Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 857 ggr
AlexandraJuni
0

Blind råtta

Tror min ena tjej på 8 månader är näst intill blind. Hon är vit med röda ögon. Såfort vi kommer nära buren så hoppar hon till och står och vaggar. Sen om vi kommer nära med händer så biter hon oftast. Även fast vi pratar med henne och närmar oss sakta under ifrån. Kan hon leva ett lyckligt liv iaf?

Zolah
0

dom flesta råttor med röda ögon har nedsatt syn, därför vaggar hon med huvudet för att uppfatta former bättre.

har hon alltid varit sådan , eller har det blivit värre med tiden?hur mycket har ni hanterat henne ?

AlexandraJuni
0

Vi har bara haft henne i ca 2 månader. Hon har varit lika dan helatiden. Vi fick henne och en tjej till i samma ålder. Båda var lite rädda och inte speciellt hanterade. Men den andra har blivit hur mysig som helst. Vi hanterar dom båda flera gånger om dagen.. Gick sakta fram till buren nu. Och pratade, den ena kommer direkt. Men den vita ser helt skräckslagen ut och jag försökte närma mig henne sakta men så fort jag petar på henne hoppar hon till..

[Tibonnanj]
2

Låt henne komma till dig. Ha mat i handen och vänta( akta så hon inte biter i dig istället för maten).

Kan även testa att ta upp båda samtidigt i en filt. Våran skygga råtta blir alltid lugnare när hans bror är med.

Och ha tålamod :)

Zolah
2

jag brukar använda munktröjor, sällan skygga råttor springer bort från en i en luva. och där kan dom vänja sig vid lukt och känn atrygghet med dig

pellepojken
1

Du har bara haft henne i 2 mån. Fortsätt bara o kela o ha mycket kontakt med henne. Prata lugnt o mycket + lite godis så är hon snart lugn o fin.  Då kommer hon att bli en lycklig råtta.  🙂

Troberg
1

Tänk på att vilda råttor ofta lever i avloppssystem, tunnlar, oanvända källarutrymmen och så vidare där det är mörkt. Syn är inte så viktigt för en råtta.

Jag har till och med känt en blind hund (avsiktlig särskrivning, det var inte en blindhund), och inte ens en hund var speciellt störd av det. Lukt och hörsel funkade fint som ersättning för synen. Enda problemet var nog att hon blev stärkt i sin övertygelse om att hon var universums centrum och inte behövde bry sig om vad andra tyckte…