Burbygget
Tjoho! I eftermiddags tog vi en sväng inom Jem&Fix & köpte massa grejer. Nu har vi satt igång burbygget :) .. Buren kommer bli 150 hög, 80 bred & 30 djup.. Blir väl bra? :D

ååhh låter bra hihi =)
Låter ju bra, men den får ju gärna va liiite djupare :P

#2 .. Tja.. försent.. :/ .. Men vi ville ha det såhär :) .. Ska ha hyllplan med ett hål så de kommer upp på nästan osv.. Kommer bli bra :)

nästa*

30 cm djup är ju extremt lite för råttor
Man brukar säga minst 50 cm åt alla håll. Men då är det ju verkligen minimum. på 30 cm kan dom ju knappt vända sig när dom är stora
Finns det ingen möjlighet att dubbla det hela? Hade djupet varit 60 cm skulle det ju vara absolut förträffligt. Det låter som du tänkt dig lagerhyllor med nät och så runt, Funkar finfint men det är ju bara att köpa en hylla till. Räcker inte nätet runt så köp lite plywood att rama in den andra hyllan med då… Jag tänker bara på rådisarna och deras vilja att kunna sno sig även efter att dom är fullvuxna.
En hane blir runt 50 cm med svans ( förlängningen av ryggraden) när han är fullvuxen och på 30 cm så vänder han sig inte bekvämt.
Jag vill inte vara taskig men är det inte bättre att bygga bra nu än att vara tvungen att bygga nytt på ett litet tag?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag tycker att det borde bli svårt att inreda en så smal bur :/

Hm.. Vi har tittat på hur andra har gjort och då har vi tyckt de här burarna efter "billyhyllor" varit skitnice.. Trodde inte det skulle vara så FEL eftersom många andra råttägare också har så.. Trodde det var bra.. Men får se var som kan göras i e.m. Det går säkert att göra den djupare :)
Tack för era råd :)

Garderobsburar har jag sett massvis av men billy bokhyllor har jag nog bara sett en bild på och visst kanske ser "nice" ut men synd om råttan. Hoppas ni kan lösa det med djupet.

och ett tips till men det kanske du redan läst. lacka lacka och lacka så träet inte suger åt sig urin. Annars håller den inte länge.

Jo det vet jag :) Har tipsat många om det med :)
Kanske kan du bygga ut lite mer på nederdelen bara? Har svårt att tro att råttorna far illa av att det inte är så djupt i precis hela buren liksom, speciellt inte med tanke på vilka sjukt små utrymmen de brukar klämma in sig i. Då blir det ju samtidigt smidigare att inreda en del av buren iaf, samtidigt som överdelen på framsidan skulle kunna användas till nåt - typ avlastningsyta för matburkar, tex :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Vet inte riktigt vad du vill ha för respons men dom kommer säkert ha kul i buren i någon månad tills den är alldeles för liten. Om dom inte dör innan av plastblommorna som dom säkert kommer att gilla att äta på.
För övrigt är den fin men man blir lite trött av att folk skriver här och sen inte alls tar till sig råden av mer erfarna råttägare.
Fint :) MÅste bara fråga vad det är för en liten krukväxt du har ?
tycker buren blev väldigt fin. men som sagt råttisarna gillar nog att bita på krukväxsten.
16# om dom får vara ute mycket och inte behöver spendera så mycket tid i den buren borde dom vel inte ta skada av det :)

#16 Vi tycker bara att du har varit allmänt otrevlig hela tiden så jag vet inte vad du vill att vi ska säga dig. För det första så får det plats med upp till 6 fullvuxna råttor i den buren och för det andra är det ingen plastväxt. F.ö så har vi läst och tagit till oss råd ifrån erfarna råttägare, du behöver inte göra en stor grej av det hela bara för att vi inte lyssnade på dina råd.

#17 Det är en dekorationsblomma av nån sten?.. vet inte rikigt men det är inte plast och det är från djuraffären :) helt ofarligt var det iallafall.
#18 Tack :) .. Nej råttorna får komma ut hela tiden. De älskar att vara i sängen :)
Bladen högre upp i buren är vad jag hoppas är av tyg av den väldigt enkla anledningen att om det är riktiga blommor så borde det vara prickblad och dom är Extremt giftiga.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#20 ok :) Jag ifrågasatte inte om det var farligt alltså, tog jag ju som en självklarhet att du inte satte in, om det nu skulle va farligt :) Var bara nyfiken :) Såg lite mysigt ut

#21 Det är blad av tyg.
Usch.. Känns verkligen som om ni liksom jagar bort folk härifrån med er kritik. Precis som om vi inte vet vad som är bäst för våra råttor. Har ju liksom haft råttor förut också och jag är inte nybörjare.
Tycker buren är jättebra. Den är 37,5 cm djup, 151 cm hög och 81 lång. Nej nu har jag inte tid med er ikväll. Ska gosa med mina gosepojkar :)
#23, jag vet att folk kan va väldigt dömande o negativa här inne. Ta inte åt dig, jag tycker du har gjort en fin o rolig bur till dina råttor! O att den är 37,5 istället för 30 cm gör faktiskt en himla skillnad! Klart du sköter om dina råttor på bästa möjliga sätt, det gör vi alla (;
Bra att dom är av tyg.
Vi är inte alls ute efter att jaga bort folk men om du ställer en fråga som du gjorde i första inlägget "blir väl bra? Så tror man att du vill ha feedback från andra råttägare. Om så inte är fallet, sätt inte ett frågetecken efter uttalandet. '
Kan du neka att vi vill råttornas väl? Har vi sagt något som skulle innebära att råttorna mår dåligt? Har vi tipsat om tortyrredskap? Nej…
Dom som finns här och svarar på frågorna vill inget annat än att råttorna ska må bra. Direkt det kommer någon vars kunskap har en del hål gör vi alla vårt bästa för att täppa till dom. m det då låter som kritik eller "dålig stämning" så är det för att den som ställer frågan inte väntat sig dessa svar och blir sur för dom.
Jag vill inte jaga bort någon och jag tror inte att någon annan vill det heller… Vi vill det bästa för råttorna och that´s it. Och då sätter man inte alltid ägarens känslor i första rummet.
#25, jag tror att det hon menar är att endel ibland "letar fel" när man exempelvis visar upp en bild på sin inredning eller frågar nånting, inte säger nånting bra, utan bara går på det negativa. Kanske vill man höra det som är positivt också för att kunna ta till sig det negativa lite lättare, jag vet inte. Missförstå mig rätt, jag trivs på det här forumet, just därför att alla verkligen är Så engagerade i råttor o dess välmående.

#19 Ja jag kanske uppfattas som otrevlig och ärligt talat bryr jag mig inte om hur du eller andra uppfattar mig. Mitt mål är inte att vara så otrevlig som möjligt men ja jag blir skitsur på människor som hittar till råttsiter, är aktiva och läser på (förhoppningsvis). Sen orkar dom inte vänta på att hitta "rätt" råtta hos en uppfödare utan ska ha råttan NU, Så då stödjer dom lokala djuraffären. För mig är det oförståligt.
När man sen skriver att man ska bygga en bur och måtten är på tok för små och sen ÄNDÅ bygger den så. Ja då börjar man undra vad folk tänker på. Du har två hanar har jag för mig, dom kommer att bli stora och 37,5 räcker inte för att dom ska kunna bo och leka bekvämt. Man brukar säga 50 cm MINIMUM.
Att ha 6 hanar i den buren vore riktigt djurplågeri, men hoppas att du skämtade ang det.
enligt burräknaren kan det bo 6 råttor i den.
men jag skulle nog ha 5 isåfall så att det finns lite extra plats
men jag tror iaf att dina killar kommer trivas bra i den. och som du säger så får dom vara ute mycket. dom ska ju "nästan" bara sova i den, ha kul och så det ska dom ju få med matte/husse :)
Snyggt! Vad är det för grejs uppe i högra hörnet? Ser ut som papegojleksaker eller nåt sånt, är jag helt fel ute då?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Suck va gnälliga folk kan vara. Jag tycker buren blev jättefin!
Och om det märks att buren börjar bli för liten så är det bara att fixa ihop en ny :)
ja buren var jätte fin! :D skit bra gjord!

#29 Japp, det är en stor papegojleksak vi hittade på Pay C för 30 kr!! De har 70 % rabatt just nu :)
#31 Den diskutionen har vi haft innan :) .. Skulle den bli för liten i framtiden så är det bara att bygga ut den utan prob :)
#32 Tack :)
Jo jag såg det, så jag förstod inte riktigt varför folk gnällde så mycket :) Återigen, buren såg jättefin ut.

Jag tycker också buren blev jättefin. Synd att det finns en massa gnälliga människor här bara som har så svårt att lita på andra. Det som duger för dem duger för dem men de har alltid något att säga till nån annan som inte gör som dem gör. Säger burräknaren att de får plats och du ser själv att de får plats så gör dem det också:) Råttorna gillar att klättra också och inte bara vända. Buren är hög och fin och de kommer att ha mycket att sysselsätta sig med och mycket att klättra på:)
Till de "gnälliga här": Alla som är här försöker göra det bästa för sina råttor och en massa gnäll och negativa pikar kan ju få vem som helst att känna sig som en dålig person eller husse/matte. Om man ska ha något negativt och säga kan man ju lägga in de positiva sakerna också, för jag ser en massa positiva saker med buren även om den inte är så djup.
Jag har även sett en person lägga in en bild på en omgjord bokhylla där djupet inte var mer än 30cm där heller, men där var det inget klag och gnäll bara, då buren var hög!

#35 enligt burräknaren får det plats 18 råttor i min voljär, anser du att det betyder att jag kan ha 18 råttor där? Burräknaren är en handledning och dessutom ett program. DVS du kan inte gå efter burräknaren utan sunt förnuft.
#33 Jag har inte läst någonstans att du anammat folks förslag att bygga ut buren senare, enda jag läste var att när folk påpekade att 30 cm är alldeles för litet skrev du typ" ja men vi tycker det här är nice och nu blir det såhär". Men det är ju jättebra om du gör det när dom blir större. Isåfall är buren hur bra som helst tills dess.

#36 Jag vet vad du menar, men jag tycker att med all negativ kritik kan man understrycka det som är positivt med det också. Om buren är lite trång nu finns det nog alltid plats för utbyggnad.
Jättemodigt att våga lägga upp foton på buren! Själv skulle jag aldrig komma på tanken att lägga upp foton på mina råttburar här! 
självklart är burräknare en vägledning, men samtidigt så räknar den ju ut hur stor plats varje råtta få i buren. jag tror det blir bra tillslut, visa gärna bilder när dom har gjort sig hemmastadda i buren :)
#38 Haha vad härligt det där lät, kanske borde folk tänka på hur de beter sig eller nått, så att man inte behöver vara rädd när man lägger upp bilder på burarna ;P

var köpte du nätet någonstans?:D

#41 Det är nät som var över när pappa byggt till marsvinen. Nätet är köpt på Spiggens Zoologiska i Landskrona :)

#42 ahaa.. men jag bor en bra bit från landskrona hehe, men får fortsatta leta.. :)