Överviktig råtta
Hej jag har en hane som är överviktig. Han rör sig inte mycket och han sover så fort han får chansen. Jag försöker få han att springa men han lägger sig ned direkt. Jag handlar vanlig råttblandning i djuraffärer för jag vet inte hur jag ska blanda själv, läste att vissa gör det. Sedan har jag en stor skål till två råttor. Jag måste ta ut skålen när den store har ätit för annars äter han för mycket. Men det är bara det att den andre hinner inte med att äta då. Den store snor även mat från den andre. Jag väntar på en bur som jag beställt snart och den kan man dela så dom äter var för sig. Men buren jag haft länge har man inte kunnat dela så han har redan hunnit blivit för stor. Finns det någon som har någon ide över huvudtaget.
_
Och han verkar också väldigt slapp, kan man träna råttor så dom får mer muskler eller blir fastare? Konstig fråga kanske, men jag frågar ändå._
1) För det första, blanda eget! Finns recept här (du kan köpa nästan allt på en vanlig matbutik, tusen gånger smidigare och nyttigare!) Tipsar även att gå med i facebookgruppen "Vad äter din råtta idag?" för lite inspiration. Där kan du även söka efter torrfoderblandningar. Med ett eget foder kan du anpassa kosten bättre för en överviktig råtta, genom att dra ner på fröer och bojkotta alla nötter.
2) För det andra så tycker jag absolut inte att du ska sära på dem! Däremot kan du börja med Strömatning. När du ger färskfoder till dem 1-2 gånger om dagen kan du ställa in skålen i vanlig ordning med normal mat till den ene, men ta ut den tjocka råttan och ge honom en mindre och mer nyttig portion mat i, till exempel, en transportbur. Eller så kan du strö ut maten över golvet och låta honom motionera lite för att få äta, eller ta ut den "smala" råttan och låt äta i transportbur medan du hänger upp/gömmer och gör det krångligt för den överviktiga råttan att få sin mat i buren. Tvinga honom att röra på sig för att få mat.
3) Du kan absolut träna upp en råtta, genom att till exempel låta dem springa på golvet/soffan flera timmar per dag. Samt att du kan leka med dem (med en fjäder, kattleksak, tandborste eller penna och låta dem jaga) eller "ta med på äventyr" genom att låta dem hitta tillbaka till buren/klättra på hyllor eller annat. Jag har som exempel ett stort vardagsrum där de springer nästintill fritt samt ett stort katträd bredvid buren där de klättrar dagarna i ända. :)
Tack för tipset om maten. Ska kolla det absolut.
Med att sära på dom i buren så menade jag bara under tiden dom äter, dom är i samma bur sedan igen. Har en lucka som man fäller upp så att buren delas :)
_Ja det är ju din sista punkt som är lite problematisk och som jag skäms lite över att jag inte lyckats med. Jag kan inte få dom att gå på låda, och dom är rätt gamla nu så tror även det är försent. Den tjocke kissar bara i buren men släpper jag ut den smala i mer än typ tre minuter så har han gått och kissat överallt och vi har sådana hyllor där det inte går att tvätta bort plus heltäckningsmattor så det hade sugits in. Jag brukar försöka ha den på en stor handduk och så och släppa in ofta och ut igen.
Dock ska jag testa träna den store mer om det går.
_
Tack för alla dina tips! Stor hjälp!