Hemsk annons...
Var inne på facebook och fick se den här annonsen. Tycker så synd om dem och vill att de ska få ett bra hem… :( Finns säker massvis med sånna annonser, men jag kan bara inte släppa dem. Någon här som är intresserad av att ge dem en ny chans?
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Var finns de?
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Prova att anmäla den. Även om det inte står rakt ut att de säljes som levande föda så skulle anmälan till länsstyrelsen definitivt kunna påverka personens möjlighet att hålla djur i framtiden.
#1 Inte säker, men tror de finns i närheten av Malmö. (enligt personens profil bor han där). #2 Ska man anmäla via facebook eller direkt till länstyrelsen?
Är det förbjudet att sälja levande föda i Sverige? Missförstå mig inte, jag tycker om råttor och tycker deras liv är hemska speciellt bakom dörrarna i den djuraffären jag var på… jag är säker på att de sålde dem råttorna som levande föda.
'-Headlights on the highway-'

#4 det är olagligt att ge levande föda i Sverige, pga stressen det ger båda djuren, samt hur foderdjuret kan göra allvarlig skada.
#4+5 Det betyder ju dok inte att det är förbjudet att sälja dem levande. Köparen kan avliva.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Personligen ser inte jag vari det hemska med annonsen är. Foderdjur får säljas levande, men de måste bli avlivade innan de blir mat. Om annonsen är hemsk för att den nämner att råttorna kan säljas som foder så bör man tänka efter vad man själv äter.
Ser inget fel i annonsen. Råttor föds upp som föda.
Man får sälja levande föda men inte ge levande föda.
Dock i speciella fall är det godkänt.
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Råttorna verkar inte vara handtama. Men jag är beredd att ge dom ett hem här om det är hanar. Så ska dom få ett bra liv.
Behöver då hjälp med transport till Stockholm.
Testa transportsidan samt fbgrupper. Fått ner råttor från Sthlm till Skåne 2 gånger.
#3 Direkt till länsstyrelsen. De kan antagligen inte göra så mycket (möjligen skulle de kunna göra en inspektion), men det blir i alla fall lite obehagligt för annonsören.
Dessutom, med en sådan attityd så finns det en stor risk/möjlighet att inspektionen skulle leda till att de hittar andra brister i djurhållningen, tex otillräcklig bur och vanskötsel av andra djur också.
#10 Tyvärr var det en hane och en hona… Men de är nästan vuxna så de måste väl ändå delas på så att det inte blir ungar? Så du kanske bara kan ta hanen? :) #12 Jag håller med, men eftersom att annonsören inte gjort något synligt fel, känns det fel att anmäla. :/
Det är inte din sak att avgöra om ett fel faktiskt begåtts. Du ser något misstänkt, och informerar berörd myndighet, som i sin tur utreder om ett fel har begåtts. Avgörandet om det är fel eller inte är deras, inte ditt.
#10 Här är en bild han la ut på dem! :3 (Alltså äger inte jag bilden, utan annonsören)
Tänk på att det är olagligt att publicera en bild utan tillstånd från upphovsmannen.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
# 11 Ok Tackar
# 13 Jadå, jag tar gärna hand om killen.
#17 Att länka är inte olagligt.
#19 Detta skedde dock inte utan bilden lades upp.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#19 Nej. Däremot att kopiera någon annans bild och lägga ut den utan lov av bildägaren.
# 13 Hej ! Vet du var jag kan hitta annonsen om råttkillen så jag kan kontakta annonsören. Eller kanske någon annan här på Forumet som vet ? 🙂 Tackar
#19 Var en bild som numera är raderad. Aldrig nämnt någon länk (det finns ingen länk i #16 för den delen heller)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#22 Jag pm:ar dig! ;)
om ingen har tagit honan så ställer jag gärna upp 😃
om ni kan hjälpa mig med att få ner den till tierp
tacksam för snabbt svar😃
Gör en ny tråd, nog ingen som letar i denna tråd för att hjälpa med transport 🙂