Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1041 ggr
R4ttus
1

3st varbölder

Vad sjutton kan det bero på när 3st råttor får varsin varböld på nästan exakt samma ställe på magen - samtidigt? 😮 Eller är det ren slump? Någon som varit med om detta förut?

2st är bröder och blir 1 år i november. Den tredje är över året och inte besläktad med de andra. (Alla hanar) Den tredje bor dessutom inte ens i samma flock som de två bröderna.

En böld har spruckit och ser fint och rent ut, de andra två är g att spricka. Så inte misstagit det för tumörer.

Verkar jättekonstigt. Ingen har fått varböld tidigare. Finns det "varbölds" virus? Låter urdumt, men måste fråga =P

Minoth
1

Låter inte som en slump. Om alla fått det och på samma ställe… låter som någon typ av virus eller bakterie. Jag hade nog tagit råttorna till veterinär för provtagning för att se vad de är för något. 

Annars bör du hålla karantän, alltså inga nya råttor in eller ut.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

R4ttus
0

Tack för svar!

Jag har inte fått hem några nya råttor på snart 1 år, har inga planer på att skaffa några fler inom en lång framtid heller, så allt lugnt på den fronten…

Men har inte heller varit i kontakt med andra husdjur än mina egna på länge. Samma kost … Inget nytt i hemmet…Jättekonstigt är det.

Har 8 hanar, så klart det kan vara en bisarr slump. Varit med om 3 varbölder på magen på hanar tidigare (dock ingen av mina nuvarande hanar) och då läkte det fint och kom aldrig tillbaka.

Får se om de kommer tillbaka eller inte när de spruckit och läkt, eller om någon annan råtta "smittas", då kan jag lätt utesluta slumpen minst sagt.

R4ttus
0

Varbölderna tömdes på naturlig väg, gjordes rena, och problemen har inte kommit tillbaka på någon råtta sedan dess, gått ungefär 3 månader.

Valde att inte ta råttorna till veterinär såvida ingen fjärde varböld dök upp i samma veva, så vet inte om det var ett virus eller ej.