Glöm inte julnötterna!
Nu nalkas julen och snöflingor börjar falla. Givetvis ska det även julpyntas i råttburen - på råttornas vis 
Köp blandade nötter med skal och ge till råttorna hela så får de både något att göra och de får "vässa tänderna" ^^
De vanliga julnötterna är valnöt, hasselnöt, mandel och ibland pecannöt och brukar ofta finnas i mixpåsar :)
Hasselnötterna är lättast att ta sig in i, mandeln medel, och valnöten har ett väldigt hårt skal.
För att råttorna inte ska tappa intresset helt så brukar jag knäcka valnötterna lite försiktigt så de får lite starthjälp (så att de får ett hål att börja på och så ser jag att valnöten inte är dålig), men har man många råttor i en bur kanske de kan få upp dem helt på egen hand. Men de är ju rätt stora/runda så kanske är lite svårt att få gnaggrepp på
Mandel och hasselnöt slänger jag däremot in bara som de är ^^
Ett tipps är att köpa hem lite nu kring juletid (inte alltid helt lätt att hitta annars) för att ha senare med, nötterna brukar hålla i.af 6 månader (står väl på paketen…)!
Glad gnagar-jul!
Hakuna matata!
Har en sådan påse hemma och ger mina gerbiler och hamstrar några nötter emellanåt, mest för att de ska ha något att syssla med samtidigt som de får en belöning. Jättebra!
Men det jag upplever är att hasselnöten är hårdast och valnöten lättast att få upp, i alla fall så är det så för mina småttingar.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#1 Ja det kanske skiljer från märken/påsar :) Här var hasselnötterna så mjuka att de utan problem gnagde sig rakt igenom, mandlarna fick de kämpa lit med p samma ställe för att till slut få upp det och kunna pilla ut nöten, och valnötterna blev det inte en skråma på, men när jag gjorde en liten öppning fick de fart och började bryta sig in, de har dock inte lyckats öppna någon helt (i två delar) ännu :P
Hakuna matata!
Haha, ja, det är nog lite olika då kanske! Brukar höra hur några av hampisarna ligger i ett hörn och försöker gnaga upp den förbaskade hasselnöten, ibland tar det flera dagar för dem faktiskt. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Ett tips - ge inte nötter för tätt inpå ditt eget sänggående. I alla fall inte om man är lättväckt. Min råttbur står i köket, men nötknäckarråttor är inte roligt att lyssna på vid läggdags ändå. 

men hur är det med de här nötterna egentligen? Jag hittade påsar på Ica, och när jag läste på baksidan så är dem polerade och behandlade, är detta bara o skjölja av eller? Och sen, hur är det med Krakmandel, pekannötter o så? är alla nötter okej att ge dom?
Hasselnöt har de fått här :3 ena råttan höll hellre på att kämpa med att få ut nöten istället för att äta spagetti
// Stephanie och hårbollarna 
Jag försökte bli superpopulär och världens bästa matte i mina pojkars ögon och köpte nötter till dem men det föll pladask när de inte ens är lite intresserade av nötterna. >.< Jag köpte hasselnöt och valnöt. Det slutade med att jag fick helt öppna dem själv och ge bara själva innehållet till gubbarna, och det var väl okej. Det gick att äta en liten bit, men bättre än så var det inte.
Jag tänkte fråga, i artikeln om vad råttor inte skall äta så står det inte så mycket om nötter förutom att de inte skall vara extra saltade, och så om muskot och bittermandel. Innebär det att alla nötter är okej att ge, förutom de två och saltade?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#7 Muskotnötter och bittermandel är båda giftiga, jordnötter ska inte ges "färska" (nästan alla jordnötter i butik är rostade, även de med skal), och sedan ska alla saltade nötter uteslutas. Men förutom det vet jag inga nötter som vi människor normalt äter som är farliga för eåttorna. Men paranötter och valnötter är två av de nyttigaste :) Men finns myxket magnesium osv i de flesta nötterna!
Hakuna matata!
#8 Okej, tack! Jag får väl testa några andra nötter och se om de är intresserade av dem istället.. >.<
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Tassar upp denna nu runt juletid 🙂
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Mina fick smaka lita av det mesta från julbordet. Dock inget salt med lök eller ngn fisk…
Stort och smått bra kompott!
Är fascinerad över hur råttorna gnager ett hål i skalet, mindre än själva hasselnöten däri, och lämnar efter sig ett tomt skal. Fattar inte hur de lyckas. De måste gnaga sönder nöten inuti i bitar först så att allt gott ramlar ut.
Åh vilken bra idé/påminnelse :) Gick och köpte oskalade hasselnötter igår och råttslingarna älskar dem! De får kämpa ett tag för att komma igenom men de verkar helt klart tycka att det är värt arbetet, till och med roligt.
Nötter är ju ganska energirika, så det är väl enda anledningen till att vara lite försiktig med hur mycket man ger, men så som de jobbar för att komma åt nöten innanför skalet kanske det jämnar ut sig :D I övrigt är det ju nyttigt med nötter.