Omskärning rått-hanar
Hej! Har bestämt mig för att jag ska skaffa två rått-hanar. Och är bara lite nyfiken om omskärning. Varför gör man det? Någon som gjort det här? Och vad blir konsikvenserna/skillnaderna?
Man omskär inte djur!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Omskära? Syftar du på kastrering kanske?
//Flöffo
Kastrering brukar man se som sista alternativ vid problembeteende såsom aggression mot andra råttor. Brukar hjälpa så råttan slipper bo ensam.
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Råttor är inte judar :)
If you fight love, you're always a loser
#4 Muslimer t.ex omskär också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Omskärning= man skär bort förhuden, det utförs inte på djur.
Jag skrev fel, menar självklart kastrering. Behöver man vara orolig för det ifall man ska skaffa två hanar?
Det ska man inte behöva vara orolig för, men om du är osäker hur det blir ta råttor från en uppfödare som man vet lite mer om istället för tex djuraffär eller någon som inte är känd alls för sin råtthållning.
Har aldrig kastreras mina råttor. Men se till att köpa från en duktig uppfödare och INTE från djuraffär.
har en snabb fråga för har funderat på råtta jag med, måste dom va två? och min mamma säger att dom kommer lukta väldigt mycket, ni med råtta har ni märkt någon stark lukt? :)
👻🌛
Ja!
Det är lag på att råttor ska hållas minst två och två av samma kön då de är flockdjur.
Här är lagen.
Japp, råttor måste enligt lagen vara minst 2 men jag skulle säga helst 3.
Jag har inga problem med lukten men besökare samt min pojkvän har problem med lukten däremot.
#10 Gör man inte rent i buren tillräckligt ofta och noga så kommer det lukta oavsett om man har en eller två. Däremot kan hanar (efter vad jag läst) lukta mer än honor. Är bara att rengöra burgallret och alla hyllplan minst en gång i veckan samt tvätta alla sovplatser. Så man behöver ha dubbelt upp av hängmattor med mera så att man alltid kan hänga in rent.

Råttor blir aldrig helt luktfritt, honor luktar mindre än hanar (egen erfarenhet). Storstädning 1-2 gånger i veckan och så torka hyllplan varje dag :) byte av hängmattor varannan till var tredje dag, så luktar det nog mindre. Men man vänjer ju sig med hur de luktar själv väldigt snabbt. Dock brukar jag varna besökare att jag har råttor, och att de kan lukta/säga att jag inte hunnit städa. Råttorna bor hos dig, inte gästerna ;)
#12 varför?
Jag har 3 en gång. Resten var två åt gången,
#15 För råttor är flockdjur. 2 är ett par. 🙂
#16 Så du tror att två mår sämre än tre? Håller verkligen inte med pm det. Jag hade mer bråk med tre än med två :)
Råttor behöver sällskap. 2,3,4. Enligt mig inte viktigt. Sen handlar det ju om hur mkt man själv umgås med dom.
ska inflika här varför jag tycker 3 råttor är bättre, och det är för att om ena dör så får man inte extrem brådis att hitta en ny kompis till den andra.
annars har jag inte haft mer problem bara för att det är 3 råttor än två, så det måste vara extremt individuellt och att du haft otur.
Kastrera gör man bara om råttan har hormonproblem/dominansproblem och blivit aggressiv. Vissa blir farliga för både andra råttor och människor, medan vissa inte tål råttor men är snälla och ofarliga mot människor…
Burrande, frustande, bitande, och överdriven revirmarkering (t.ex. att råttan släpar sig i marken, ligger och rullar och trycker sig mot golvet när den går) är tecken på hormonproblem.
En del hanar blir såna en kortare period i tonåren och lugnar sedan ner sig, medan andra måste kastreras. Men majoriteten får inte dessa problem. Okontrollerad avel , t.ex. från djuraffärer, ökar risken för att de ska få dessa problem.
Jag har låtit kastrera 3st hanar med ovanstående problem, och de har allihop blivit fredliga och snälla en tid efter ingreppet när hormonerna hunnit lägga sig. Slutat helt med att bita både människor och råttor. (Räkna med att det kan ta så lång tid som 1-2 månader efter operationen innan du ser en förändring)
Deras personligheter förändras inte. Det som försvinner/minskar är deras drift till att skaffa revir, para sig, och konkurrera bort andra hanar.
Tack så mycket för informationen! När kommer de i tonåren?
#17 Tror det beror på individerna & jag utgår från min erfarenhet. Allas upplevelser är inte likadana. Ex. föredrar vissa råttor att vara ensamma, andra kastrerade med ett gäng honor, andra i en mindre flock, andra i en stor flock & vissa i par för råttor är individer men det går inte blunda för att majoriteten är flockdjur även fast där finns vissa undantag. Så ser jag på saken åtminstone & det är vad jag läst, har erfarenhet av & lyssnat på andras erfarenheter.
Sen poängen att om de är två & ena dör så behöver man skaffa kompis/ar, då är det lägligt om där redan är en eller fler kompisar så man slipper intro. Spec i äldre dar Många tycker intron är läskigt, jobbigt, komplicerat.🙂