Roan
Hejsan
Har försökt läsa lite information om Roans iom att de sägs att de blivit väldigt avlade på och därmed är det vanligare med hjärnblödning/stroke än övriga råttor.
Gäller dessa alla olika roans (tex. Black Striped Roan, Silver Black Roan osv..)
Jag vill veta mer om detta ifall någon har kunskaper om det

Ja, det gäller alla olika roans och även de som bär på anlaget till roan. Det beror på att när dessa råttor kom till Sverige så började man massavla på dem pga deras fina färg och man avlade utan tanke på hälsan.
#1 Men brukar de leva kortare eller det är så att det kan hända att de dör i förtid pga det eller hur ligger det till?
Kanske blev en konstig fråga, hoppas du förstår vad jag menar
Roan är ju en zooaffärsvariant i stort sett. Att de har en del hälsoproblem ligger nog mest i att aveln inte är kontrollerad av erfarna och duktiga uppfödare.
Får se om jag blir den som tar tag i roan - aveln då
Har nämligen två väldigt lovande killar här hemma. Den ena är 1 år och ett par månader. Den andra blir 1 år om några månader. En ba ro och en ag st. Härligt temperament, fullt friska, bra vikt o.s.v. Kommer dock från zoo, så eventuell avel blir först när de är över 2 år gamla. Självklart blir det i sådana fall avel med honor av välkänd bakgrund, helst från reggad uppfödare. Jag håller tummarna för att dom ska fortsätta vara pigga och krya livet ut.
Grodan - Tror du att det är något som går att avla bort? Eller, det borde ju gå, men tror du att det är svårt? Det är ju ändå en rätt populär färg 

Mvh Stephanie 

för att förbättra roan brukar tipsen vara att para en omkring 2år gammal roanhane med en välavlad hona av någon annan variant, honan ska ha känd, frisk och långlivad stam. :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
#5, allt som inte sitter i djurets naturliga instinkter GÅR att avla bort, även om det kan vara en oerhört lång och svår process iom att man måste kontrollera varenda privat uppfödare som avlar på roans samt djuraffärernas grossistuppfödare. Som sagt, en svår väg. Sen kanske man inte strävar efter att göra alla roans "sjukdomsfria" utan har som mål att bara skaffa fram några stycken. Men som sagt, en lång process och det kräver med största sannorlikhet väldigt väldigt många generationer.
Hoppas ni förstår vad jag menar, är oerhört dålig på att förklara. Och rätta mig självklart om jag har fel, men detta är vad jag fått lära mig under etologi-lektionerna :)
"Avla bort" och avla bort…
Genom att välja ut de bästa individerna för fortsatt avel så kan man avla fram en stabil roan/striped-linje. När man tittar på avelsutbudet över roan/striped så finns det ju hur många djur som helst att tillgå. Dvs stor avelsbas och då är chansen stor att man kan välja ut några bra individer att påbörja aveln med.
Fast jag skulle nog först leta efter roananlaget hos redan väletablerade uppfödare och inte leta bland zoodjur.
Om man inte har uppfödare inom ett rimligt avstånd, så blir det svårare
Men man får med andra ord svårt att hitta köpare om man parar en hane, ba ro, 2 år, 100 % frisk, okänd bakgrund + en hona, ba hd, 6 mån (?), 100 % frisk, känd bakgrund (med långlivade och friska råttor)?
Är man inte tillräckligt "mobil" bör man nog inte pyssla med en sådan hobby som husdjursavel. Man bör träffa många råttor, åka runt i landet och träffa råttor. Köpa in råttor från andra uppfödare, kanske t o m hämta från utlandet.
Det är aldrig svårt att hitta köpare till råttungar, tyvärr. Alla råttungar blir sålda, även om de är sjuka, har dåligt temperament, har sjuka eller knäppa föräldrar etc. En stor nackdel idag, men så är det!
Fast vi som varit medlemmar i SRS några år köper inte gärna roans, så köpekretsen till roan och striped blir i stort sett icke-SRS-medlemmar.
Frågan är vad du vill åstadkomma med din avel. Att du väntar med att avla på en råtta i flera år säger ingenting om dess lämplighet att gå i avel. Du bör ju faktiskt lära dig hur man bedömer avelsdjur och dess avkomma. Något som man gör genom att läsa samt ta del av kunskap som föreningsfolket i SRS besitter. Genom att ställa ut tilltänkta avelsdjur får du ganska snabbt hum om hur ett avelsdjur skall vara. Vilka egenskaper det ska besitta och vad som inte är önskvärt etc.
Sätta ihop två råttor för att få en kull kan vem som helst göra, men för att åstadkomma ett gediget avelsarbete krävs faktiskt lite mer.
Jag är medlem i SRS sedan ett antal år tillbaka. Jag har ett mål med min eventuella avel. Jag ska föda upp friska och långlivade roans. Jag bygger en grund, denna grund bygger jag vidare på för att till sist bygga ett slott. Om du förstår