Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 759 ggr
Zvalas
2016-01-12 12:38
0

Administration

Var & hur lägger ni upp er administrationen runt uppfödningen och era råttor?

Zvalas
2016-01-12 18:27
0

Ingen som vill dela med sig av sin administration? :)

ScarletMajesty
2016-01-12 21:29
1

Hur tänker du med administration?

Duck Lord
2016-01-12 22:16
0

Jag tror hen menar bokföring av stamtavlan?

To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com

Zolah
2016-01-13 00:10
1

i guess på dator en delvis ( dom som är reggade ) via SRS?

zickan
2016-01-13 00:43
1

Terato har med lite hjälp av mig styrt upp ratalog.se utöver det finns ännu srs kvar som dök upp på 80 talet. 

Men mariotet av uppfödare i och utanför sverige skriver egna stamtavle mallar de skickar med ungarna. 

Jag får håller det mesta i huvudet. Kan till stor del det mesta om stamtavlorna, färg, namn, defekter på de jag har. Men en del får man kolla upp och dubbelkolla. Dividerar mycket i skallen. Kan fundera på parningar länge. Väga för/nackdelar. Vad vill jag ha ut av parningen. Har jag möjlighet behålla hela kullen om jag inte hittar hem till de jag inte behåller. Främst gällande råttor i samma färger, så man inte blandar ihop för mycket på vem som är vem. 

Planerar rätt långt i förtid med flera möjligheter. Skaffar nya djur med en plan redan då på vad jag vill ha dom till om de blir bra nog. Nu blir det sällan som man tänkt sig. Men jag föredrar att ha en plan för allt. Blir en del impuls inköp utan nån plan bakom. 

Skriver ofta i kollegieblock för att kladda ner tankar och planer. 

Började med att skriva mina egna stamtavlor om släkten. Sedan var jag medlem i srs under många år och reggade där. Gick över på egna stamtavlor igen. Efter en tid skaffade jag ett program till datorn för att samla stamtavlor. 

Efter en tid drog jag igång Terato och stöttade henne en del i sitt otroliga jobb med att bygga ratalog.se

Programet jag anväder mestadels nu till allt, utöver old fashion slätforskning och mitt eget kladdade i mitt privata program som synkas med ratalog ibland på endast råttdelen och ej röjer någons id i programmet. Men går snabbast för mig att lägga in stamtavlor först i mitt program som  jag finner hos andra ägare/uppfödare för att underlätta andras registreringar innan jag ger över till ratalog.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zvalas
2016-01-13 14:29
0

Med administration menar jag inte bara stamtavlor, utan allt med parning, information om kullar, sålda djur, de egna djuren osv osv. Hur lägger ni upp allting, i pärmar, på dator eller i block? vilken information bokför ni osv osv. Svårt att förklara, men helt enkelt allt de administriva och bokföring

komigentammie
2016-01-13 17:02
0

Många uppfödare har hemsidor där sån här info finns men ah, uppfödare har nog något personligt system med för att ha koll på vilka som säljs vart osv.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

zickan
2016-01-13 19:23
0

Här kör jag hemsida till stor del. Skriver till viss del ut planerade parningar. Jag skulle kunna skriva ut planerade parningar på djur som precis fötts eller inte ens fötts ännu. Så långt fram går mina planeringar, önskemål och tankar. 
Men det skulle bli virrigt och mycket på hemsidan. Försöker hålla mig till några månader, ett år i taget på funderingar jag önskar och hoppas kunna ske. 
Skriver ut mina djur på hemsidan, mina födda kullar, kullarnas information mm. Försöker hinna med att skriva ut uppdateringar om kullar på respektive kullsida också. Dvs jag försöker följa upp sålda avkommor. Hur det går runt halvåret, året och som äldre. När avlider dom, blivit sjuka, hur de tagit intron osv. 
Tyvärr har jag slarvat med att skriva ut och kontrollera dom kullar som inte bör och inte går vidare i avel. 
Många köpare är otroligt duktiga att skicka info när det sker nått eller bara random för att säga till att allt går bra. Inte alltid jag hinner skriva ut på hemsidan. Har för vana att klippa ut och klistra in i dokument som ligger sparade i dropbox så de inte kan försvinna om datorn kraschar. 
Har en hel del sparat på fb och i mail som borde läggas upp. 

Kör alltid kollegieblock också. Gillar gå igenom saker, kladda ner tankar, ideer. Skriva ner när nån råtta har sämre hälsa, när nån eller flera behandlas med nått. 
Noterar även om jag pratar med nån på tel om de säger nått om mina linjer eller andras linjer som är bra att ha nerskrivet. 
Kladdar planer på allt papper som råker ligga nära när min skalle är på det humöret och spottar info. 
Skriver även vikter mm i kollegieblock. Förr gjorde jag all släktforskning på samma sätt. Slänger inga kollegieblock. Har sparat sedan 2003 på både råttor och möss som annat. 

Utöver det har jag även mindre svarta kollegieblock som jag skriver ner alla kullar och mycket viktig information. Tyvärr har den delen slarvats med senaste 2åren. 
Började använda breeder assistent på datorn där allt ligger sparat. Men nu buggade det sig med min BA och ratalog när vi synkade senast. Så massa råttor har fallit bort av mina egna avkommor från både programmen. Som tur nog har jag hemsidan att skriva av ifrån där mesta ligger på det som försvunnit. 
Men börjat fundera på att ta upp mina handskrivna böcker igen. Vore verkligen helvete om all information skulle försvinna pga datahaveri och strul.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zvalas
2016-01-13 22:42
0

# Tack för bra svar :) försöker få inspiration och ideér för att själv hitta ett bra system som kan passa mig