Alspån/Aspspån skillnad?
Är det någon som vet om det är någon skillnad på alspån och aspspån? Det var så lika ord att jag först trodde det var samma trädslag, men det är det ju förstås inte. Jag har även sett att det finns alflis som verkar vara lite hårdare just för att det är flis. Är det någon som vet ifall det är skillnad i hårdhet/uppsugningsförmåga/lukt etc mellan al och asp generellt?
-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”
Asp är ett mindre tätt träslag och suger därmed upp bättre. Nackdelen är att det är nästan vitt, medan alspån brukar vara mörkare.
Asp används till tändstickor, al är ett slöjd- och snidarvirke. Förr gjorde man alltid träskor av al.
Hur menar du att det är en nackdel att asp är vitt? Tänker du att det snabbare ser smutsigt ut?
#2 Nja, det har nog att göra med att jag mer tänker terrariebotten än råttburar 😉
Ok, jag förstår :-) Tack för bra och intressant svar, nu vet jag dessutom vad jag ska använda ifall jag eller råttorna vill snida träskor. Det är bara att lägga in ett alblock i buren kanske? Lustig syn med råttor som klopprar fram i små träskor :-D
Aspen har god underbark för både gnagare och hardjur, så man kan såga färska aspgrenar och lägga in en bit till råttorna att gnaga på. Bra för tandslitaget också. Jag lägger in antingen aspbitar eller apelbitar till mina möss att gnaga på, särskilt vintertid.