Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 755 ggr
Silversak
2016-01-06 13:05
0

Klumpfot?!

Hej!

Tror att en av mina råttor råkat ut för klumpfot. Har varit till en veterinär och fick ut en salva (honung) och köpte till lite bandage. Ni kan ju tänka er hur bra det går att bandagera en råttfot…

Hur mycket jag än försöker hålla rent och smörja så tycker jag inte att det blir bättre! Är det någon som har/har haft en råtta med detta problem? Vad gjorde ni? Veterinären tyckte inte att man skulle lägga in någon antibiotika då såret såg "fint ut". Men han har ju ett ordentligt trycksår på bölden som inte ser så skönt ut.

Detta är för övrigt en hane på 2 år. :)

Zolah
2016-01-06 14:19
0

jag hade en hane som hade klumpfot, jag badade honom ett par ggr, masserade in en ätbar lotion som var kraftigt återfuktande, och det började hela ihop.

Dock så kom det tillbaka så fort jag slutade - hur länge har du försökt?

Silversak
2016-01-06 15:34
0

Ja okej. Den jag fick ut som var honung slickar både han och de andra råttorna upp på en gång… Hur ofta badade du din råtta och kommer du ihåg vad för lotion du använde? :)

Mm har ju läst att det inte är så bra "prognos" när dom väl fått det :/ Jag har hållit på i ca 1 månads tid.

Kan ju tillägga också att jag försöker ha tyger på sovplatser/hyllplan så det blir mjukare.

Zolah
2016-01-06 19:35
0

http://rattor.ifokus.se/articles/503dfd50d4ebea5911003b2f-vsht-klumpfot?discussions-3

Jag hade en massage kräm som jag och några kompisar kollade på, minns inte namnet tyvärr xP

du kan ju kontakta vet igen för återbesök kanske dom har något som biter bättre?

Silversak
2016-01-06 20:04
0

Ska kolla in länken, tack för svar!
Ja okej, mm tror jag ska ringa igen och fråga om man kan göra mer. :)