planerade kullar
Vad har ni uppfödare för planer för 2016 när det gäller er uppfödning.
Du ser nog det bäst inne på uppfödarnas fbsidor eller deras hemsidor.
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
#0 Jag tycker det är trevligt med sådana här trådar! 😃
Jag planerar att köra på som vanligt, fast det blir ändå lite annorlunda. Jag vet inte vilka parningar jag kan göra, då jag har många unga och nya råttor under utveckling. Funderingar finns på att lägga till två färgvarianter. Så trots motgångar och misslyckanden så har jag inte tappat glöden.
Menade mer att här är så inaktivt över lag så tror inte här kommer flyga in svar, vilket jag tror jag har rätt i då endast ett svar rullat in men kul någon är aktiv här!
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 

#3 man kan ju försöka göra råttor iFokus mer aktivt igen, istället då…. Tycker också om såna här trådar! Jag har dock ingen råttuppfödning men gillar att se vad uppfödare planerar :)
Ja tyvärr har mycket folk gått över till fb. Kul om fler skulle försöka göra det mer aktivt här inne. Men tror det behövs uppmuntran och medisar är de inte gott om just nu.
Jag har kullplaner till 2016 som jag tror kan bli av. Längre än så är mest önskemål. För svårt att ännu veta hur de är närmare datum. Men jag har en plan för kommande år. Hur det blir med den planen är upp till hur bra det går för de råttorna och linjen ser ut runt om.
Men även hur mitt liv ser ut. Just nu har jag avvaktat lite med kull iom att jag tog på mig lite extra råttor. Som annat man behöver tänka på.
Och skriva ut för tidigt reagerar ju en del folk på. Även om jag har en plan om råttorna är bra nog när de närmar sig. Så är det ju långt ifrån säkert det blir en kull.
Jag planerar ofta långt i förväg och har rätt mycket i skallen på vad jag vill. Hurvida det blir med dom planerna får man se närmare datum.
Men jag har parningar jag hoppas på till början-vår av 2016.
zickans Beltane(svartögd marten harley) + alenyas stoplight red (burmes eubk). Kommer bli marten, siames, burmes om jag räknat rätt. Troligen även kombo på de tre. Släta, harley och harleybärare. Och hur de släpps vet jag inte just nu. Hänger lite på vad Alenya säger som fött upp honan och halva linjen bakom hanen. Troligen lånar jag hennes avtal som ligger på hennes hemsida.
zickans Hårtuss (golden point siames db) + zickans dövöra (svartögd marten velveteen dumbo) Väntas marten och siames i dumbo, dumbobärare, slät, velveteen.
Jag äger inte ens hanen så om kullen ens blir av hänger på många faktorer. Men jag hoppas. Systern jag tänkte behålla till hårtuss är en gelesäck. Så mjuk. Men uppvisade fort tendenser till att ha lätt för övervikt så hon sattes ut på foder och drogs ur planen att ev gå i avel. Väntat på att få tag i en passande mjuk men lite mindre hona till nån av bröderna när de blev äldre.
Hoppas få vidare min smurfan(russian silver db) och midnight(black dumbo).
Men både är för unga och ende hanarna jag har som skulle kunna ge mig något och passa dom är också ännu för unga för att kunna säga nått. Även lagt ut litet försök att hitta nån annan hane att låna ifall att de jag haft tanke på här inte håller när det börjar bli dags.
Men det är så långt jag har tanke på just nu om parningar nästa år. Mer kommer troligen komma ju mer man kan om önskade djur att föra vidare.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det är inte mängden med svar som räknas utan tanken bakom parningarna. Och jag tycker att det är jätte kul att både grodan och zickan har svarat. Som har hållt på länge. Jag gillar att planera framåt lite. Den hane som jag har väntat ut (siamese) kommer inte att gå vidare i avel. Jag har inte några planer planerat till 100% Köpa råtta är som att köpa hundvalp jag väntar hellre in en bra uppfödare även om det tar två år. Tack för era svar grodan och zickan.