Kull nära Östergötland?
Hej, jag är på jakt efter en kull i eller i närheten utav Östergötland. Bor själv utanför Mjölby. Jag sitter nu påläst och fortsätter läsa, med all utrustning och saknar bara 2 råttor. (:
Finns det någon nuvarande eller någon planerad kull i närheten?
Hur är det med att köpa ifrån djuraffärer som köper in sina ifrån uppfödare och inte grossister?
Jag tassar här då jag med håller lite utkik :)
Where you invest your love
you invest your life
Jag åker några gånger per år till min syster i Trehörna, och åker då genom bland annat karlstad, örebro, askersund osv. Om du hittar någon kull kring där och uppfödaren kan möta upp på nått ställe vi åker förbi skulle jag kunna hjälpa till att skjutsa bebisarna. :) vet att en uppfödare i arvika ska ha framot våren/sommaren och en tjej i karlskoga fick en kull för några dagar sen, där jag ev ska köpa några :) Dock är det ju inte säkert att jag åker exakt det datumet ungarna är lev.klara då det är mina föräldrar som bestämmer datum, vet att vi ska dit i slutet av mars eller början av april, och ev i juni :)
Åh det vore hur bra som helst ju, verkligen jättesnällt av dig. Sen så kanske det inte blir så att du åker samtidigt som en kull finns tillgänglig såklart men verkligen en fin tanke och underbart om det skulle funka. (:
Är två tjejor jag är intresserad utav, du får mer än gärna säga till om du ser någon kull som skulle vara bra och ev. i tid med att du ska åka. (:
Vi planerar kull i de närmaste månaderna:)
Vart befinner ni er? (:
Vi bor utanför skövde. Åker dock mot jönköping varannan vecka:)
Ah, där ser man. (:
Det skulle fungera för mig att hämta upp två krabater där någonstans. Östgötapendeln stannar ju någonstans innan Jönköping.
Kan höra av mig då jag vet mer exakt när kullen kommer:)

Det finns en uppfödare i Mjölby som har en extra kull nu och väntar två planerade snart. https://www.facebook.com/sukilukiis?fref=ts
Bumpar upp den här! Jag och flickvännen är på jakt efter en uppfödare i eller på bussavstånd till Linköping, Alla uppfödare vi hittar i östergötland verkar ha lagt ner eller inte haft kullar på år. Helst av allt skulle vi vilja ha en helfärgad hane men egentligen går vilken färg eller teckning som helst bra. Tanken är att han skall kastreras och bo med våra fyra honor Siv, Rut, Hjördis och Margit :)
#10 varför ska du skaffa en hane och låta han gå igenom en riskabel operation endast för att låta han gå med honor? Du kanske ska skaffa två flockar isåfall eller så kör du endast på honor. Kastrering utav han råttor rekommenderas endast om det absolut behövs och inte för att låta en hane gå med honor.
Sen finns det seriösa uppfödare kring vårt avlånga land, du hittar dom här http://rattuppfodare.se/index.html .. ställ många frågor och berätta om dig själv det uppskattas alltid med en bra presentation!
Det går alltid att ordna transport, brukar aldrig vara något problem. och ja uppfödare som säljer till djuraffärer är INTE seriösa någonstans utan endast pengakåta så köp verkligen inte från djuraffär utan stötta hellre uppfödare som verkligen vill något med sin avel och vill höja råttans värde :)
Hej Mellebelle, det finns många som förespråkar blandade grupper med en eller ett par kastrerade hanar och resten honor som det bästa alternativet och det närmaste naturlig miljö man kan komma. Kastrerade hanar slipper dessutom vissa hälsobesvär som okastrerade hanar kan råka ut för och den lägre testosteronhalten gör att de (precis som t.ex hankatter och hundar) inte drivs lika mycket av sina instinkter vilket leder till mindre bråk och ett mindre stressigt liv så att kalla det en onödig operation är att ta i.
Tack för länkarna och tipsen dock men vi verkar ha hittat två hanar i behov av omplacering och låter vetrinären avgöra om de ska få bo ihop med honorna eller om de får bli en ny flock!