Råttor
Hej. Jag undrar hur det är att ha råttor om man är alergisk? Jag är alergisk mot marsvin och kaniner. Jag är inte alergisk mot dvärghamster, katt och hund. Guldhamster är jag dock alergisk mot. Tror ni att jag skulle tåla råttor eller är det sama sak som en guldhamster eller ett marsvin?
Gå in i en djur butik o be om att få hålla råttorna. Dock rekommenderar jag inte att du köper från dem.
To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com
Okej tack så mycket. Det ska jag göra 😊
Det är omöjligt att svara på då alla reagerar olika på olika djurarter och ibland även individer inom arten.
Många vet inte om sin allergi eller överkänslighet (som är mer vanligt) mot råttor förrän de haft dem i en månad eller två. Det är väldigt individuellt om man märkar av det direkt eller först om ett par månader.
Jag är överkänslig mot hanar men klarar honor utan problem (har dock både hanar och honor hemma).
Man brukar känna ganska direkt om man spenderat tid med råttor som klättrat på en om det börjar klia eller om man blir röd, det är otroligt vanligt att folk reagerar på klor osv men på så sätt ser man även hur pass mycket man reagerar direkt.
Det du kan prova är att hålla råttor på prov. Kolla med nån råttägare eller uppfödare om de kan tänka sig låna ut och om det fungerar sälja de individerna efter ett tag. Skriva kontrakt är då en bra sak att tänka på så ingen part känner att det blir fel i slutändan (vad som står i kontraktet bestämmer du eller din målsman om du är omyndig och personen som lånar ut råttorna)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Gör som jag gjorde när vi köpte katt (där jag är allergisk mot vissa katter, men inte alla): Gosa djuret en stund, stick näsan i pälsen och andas djupt. Får du ingen reaktion då så är det nog lugnt.
En tanke bara, är du säker på att det är kanin och marsvin du reagerar på och inte hö eller annat i deras bur? :) Katt är ju ofta många pälsdjursallergiker som reagerar starkt på och känner du inte av dem kanske det inte är pälsdjursallergi egentligen?
Precis som Zakaraa skriver så är det förstås väldigt individuellt och tar ofta flera månader innan man märker av allergin/överkänsligheten.
Jag är också allergiker men har både råttor och gerbiler utan problem, tack och lov! Visst kan det klia lite i rivsåren ibland, men inget värre, så det bryr jag mig inte så mycket om :)
Att hålla i djur i djuraffär skulle jag inte tro säger så mycket om din allergi. Dels eftersom du bara utsätter dig för dem en kort stund, och dels för att det finns så många andra djur där som du kan reagera på även om du inte håller dem. Och dessutom hö och annat som man kan känna av om man är känslig mot det, och då vore det ju hemskt synd om du går därifrån i tron att det var råttorna du inte tålde! Oftast känner jag inte av någon allergi i djuraffärer, men vissa gånger blir jag helt genomsnorig och jag vet inte vad som gör att jag reagerar så olika.
Jag tror på att du kommer att kunna ha råttor :) De har ju en helt annan burmiljö än kaniner och marsvin (inget hö framförallt!). Vad man kan tänka på om man vet med sig att man kan vara lite överkänslig mot djur och annat, är att hålla så städat som möjligt när det gäller damm och skräp där råttorna håller till, för att minska mängden allergener man utsätter sig för. Ibland tål man något i en viss mängd, men reagerar om det blir för mycket på en gång.
Lycka till! :)
Tack så mycket. Jo jag är alergisk mot marsvin. Jag blev röd på skinnet där de hade varit. Ögonen svulnade igen och jag fick ont i lungorna och svårt att andas. Men vad gäler guldhamster tror jag det var damet mer en hamstern. Hon var nämligen väldigt stor 330g lika stor som en råtta 😛men jag ska värkligen kolla upp deta med råttorna då jag gärna vill ha små vänner här hema hoss mig. 😊