Ensamråtta
Jag har 2 råttor på ca 1,5 år. Den ena har fått en stor tumör mellan frambenen, som nu hänger under magen. Han klättrar, äter, dricker, busar och är som vanligt. Men han har börjat magra, vilket jag anar beror å att det går åt mer energi när han rör sig, pgr av klumpen. Den andra råttan är helt frisk.
Som det ser ut just nu kommer båda 2 avlivas samtidigt. Hade jag velat fortsätta ha råttor skulle det inte varit några problem att bara köpa en eller 2 bebisar till men eftersom råttor inte lever så länge tycker jag det är för smärtsamt, lagom till de blivit mysiga och super sociala blir de sjuk och jag har behövt avliva dom (haft 5råttor totalt)
Vad skulle ni gjort eller hur har ni gjort? Finns det någon som haft kvar en ensamråtta? Eller har det fungerat att köpa en äldre råtta och sätta ihop? (jag har bara satt ihop äldre med unga råttor, vilket har gått bra varje gång)
Både jag och min sambo är arbetslösa och är hemma för det mesta men människor är ju inte alls samma sak som en råttkompis.
Hej! Vi har just nu en ensamråtta då hennes råttkompisar gått bort en efter en. Dom var som mest 5 st samtidigt men totalt har vi haft 11 råttor. Den nu enda levande råttan är även hon gammal nu, ca 2 år o 5 mån och hon börjar bli lite skruttig. Hon har varit ensam i några månader nu men det har funkat fint. Hon har fått mycket tid med oss o har tyckt om det. Inget slår ju en råttkompis men vi har beslutat att inte skaffa fler råttor just nu och att avliva en fullt frisk råtta har aldrig varit ett alternativ för oss. Så din råtta borde kunna leva ett bra liv den tid den har kvar om den får lite xtra tid o uppmärksamhet av er. Lycka till !!!😊
Jag har min första råttor just nu, runt 10 månader gamla. Blir det så att jag en dag kommer hamna i den situationen där jag har en råtta som måste somna in medans den andra är frisk, så skulle jag ärligt talat prova att ha en ensam råtta. Även om råttor är väldigt trevliga djur så saknar jag verkligen att ha katt; vilket känns lite riskabelt att ha tillsammans med råttor då jag inte vill förbjuda framtida katter från att vara i något rum. Det skulle givetvis vara under den förutsättningen att jag skulle kunna vara hemma mycket och ha råttan med mig. Jag är väl medveten om att det är lag på att ha två råttor minst, men jsg tycker det känns så fel att avliva ett friskt djur när man inte vet hur råttan i fråga skulle må utan en artfrände.
Försök att behålla din kille som nu kommer att bli ensam. Han kan mycket väl leva ett gott resterande liv med mycket kontakt o kärlek från er. Tänk dig tanken om råttisen kunde välja, då skulle han säkert säga ja till livet. Lycka till 🙂
Jag har haft ensamråttor under liknande omständigheter, och det går bra. Se bara till att verkligen inkludera råttan i ert liv, låt den vara med er mycket och visa den att den är med i er flock.
Lägg också extra energi på aktivering. Ge tex då och då en kartong (oparfymerade) pappersnäsdukar som han kan riva upp och bygga bo med, ge oskalade nötter att gnaga på osv. Se till att det hela tiden finns något intressant.
ÅH jag är så tacksam för alla svaren!
Vi kommer behålla Chewbacca, som den friska råttan heter. Han älskar papper så det va ett jättebra tips att ge honom lite då och då.
Vi ska adoptera 2kattungar snart troligen, hoppas de kommer gå bra ihop med honom. Men skulle det inte gå så har vi en bra utformad lägenhet så råttburen kan va där vi är oftast men ändå bli avskärmad så att katterna inte kommer åt.
Vi har katt och råttor, och det handlar om att ha en blomspruta nära buren och spreja dem så fort de visar intresse för råttorna. De lär sig snart.
Låt dock inte katterna komma till buren oövervakade, så stäng tex på natten.
Att få katten att förstå att husmusarna som ibland kommer in på hösten inte är leksaker är dock lite svårare…
Vi bor på 3dje våningen i en lägenhet, så inga möss att oroa sig för :)
Blomsprutan va en bra ide, Tack !
va mycket med en ensamma
Har en ensamråtta just nu med, hans kompis avlivades pga svåra krämper och sjukdom :( Dock så träffar han en av mina andra råttor ute varje dag osv. Skulle det kunna funka? Det känns ju väldigt sorgligt att han inte kan vara med en egen råttkompis dock.. men vad ska man göra då? Det är så svårt det här
🐶 Djur är det bästa som finns 🐱
#9 Vi kommer inte skaffa fler råttor. Så jag hoppas det kommer funka.
Mår din "ensam råtta" bra?
Ensamråttan är över 2 och ett halvt år, så han sover för det mestadels, både utan kompis och med. Men det känns tungt i hjärtat att se honom själv, tror jag lider av det mer än vad han gör. Dock fr han komma ut varje dag o träffa de andra
🐶 Djur är det bästa som finns 🐱