Akut!! introducering fungerar ej
Här om dagen köpte jag två nya kompisar till Lotta och Doris och har följt alla steg i introduceringen som man ska. De har träffats på en neutral plats och på Lotta & Doris lekplats, och där fungerar dem jättebra tillsammans. Idag låg dem till och med och sov på varandra i transportburen vilket också gick bra utan några bråk.
Problemet är att flytta in nykomlingarna i buren..
Doris tycker om dem mycket och leker med dem, men Lotta blir galen och hoppar på dem så fort de kommer i närheten av henne. Finns det något jag kan göra?? Väldigt akut!!
Tack!!
När man introducerar råttor kan det ofta låta väldigt hemskt, så länge det inte blir väldigt aggressivt och blodvite så är det nog lugnt. Annars kanske du kan låta de träffas mer på neutral mark
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Hej där.
Jag tycker själv det här med introducering är ganska svårt, och har varit med om flera jobbiga sådana. Råttor kan vara ganska hårda mot varandra men ändå bli kompisar senare - men ja, det är ju fortfarande inte kul att se sina små bråka… Men så länge de äldre råttorna inte visar tecken på aggression (går på sidan/med rumpan först, burrar upp sig, blir blöt på sidorna etc) så brukar det vara ganska lugnt. Men som sagt av kommentarorn ovan - om det blir blodvite är det inte okej.
Det jag skulle göra om jag var du är att först och främst backa några steg - det säger alltid introduktionerna! Gå alltså tillbaka till det steg där det senast funkade och låt det vara längre. Sedan är det jääääääättenoga att en städar buren innan den nya flyttar in. Helskrubb med någon form av pissoff (alltså medel som är gjort för att ta bort djurs urin - finns på de flesta djuraffärer) brukar jag köra. Dessutom är det bra om det finns så lite grejer som möjligt i buren, då blir det mindre som den gamla råttan kan vakta (dock ska det fortfarande finnas sovplatser så alla kan sova för sig). Jag brukar också göra en kraftig ommöblering vid inflytt av ny råtta - då blir de gamla råttorna lite förvirrade och fokuserar på den nya möbleringen snarare än bebisen. Uppenbarligen är det någonstans runt buren som det går fel, eftersom det går så bra annars. Så titta runt och se vad folk har sagt om just steget där de flyttar in i buren!
Om det absolut inte fungerar även fast du försöker på flera sätt är sista utvägen "tråklådemetoden". Sök här på råttor i fokus så får du upp träffar och instruktioner om det.
Hoppas det går bra för er!