Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1258 ggr
[nancymaddo]
0

Inredning

Hej jag tycker om att skapa inredning till råttorna i stället för att köpa klart. Köper så klart också men vill göra eget. Jag har många grenar som dom klättrar på och två plastskålar som jag hängt som dom kan ligga in. Haft mer innan men har blivit gammalt och dåligt och så. Någon som har någon idé. Skriv om allting som har med inredning att göra. Vill veta så mycket som möjligt :-)

komigentammie
0

Tipsar om råttpyssel @ fb, pinterest, google & fantasi 😃

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[nancymaddo]
1

Redan testat alla dom. Jag tänkte om någon här hade något specifikt :-)

Mymlan&Vifs
0

Jag brukar köpa flätade korgar från Åhléns. Gäller bara att kolla träslaget innan man köper dem.
Annars brukar jag använda gamla Pringles-rör. De fungerar bra precis som de är, men om man vill göra en tunnel kan mar skära bort botten. Det är lätt att gör små hål i dem att fästa snören om man vill ha tunneln upphängd. 
Gamla t-shirts och ensamstående strumpor kan man också ge till råttorna att bona med. 
Jag har även köpt en pappersstrimlare i 100kr-klassen; pappret som jag strimlar ger jag som strö till råttorna.
Jag har även varit med om en incident där en av mina råttor hade sönder en kudde. Då fyllde jag en kartong med bomullen som de hade dragit ut ur kudden och fick på så vis till ett litet mysrede.
Har även en gammal grytlapp med fyra öglor som nu fyller funktion som hängmatta. Går nog att göra med ett gammalt örngott eller dylikt.

Finns tusen saker man kan göra! 😃

[nancymaddo]
1

Har faktiskt precis köpt små plastskålar som jag hängt upp som sängar. Har testat det med Pringles rör men är det inte farligt när dom biter på det silvriga inuti? Kläder har jag inte tänkt på. Det är ju klart :) Mina verkar inte gilla bummol eller sådant. Dom bär ut det och lägger det i en hörna och rör aldrig det igen. Där emot när jag hade ksttgräs då byggde dom bo med gräset. Mina är lite konstiga haha Hängmattor har jag massor av :-) Tack för tipsen! :)

Mymlan&Vifs
0

Det silvriga inuti Pringles-rören är färgad kartong. Om det var något farligt i det så skulle det sannolikt inte vara på insidan av förpackningen, alldeles intill chipsen. 
I övrigt har jag inte tänkt jättemycket på det eftersom mina råttor inte har brytt sig om att gnaga så mycket på röret.🙂
Däremot har jag en annan tunnel som är av flätad trä som de älskar att gnaga på! 😛

[nancymaddo]
0

Min pappa har hand om sådant så han vet att det är farligt om dom böterna på det

Mymlan&Vifs
0

Precis. Jag jobbade en del med produktmasterdata förut, (var faktiskt ansvarig för masterdata på Pringles Se, Fi, No, Dk för ett par år sedan). Om det finns något farligt med produkten eller dess förpackning så måste det redovisas och eventuellt beskattas.
Hursomhelst, om man inte vill använda Pringles-rör kan man ta en vanlig skokartong och skära ut ett håll i vardera ände så får de ett litet avlångt hus. Jag tejpade alldeles nyligen ihop tre kartonger med ingångar i olika höjd som alla är ihopkopplade med små luckor, som en slags mini-labyrint. Sen slängde jag en sliten handduk över det hela så blev det dunkelt och mysigt. Det har blivit råttornas nya lounge.🙂
Ungefär en gång i veckan till en gång i månaden brukar jag möblera om i buren och byta ut vissa hus mot andra. Det sätter ofta fart på råttornas upptäckarglädje.

bonnierat
0

sät/häng  in tamponger. mina älskar dem

[nancymaddo]
0

Ja lådor har jag själv byggt många gånger. Och den sista kommentaren. Jag tänker INTE sätta upp tamponger. Jag får gäster hit.

Grodan
0

lol

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️