Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 2059 ggr
Sara:)
0

Luktar illa

Hej, jag hämtade hem mina första råttor i fredags, 3 små honor. Buren står i mitt rum som är ganska litet. . Men grejen är att buren luktar ganska mycket, och jag vet ju inte hur mycket råttburar brukar lukta så det kanske är normalt?? Men iallafall så undrar jag om den luktar mindre när råttorna blir äldre? Och om det finns något man kan göra för att det ska lukta mindre?

ScarletMajesty
1

Vad har du för bottenströ? Toa för dem att gå på? Plast inredning? Vad har de för material på hängmattorna? Vissa råttor behöver att man städar varannan var tredje dag. Jag småstädar varje dag, torkar hyllplan varje dag, sen stor rengöring en gång i veckan, rengör då också gallrena

0

#1 jag har fleece som botten material och toa-lätt i toan. Ok ska börja rengöra oftare :)

ScarletMajesty
2

Fleece kan lukta snabbt, skulle kunna vara det :) tvätta det varannan dag och se om det hjälper

tötenöten
1

Är buren äldre kan gallret ha rostat, och det är den största luktfällan som finns :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

0

#4 buren är helt ny ;)

komigentammie
1

Beror en del på bottenmaterialet. Fleece luktar direkt.
Hampaströ eller liknande är att rekommendera.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

bonnierat
0

använd dörrmattor ifrån ikea! annars så ska du bara renjöra mer. jag städar min varje dag.

zickan
1

utöver ev byta bottenmaterial. kan du lägga en tanke på foder. ge lite mer grönsaker som gurka, sallad som är mer fuktigt. kanske välling/barngröt med mer vatten i sig. Nya unga råttor kan ha för mycket runt om med nya lukter, ny miljö, inte våga, inte ha tid att dricka vatten som de bör. 
Dricka  dåligt med vatten kan göra att råttor luktar starkare från urinet. Ge mer vätska i maten kan hjälpa då många råttor kan va dåliga att dricka ibland. Speciellt när allt är nytt eller under resa. 

Går även höra med uppfödaren till dina honor. På vad de ätit hos denne. Är det zoo råttor kan du va rätt garanterad de inte fått annat än Torrfoder. Mest troligt skit foder. Och börja ge massa annat och färskmat/lagat kan resultera i upprörd mage och stinkande avföring. 
Kommer de från seriös uppfödare kan du höra med denne om lite råd. Vad de ätit under uppväxten. Vad de kanske inte fått äta. Och sedan bara minska ner. Hoppa över färskmaten/lagad mat i nån dag. Sedan börja ge väldigt små mängder vanlig mat. 

Viss mat luktar även mer när det kommer ut på andra änden. Som stark mat, lök, kål, fisk och ibland även ägg osv. Så gå tillbaka till bara bra Torrfoder om du inte redan bara gett dom det. Se om det ändrar lukten något

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

cejn
2

Hampasströ skulle jag rekommendera. Flis som många andra säger börjar lukta supersnabbt och vill man inte byta dom varje dag så är hampaströ bättre alternativ plus att hampaströ luktar sött och gott! (:

sifara
0

#7 jag hade en dörrmatta från ikea, funkade i ca 3 dagar innan den var heltsönderbiten :)

[Tibonnanj]
1

Har hört att man inte ska ge lök till råttor, minns inte anledningen.
 I början va vi tvungna att städa vår bur varannan dag när vi hade mer än 2 råttor i den. Torka bort kiss görs varje dag!

Sen tycker jag honor luktar mer/ starkare än hanar. Men det är nog individuellt.

komigentammie
0

Ett tips är att sätta in en helt vanlig sten då råttor brukar av någon anledning kissa på stenar, s.k. kissten.. Sen toalåda brukar med hjälpa. Underlag som hampaströ, som sagt. 

Har det blivit bättre för er? Ibland är man inte van & behöver vänja sig med. 😃

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

0

#12 städade gallret och bytte även till hampaströ, dom luktar knappt alls nu och städar bara 1 gång per vecka så de har blivit mkt bättre! 👍🏼

Adrianaisaksson
0

#13 Ursäkta? Städar bara en gång i veckan? Vet du hur mycket en råtta bajsar? Och du har 3? Jag städar grundligt 3 gånger i veckan och plockar lite då och då och vi har bara en i varje bur. Tycker verkligen du borde åtminstone städa grundligt 2 gånger i veckan.

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

EllenE
1

#13 Fast om det inte behövs mer än en gång i veckan så gör det ju inget. Låter lite mycket med 3 ggr grundligt i veckan. Man kan ju inte städ för mycket, men en gång i veckan behöver ju inte vara för lite.

EllenE
0

myismyname
0

#14 Finns det någon anledning till att du bara har en råtta per bur? :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Adrianaisaksson
0

Tycker bara det låter fruktansvärt äckligt för de 3 råttorna i samma bur att endast få det städat en gång i veckan. Det är 7 dagar med samma bajs… Vi har just nu endast en kille då våran äldsta (nästan 6 år) gick bort i måndags. Och det är inte en bur bur utan mer ett kryp in då de är lösa med mig.

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

tötenöten
0

Jag städar då bara mina burar en gång i veckan, och det är inget problem då de använder lådan. Vet väldigt många som bara städar en gång i veckan och jag ser inget problem med det?

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Adrianaisaksson
0

Aja alla tycker väl olika men jag personligen anser att 3 råttor i samma bur som bara blir rensad en gång i veckan inte är okej och vem som helst borde förstå vad jag menar.

Xellius
1

#20 Men man tömmar ju toan när det är bajskluttar i den (varje dag) men att städa grundligt är ju en helt annan sak. Att buren städas "grundligt" som du säger kan snarare stressa upp råttorna då deras revir försvinner och dom måste fixa iordning hela tiden. Det är ju olika från råtta till råtta men om det inte blir kissigt som fan eller luktar så räcker väl 1 gång i veckan? Rådisarna gillar ju sitt eget märke så att säga… Haha ;)

Adrianaisaksson
0

Så som det lät på tjejen som skapat denna tråd så skrev hon endast att hon städar en gång i veckan och då reagerar jag för jag trodde att hon inte använder en låda utan att råttorna får springa runt i sin skit eftersom hon har 3 råttor så är det normalt att reagera. Men hon har inte svarat om hon har låda eller inte. Har man låda så ska man absolut städa varje dag men har man inte så städar man minst grundligt 2 gånger i veckan om man har TRE i samma bur.

myismyname
1

Hur ofta man behöver städa beror på flera saker, bland annat

• Hur många råttor man har
  • I vilket skick buren är (skadad lack innebär en bur som fortare börjar lukta)
  • Storleken på buren
  • Om råttorna är toatränade
  • Råttornas hälsa (urin och avföring från sjuka råttor eller råttor som får felaktig kost luktar mer än friska råttor. Givetvis är detta något man ska kolla upp i så fall)

Det går inte att säga "man måste städa grundligt två gånger i veckan om man har tre råttor". Tre råttor som inte är toatränade och bor i en liten bur kommer kräva BETYDLIGT mer städning än tre toatränade råttor i en stor bur. Skulle jag byta hängmattor hos mina honor lika "sällan" (dvs 1 gång i veckan) som jag byter hängmattor hos mina hanar, så skulle honorna få ligga och sova i sitt eget kiss, men inte hanarna. Det är väldigt individuellt hur renliga råttor är. Jag är övertygad om att de allra flesta (tyvärr inte alla) vet hur ofta de behöver städa sina burar för att de ska hålla sig fräscha.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Ida85
0

Har en STOR bur till två hyfsat renliga tjejer. Toalådan byts varje till varannan dag men resten av buren byts inte mer än en gång i veckan. Har nästan aldrig problem med lukt och då har jag ändå en man som är känslig för när det börjar lukta. Beror på så mycket olika faktorer precis som #23 skriver.

0

#22 Dom bajsar oftast på lådan som jag byter varje eller varannan dag så det är inte så jättemycket bajs i buren.