Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1578 ggr
komigentammie
0

Dvärgråttor?

Det var ju inte så längesen det i Sverige på blocket såldes råttor under termen "dvärgråttor" & nu ser jag jämt & ständigt i eng. råttgrupper "dvärgråttor".  

Är jag fel ute om jag tror det snarare beror på att uppfödarna satsar på mindre råttor & endast avlar på råttor som är mindre än "normen"? Några åsikter? Källor? Något? 😃

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Zakaraa
2

Det finns dvärgvarianter men kan inte tänka mig att de har nått Sverige. Känns väldigt overkligt att de skulle det.

Ska vara i USA de avlat fram dessa, och jag tror inte att de som säljer "dvärgråttor" i Sverige inte har riktiga dvärgråttor utan precis som du säger, bara små fullt normala råttor.

Att de finns på engelsktalande forum är inte underligt eftersom det finns dvärgråttor, då främst i USA som jag förstått det. Möjligt att det nått Europa också men tror inte det personligen.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
2

Finns bland annat en grupp på Facebook (råttfolk från hela världen) som heter "Rat Genetics" där det senaste inlägget om Dwarf Rats postades 2014, efter det har jag inte sett så mycket om just dvärgråttor. Finns bland annat bilder där men gruppen är sluten så kan inte länka till dem.

Som jag förstått det så är dvärggenen någonting som kan bäras. Men det finns inte så mycket info när jag gör en sökning.

thea_thea
1

Alla råttuppfödare jag känner avlar på stora djur, aldrig hört talas om dvärgråttor😛

komigentammie
0

#2 Är i RAA som massa påstår sig köpt dvärgråttor, avlar & så men ska checka in gruppen du snackar om. Verkligen intressant! Fast jag föredrar stora råttor 😍

#3 Jag vet folk som vill ha sina råttor mindre & därför försöker få dom mindre men ah, generellt är vi nog fler som älskar våra råttor stora 😍

thea_thea
2

#4 Gosade med en hane på 1100 gram för två veckor sedan😍

Zakaraa
2

#4 Vad är RAA för grupp?
Jag föredrar mina råttor mindre, långa och slanka i kroppen är det optimala enligt mig.

komigentammie
0

#5, jävlar! Tjock eller bara gigantisk? 

#6 Rats are awesome, en grupp för råttföräldrar bara. Många upprörande inlägg så man får selektivt välja vad man vill se/läsa.

Zakaraa
0

#7 Intressant, måste nog kolla upp den gruppen.  :P

komigentammie
0

#8 Förbered dig på kärlek till överviktiga råttor, minimala burar, onyttigheter, hjul, hamsterbollar osv..  Alltid bra tillfälle att försöka sprida info dock.

thea_thea
1

#7 Både och😞 Mest gigantisk men kanske 50-100 grams övervikt. En porlamarkare förresten, riktigt fina linjer med stora råttor bakom sig🙂

komigentammie
0

#10 Ah! Tror jag hört talas om men är inte insatt alls i de linjerna. 🙂

thea_thea
1

#11 Riktigt snygga och fina djur! HÄR finns en hemsida! Sorry för OT😛

komigentammie
0

#12 Får spana in! Lugnt 🙂

zickan
1

Finns dvärg råttor i sverige. Men inte många alls vad jag vet. Imazoo fick in i sortimentet som några zoo affärer tog ifrån. Kompisen som äger infrazoo i sthlm bad jag kolla upp på var de kom ifrån och hur många det var. Men alla hade redan skickats ut.  Detta var för lite mer än ett år sedan. Alla dessa råttorna som skulle va dvärg råttor var i färgen beige och fawn. Alla tecknade i variegated eller liknande. Många var odd eye. 

Jag är helt hundra på att dessa köptes upp av privatpersoner varav säkert nån gått i avel. För några månader sedan omhändertogs en hel hög råttor i just dessa färger, odd eye och som är väldigt små till växten. Men större än vad dvärg råtta ska va. Jag tror helt klart de kan va avkommor. Eller är det andra. Men för mycket tyder på att det är samma. Eller kanske tom den som fick djuren om,händertagna som importerade från utlandet och avlade för att ge över till imazoo.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
1

Information om dvärg råttansursprung http://www.camarattery.com/dwarf-rat-info

Zakaraa
1

#14 Intressant!!

zickan
1

Vet inte hur de har det nu om de råttorna som skulle va dvärg råttor ännu är små. MoaL här inne köpte loss alla hon hittade på den butiken hon såg på för att de inte skulle hamna i fel händer.

komigentammie
0

Intressant indeed!

zickan
1

Först nu jag sitter på datorn och kunnat söka upp länken till er. Här har ni det jag pratar om. Och dessa råttor ser precis ut som den hög av råttor som omhändertogs och hamnade hos spca. Fawn har börjat försvinna bort från sverige, så bra bläsat är inte längre vanligt på variegated och odd eye är inte heller så vanligt i sv. 
Varav jag är rätt säker på att dessa dvärgråttor MoaL tog från imazo kan va släkt med de som togs från spca i år. 
http://rattor.ifokus.se/discussions/544956fcce12c4017500dcff-dvargrattor-farg-teckningshjalp

komigentammie
0

Precis. Minns hur teorierna spreds om att de på SPCA bör vara släkt med dom.

zickan
1

Svårt att säga med säkerhet. Men de är så lika och parar man dvärg med standard. Så blir de ju större igen. Och de som avlar denna kombon kör ju endast standard hona med dvärg hane och inte tvärtom. Men detta visar helt enkelt att dvärgråttor är en egen resenssive gen och inte att man avlat ner storleken i generationer. 

dväg(hane)+standard(hona)=100% standard
dvärg+standard(bär dvärg gen) = 50% chans på dvärg i kullen. 50% standard
standard(bär dvärg gen) + Standard(bär dvärg gen) = 75% standard, 25% chans till dvärg.