med stoooor dörr för att kunna städa lätt. Har ryggproblem nämligen.
Furettowern min kompis har är väldigt rymlig, men har mindre luckor.. det går dock att luta sig in igenom dem och komma åt rätt bra har jag märkt (är ändå inte jättesmal).. fast den är ju också hög :) Och lite stort mellanrum mellan gallret (hört att det är samma avstånd som RS 95, men att RS har kraftigare galler så mellanrummen blir ändå mindre?) men hon har haft 5 veckors råttungar i den.
Fast jag är ju mer sugen på CN eller RS :P
#8 Min bur var en fågelbur som dom som sålde den hade haft chinchillor i. Så jag fick ett gäng "fat" från Ikea som satt i buren på pinnar. Svårt att förklara, men pinnar satt alltså i gallret och så la man bara plattorna på dom. Tänk dig som såna man har tallrikar på i matsalar. Då behövde man bara ta ut dom och slapp stå på pallar! :D
#9 Okej vad skönt! Tyckte det där med tandklippning lät mer än lite obehagligt haha :) Jag googlade på royal suite 95. Jag tycker att den nästan ser exakt ut som critter nation, förutom det du sade om skvättskydd. Jag får väl kolla runt lite mer här på andras inlägg, det går säkert att hitta bra tips angående burarna. Är själv bara 150 dock, så jag lär nog ta till pallen oavsett vilken bur jag väljer.. ;)
#10 Okej, smart idée! Tror dock att jag håller mig till "vanliga" burar.. :)
Nån som vet om det går att måla om burarna (om det finns nån typ av färg som inte lossnar och är giftig om råttorna gnager på gallret)? De flesta burar verkar vara i ganska standard svart/grå, och tycker inte att det är så värst snyggt.
#11 Ja, de är väldigt lika :) RS är blå dock..
Hamerite har folk använt på burar :)
Vitt kan tex vara snyggt, men det är bra att veta att våra ögon är ''programmerade'' att se vitt, så det är svårare att se in i en bur med vitt galler än med mörkt. Det vita stör ögat mer :)
Men det är ju upp till var och en vad man tycker :)
#12 Jag googlade på burar som folk målat vita. Känner nu att det kanske inte riktigt var en bra idé. På marsvinens bur var det mycket bredare mellan gallren, så då stördes man inte av det.
Alla Zoo affärer är inte dåliga som alla på detta forum trotsar på. Arken där jag bor har jag to.m träffat uppfödaren hos och hon hade sina egna tamråttor med sig i fickan in i affären och jag pratade länge med henne. Så sluta måla fan på väggen. Priset är ofta en bra bra hint här kostade dom 250 styck. Fråga din djuraffär vart dom kommer ifrån. Arken är ofta men inte alltid seriösa.
Nu har jag bara haft råttor i ca 3 år. Och är verkligen inget proffs. Men några saker kan jag ju tipsa om:) Angående gnagning så var hörlurar det bästa mina råttor visste Så fort jag köpt nya så var de framme och knipsa av dem;) Sladdar ihuvudtaget är väldigt intressant. Så försök att inte ha råttorna där det är supermycket sladdar. Nu vet jag inte om det bara var mina galningar. Men de älskade att dra in filtar, tröjor och handdukar in i buren genom gallret och massakera dem;) Dessutom var det poppis att klättra på gardinerna, och gräva i blomkrukor. Även om alla råttor såklart är olika och vissa inte alls är lika busiga, Så får man nog vara beredd på att de gör mycket olika hyss och bus;) Jag hade fleece på hyllorna, och" toalett" på botten. Plus kattsand i toalådan. Det gick bra tycker jag.
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3
#14 Jag pratar bara från egen erfarenhet. Jag har köpt totalt fyra marsvin från arken, och tre av dem blev inte över halvåret. Dessutom blev dem aldrig riktigt tama, utan var mer skygga och hade svårt att lita på människor. Marsvinen jag har köpt från uppfödare har varit snälla och tama, gammal som ung, och levt upp mot fem-sex år. Jag tror personligen på att man får lugna, friska och trevliga individer från en uppfödare. Från en djuraffär får man antingen en nitlott eller en vinstlott, jag har väl stött på mer nitlotter (inte för att jag inte tyckte om marsvinen jag köpte från djuraffären, men ni förstår nog). Min mosters kanin var en riktig ängel, men då hade djuraffären köpt in honom från privatperson och hanterat honom så gott som dagligen bara för att de tyckte att han var så söt. Marsvin, hamstrar, råttor eller vad det nu är, jag tror att de får en bättre och säkrare uppväxt hos en uppfödare. Men jag säger bara vad jag tycker och tänker. JAG kommer att köpa råttor från en uppfödare, så enkelt är det, men andra får göra som dem vill. :)
#15 Jag får helt enkelt stoppa undan filtar och tröjor som kan ligga i riskzon. Tuggar dem på böcker? Har nämligen ganska många liggande här och var. Det kanske bara är bra om jag råttsäkrar hela huset, det ligger så mycket onödigt småplock utspritt överallt haha. :)
1. De flesta av våra råttor (6 honor, 2 hanar) är inte särskilt "gnagiga" av sig. Det är ingen fara om det ligger någon tröja framme eller så, och lister får vara ifred. Däremot tycker några av dem att det är kul att mosa sig in under soffkuddarna och "bädda" där, så soffkuddarna är nu gnagda i hörnen (thank god att vi snart får hem en ny soffa). Har även en hona som har dragit i tapeten på två ställen. Smala sladdar (t.ex. till hörlurar) verkar också vara kul.
2. Ja, det händer ibland att de kissar ute. Inga av våra kissar längre pölar utanför buren, men det hände några gånger när de var bebisar, och jag har haft råttor förr som aldrig slutade kissa i sängen. Nu går våra in i buren om de behöver kissa/bajsa, som tur är. Både honor och hanar kan dock skvätta, men detta luktar oftast ingenting och lämnar inga fläckar.
3. Inte alla råttor behöver få sina klor klippta. Vissa är till och med så duktiga att de gnager ner sina egna klor (har en hona hemma som gör så). Har man lite pinnar och stenar i buren så kan det hjälpa råttorna att själva slipa ner klorna. Börjar klorna bli väldigt grova, långa och vassa kan det vara läge att klippa dem. Det brukar inte vara jätteuppskattat, så lättast är absolut att vara två stycken (mest för råttans skull, så slipper man vara jobbig mer än nödvändigt), men det brukar gå på egen hand också.
4. Nja, jag skulle inte säga att mat och strö är särskilt dyrt. Jag köper hampaströ i 20 kg-balar från Granngården för 159 kr, och dessa räcker i några månader. Torrfoder blandar jag själv med några olika sädesslag som bas. Om du söker här i gruppen eller t.ex. i facebookgrupperna "Råttorna" och "Vad äter din råtta idag?" så dyker det upp en del recept på Torrfoder. Absolut billigast är att gå ihop med ett par andra råttägare och köpa hel säd från Granngården. Om jag inte minns galet så landar kostnaden då på ca 7-8 kr per kg för själva torrfoderbasen (men sen tillkommer lite fröer och annat).
5. Jag har fleecetyg som underlag på bottnen och på hyllorna. Sen har jag en stor låda på bottnen med hampaströ i, och där strömatar jag även råttorna (dvs sprider ut torrfodret i lådan så de får leta reda på det själva). I toaletterna har jag alspån, och som bäddmaterial har jag strimlad fleece och strimlat tidningspapper. Jag upplever att tidningspapper och toalätt är det som börjar lukta mest och fortast om man har det som underlag i hela buren. Som bäddmaterial är tidningspapper helt okej eftersom det är lätt att bara byta i en koja när det blir ofräscht.
6. Råttor är tyvärr rätt sjukdomsdrabbade djur. De vanligaste orsakerna till att man får åka till veterinären med råttor är nog rossel, ohyra, avlivning och tumörer (äldre honor får ofta juvertumörer). Ett besök för rossel eller ohyra brukar landa på 600-800 kr, lite beroende på var man bor och vad ens veterinär kostar. Att operera bort en tumör kan gå på några tusen. Jag skulle säga att man aldrig bör ha mindre än 5000 kr sparat, för då har man en rätt bra buffert även om man måste åka in akut under jourtid eller om man måste operera bort en tumör (sen kan man självklart behöva nalla från bufferten ibland, och då är det förståeligt om man har mindre någon månad). Personligen har jag en buffert på 10 000 till 8 råttor (men då har jag 3 "högriskråttor" med tveksam hälsa).
7. Det där är nog lite av en smaksak. Jag hade nog satsat på två ungar från en bra uppfödare, och kanske även en vuxen omplacering för att få någon som kan uppfostra de små, och även för att få lite mer flockkänsla. En annan idé kan vara att skaffa två ungar från uppfödare och sen fylla på med en till unge när de har blivit lite äldre. Bäst är att alltid ha minst tre råttor. Då slipper man paniken att hitta en ny flockkamrat om en råtta plötsligt skulle gå bort.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
#17 Tack för svar!
Jag har kollat omkring lite mer angående vilket kön, och tror att jag kanske skaffar mig pojkar. Som jag förstår det är dem lite lugnare än flickorna, och friskare (tänkte också på det du #17 sade om juvertumörer hos honor), stämmer det? Jag vet att marsvins killar rätt ofta börjar bråka, framförallt om de är fler än två och inte vuxit upp tillsammans, är detta ett problem med råttkillar? En annan anledning till att jag vill ha pojkar är att alla mina marsvin har varit tjejer, så jag känner att fantasin är borta när det gäller fina flicknamn..😊
#18 Köper du från en duktig uppfödare är risken att hanarna får problem med att gå med andra hanar nära till icke existerande. Skulle personligen säga att råttor tjafsar mer med varandra om de bara är två också ;)
Det finns hanar med hormonproblem som gör att de inte kan gå med andra, dessa blir ofta så stressade att avlivning eller kastrering är enda lösningen. Men jag har väldigt svårt att tänka mig att du behöver oroa dig för detta om du köper från uppfödare. Det är mer om man tar emot omplaceringar man kan behöva tänka på det :)
#19 Okej tack! :)