Alternativa bottenmaterial?
Vad finns det för alternativa bottenmaterial att ha i buren? Just nu använder jag alspån och visst, jag märker aldrig av någon lukt alls. Inte ens när jag böjer ned huvudet och luktar så känner jag ingen lukt alls. Kanske har någor att göra med att jag är och stökar i buren dagligen för att plocka bort all bajs, matrester och alla spånbitar som är mörka :P sedan att mina råttor är duktiga på att använda toalådan och kissar antingen på hyllorna, på sina sovplatser eller på papper om de har fått sådant att greja med. Men funderar lite på om det finns något annat man kan använda som kan tvättas och återanvändas så att det blir lite mer miljövänligt. Och att det blir lättare att städa ut buren. För jösses vad alspån som går i buren! Just nu köper vi väl 50 liters säckar eller så och nästan hälften går i. Vet inte precis hur mycket det är i säcken men en hel del.
Jag har en rs95double och jag har borrismattor från IKEA högst upp och hampaströ längst ner. Båda två är jättebra tycker jag, borrismattorna kan du tvätta ganska många gånger utan att de går sönder. (tänk bara på att tvätta med något milt som grönsåpa ex). Hampaströet luktar ingenting och de byter jag 1 gång i veckan.
Borrismattor, fleece osv. går ju att tvätta men det lär bli en hemsk stank, spec i jämförelse med alspån.
Ang. att de kissar överallt: kissten! ☝️
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Hmm okej. På ett sätt är jag nöjd med det jag har nu, men är bara så drygt när man ska tömma buren då det går i så mycket. hur ofta bör borris mattorna bli tvättade? Misstänker en eller två gånger per vecka?
#3 Vill man hålla samma luktnivå som med alspån så typ 2 gånger om dagen 😃
Jag tvättar mina en gång i veckan, men det hinner bli ganska luktigt de sista dagarna ^^
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Jag mixar fleece med små handdukar och strimlat papper.