Skaffa Råttor
Jag har blivit jätte intresserad av Råttor! Jag har varit det innan men sedan gick det över till katter, när jag nu inte kan skaffa katter så kom råttintresset tillbaka .
Jag har lite blandade frågor så tänkte att jag slänger ihop ett inlägg då jag är ny på sidan och inte hittar så bra…
Nu undrar jag,
1. Hur långt kan man frakta en råtta? Tycker det var svårt att hitta någon uppfödare i närheten av där jag bor (Enköping). Ännu svårare då jag har bestämt mig för att ha Dumbo,
2. Är det bättre/lättare att skaffa tre råttor på en gång, syskon, eller ska man skaffa två först och sedan introducera en till. Känner ni att det nästan är som ett måste ha ha minst 3 råttor? Tänker att det är bra ifall en skulle gå bort.
3. Jag har läst en massa om mat. Att man ska ha något Torrfoder t.ex. hundmat, råttpellets eller fröblandningar och färskmat. Men hur mycket av allt ska man ge? Råttpellets kan man väll ha fri tillgång på (?) men resten, hur mycket färskfoder om dagen? Så att de varken blir feta eller går hungriga
4. Hur viktigt är det att gömma alla sladda i huset? Bor i en etta så har bara dörr till badrummet, resten av huset är öppet så kan inte ha något "råttrum". Det är ganska svårt att gömma alla kablar i hela lägenheten. Så hur mycket gnager de på sladdar?
5. Blir råttor avundsjuka? Om man kelar/leker med någon mer, de andra bli avundsjuka?
6. Kan buren stå vid 1. en golvlampa (det blir inte för ljust? är dimmer på lampan men ändå) 2. Nära tv:n? Just nu är det den bästa platsen i lägenheten…
7. Hur duktiga är råttor på att se avstånd? Jag har loftsäng så om jag har de uppe i sängen, är det stor risk för de att ramla ner/hoppa ner?
8. Kan man få sin råtta rumsren? Jag vet att man kan lära dem gå på "toa" men om jag har de lösa i lägenheten, kommer de då bajsa/kissa ner hela lägenheten eller kommer de springa till sin lilla toa när de känner för det? Mest fundersam över kisset då pluttarna är lättare att städa undan.
9. Som jag förstått så är vissa nästan emot att ta med sig råttorna utanför huset (utomhus och hem till andra) och vissa verkar ha med dem över allt. Förstår att det är mycket för en liten råtta att ta in allt. Men kan man ta med sig råttorna hem till t.ex. sina kompisar och ha dem löst eller ska man då ha koppel även inomhus då det är en ny miljö? Tänkte inte på rymningsrisken eller så utan mer om råttorna bli "förvirrade" eller så?
10. Tror inte jag kommer på fler konstiga frågor… Är det någon som jag kan höra av mig till som skulle vilja ställa upp som bollplank? :D
Tack för svar! :)
1. Bra fråga.. men köper du flera och de har sällskap/trygghet av varandra under resan så kan de nog åka rätt så långt.
2. Jag skaffade tre, men av olika ålder (SPCA-råttorna). Två eller tre är nog en smaksak.. det är trevligt med lite åldersspridning å ena sidan, men samtidigt så är ju tre mer av en flock och man slipper introducering senare (jag vet inte hur det är med råttor, de är ju mer sällskapliga, men med kaniner kan två stycken bonda och inte släppa in en tredje senare).
3. Fri tillgång på grynblandning, det ska vara mer spannmål, lite frön och variation (finns recept) och bara lite hundmat/kött. Färskmat ser jag mer som ett tillskott, basen får de i torrfodret. Grönsaker ger extra vitaminer och aminosyror etc :) Och berikar deras dag.
4. Jag har gömt alla mina sladdar men har bekanta som inte har det. Många råttor är inte intresserade av just sladdar (hörlurs-kabel undantaget) - fast det räcker ju att de biter en gång för att bli katastrof. Mitt råd är nog att i största möjliga mån skydda sladdar, särskilt i golvnivå, och ha skarp koll på råttorna när de är lösa. Eller ha dem i badrum eller på ett bord/soffa.
5. Beror på hur sällskapliga de är ;) Blaize och Magic vill fram och få kel om jag pysslar med Zanie, Oddity bryr sig inte.
6. Jag hade valt lampan, den är väl inte på 24/7? Är nojjig över oljud osv från TVn.
7. Vissa är klumpigare än andra.. generellt sett bör de inte ramla ner oavsiktligt, men olyckor händer. Lägg ett täcke på golvet som dämpar fallet om du är orolig - de väger inte så mycket så det bör funka.
8. De kommer sannolikt små-droppa och märka revir. Men en filt i soffan och att torka golven lite då och då bör räcka för att undvika lukt för mänskliga näsor iaf.
9. Jag tar gärna med de av mina råttor som är coola med det :) Ett par av dem gillar inte att flyttas runt, men några verkar tycka att det är kul och trevligt. Ta med en bur/bo dit de kan gömma sig om de vill och komma undan från intrycken. Låt den lukta ''hemma'' och ha dem hos dig. Jag använder inte sele, men släpper dem inte lösa heller (de är på axel eller i tröjan, eller på ett bord) om jag tar med dem till någon som inte har råttsäkrat.
Det är mina tankar.. jag är inte allvetande men så tänker jag iaf :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack Zabbio för alla svar! :D
Är det svårare/lättare att introducera en ny råtta till hanar eller honor?
Lampan och tv:n är på samma plats tyvärr :/ Jag ska nog hitta på ett annat ställe att ha dem på!
Märker/kissar hanar mer än honor?
#2 Jag har bara haft honor :) Intro har gått superbra med mina.
Dessa svar finns det artiklar om men jag kan försöka svar på det jag kan.
1. När jag hämtade mina var det ca en timme i bilen. Så länge de har tillgång till Torrfoder och vatten kan de åka längre än så.
2. Det är absolut enklast att skaffa 3 syskon på en gång, då är de redan bekväma i varandra direkt och introducering kan bli knepigt om det inte går som man vill. Så jag tycker absolut att du ska skaffa tre syskon direkt.
3. Precis, de ska ha fri tillgång till Torrfoder. Det kan du blanda själv (finns massa recept på internet) vilket jag rekommenderar för vissa råttpellets innehåller bara skit. Sedan ska de ha färskmat en gång om dagen, här finns det olika åsikter men jag brukar ta ungefär lika stor mängd mat som storleken på råttans huvud. Det ska innehålla protein, kolhydrater och mycket grönsaker(det ska vara som tallriksmodellen) sedan finns det massor om vad de får och inte får äta såklart.
4. Det brukar vara olika hur mycket de gnager. Men göm allting så bra det går. Det är livsfarligt om de skulle bita i något med ström i, dessutom är det jobbigt att behöva köpa nya sladdar till allting hela tiden.
5. Det vet jag faktiskt inte, så länge de får all den kärlek de behöver är det nog inga problem.
6. Sådant kan jag inte så mycket om men så länge de har små krypin/hus i buren kan de stå vart som helst, om det inte är för kallt eller drar.
7. De ser inte bra alls men de är inte som hamstrar och bara hoppar ner hur som helst. De hoppar antagligen inte så länge de inte vet avståndet eller kan "hala" sig ner. Som svar på din fråga, ja du kan ha de i sängen men inte helt utan uppsyn kanske.
8. Om du lär de att bajsa på toan (vilket är ganska lätt) brukar de oftast hålla sig eller hoppa tillbaka i buren för att bajsa. Kissandet är svårare att hålla koll på, iallafall i buren, men om de är ute brukar de ändå hålla sig tills de är tillbaka i buren. Det är svårare med bebisar eftersom de har svårare att hålla sig.
Jag är ju ingen expert (har bara haft råttor i något halvår) men hoppas du fick lite svar. Jag föreslår att du googlar runt så mycket du kan, det finns många olika åsikter runt vissa frågor.
EllenE, tack för alla dina svar! :D
Ja jag förstår att det finns en massa artiklar om alla slags frågor och funderingar men jag har inte riktigt förstått hur hemsidan fungerar än och ville gärna diskutera lite med er som kan lite om råttor istället för att bara läsa :)
Jag har läst att de är några uppfödare som skriver "kan skickas till stockholm" t.ex. Men menar de att de själva åker och lämnar i Stockholm eller att man kan "skicka dem på posten" på något sätt. Förstår i så fall inte hur det fungerar…
Det känns verkligen som en hel vetenskap det här med Råttor men ju mer man läser och får höra ifrån er också så känns det lättare. Känns inte som det finns några "regler" utan det är som vilket annat djur som helst. (självklart finns det regler men menade att man behöver inte kunna allt och följa ett specifikt sätt utan man kan göra lite det som känns bäst).
Är jätte taggad nu på att skaffa råttor! Och har nog bestämt att jag ska ha 3st!
Är buren "voljär 15-2" en bra bur för 3 råttor? Tyckte den såg bra ut då jag måste ha en smal bur. och att det var plastskydd längst ner :)
Jag är lite i samma stadie som dig. Bara att jag haft 2 råttor innan. Just nu håller jag på att spara ihop till drömburen och råttor. Har hittat en uppfödare där jag bor, i Jönköping. Jag skulle inte våga "leverera" mina råttor genom någon annan, själv vill jag åka dit och kolla att de har det bra. Jag hittade en som säljer råttungar nära Enköping som är leveransklara runt februari mars. Kan se om jag kan länka tråden på något sett, vet dock inte om de var Dumbo. Annars finns ju där jag ska köpa mina isåfall. Där kommer det två kullar i början av nästa år. Båda kullarna beiga dumbo's. Där är de väldigt pålitliga. Om du skulle ha chansen att komma till Jönköping såklart.
Jag tycker buren ser fin ut. Jag ska ha en större dock. Och jag skaffar nog bara två råttor. Jag ska ha en savic royal 95 double, ifall du vill kolla på den. Det finns fina burar på zooplus också.
#6 Innermåtten är i minsta laget - 48x48x110. Den är laglig om jag räknat rätt (0.23m area, tre råttor ska väl ha 0.18) men det är gränsfall.
Jag skulle nog vilja ha 40x70 som minsta mått (lite längre längsta sida alltså), höjden var väl helt ok :)
Större är alltid bättre. Min är inte enorm, men 50x100x155cm, den är rätt lagom till en flock på 3-6 st :)
Kollade lite mer på burar nu och tyckte Furet tower verkade bra. Royal suite's är lite för breda så Furet tower passar mig bättre.
Nej jag vill också kunna åka och kolla på ungarna och föräldrarna/förälderna innan man köper en så att kunna åka till uppfödaren är ett måste!
Disa2000 är det uppfödaren i Västerås du tänker på? Vet att det ska finnas en där…
Det var den här buren jag tänkte på:
http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/illrarburar/1m/298302#more
Furet tower lär vara bra :)
Är det bara jag eller är det jätte förvirrande med alla uppfödare? xD
Alltså att hitta en uppfödare! Jag letar som sagt efter Dumbo och tycker det är jätte svårt att hitta någon som föder upp du… Och någon i närheten (Har inga problem att åka bil en bit men det ska ju vara inom 2 timmars avstånd!)
Hjälp! x3
Nej, det finns en bra uppfödare i Jönköping. Ungefär i tenhult. Vintaz tror jag den heter. Har både en hemsida och Facebook med jättebra recensioner.
Jönköping är lite för långt för mig att åka… det är över 3 timmar :/
Ja det är svårt att hitta uppfödare och det blir ju svårare när man bara vill ha Dumbo, du får nog räkna med att åka en bit.
#7 Vilken uppfödare är det?
haha, oj Såg precis att du skrev det. Mina råttor är därifrån, jättebra uppfödare!
Oj okej. aa Enköping känns lite svårt. Har du kollat på svenska råttsällskapet? Annars är det ju bara att söka runt på Google på råttuppfödare nära Enköping
Jag har hittat Zickans råttuppfödning som finns i västerås som verkar vara bra! :) Men annars verkar det som om man får åka en bit, de flesta ligger ca 3 timmar bort :/
Jag var inne och kollade lite på zickans, jag tycker det verkade jättebra!
Jag såg att du frågade om det är lättare att introducera hanar eller honor. Jag har bara haft hanar och inte honor men jag har aldrig haft problem med att introducera nya hanar intill flocken men många säger att honor är lättast att introducera än hanar då hanar brukar ha en tendens att vara mer dominanta osv.

Alla andra har svarat på de flesta av dina frågor. Men Sasskos är uppfödare och finns i Enköping. :)
åh den måste jag kolla upp! :D