RÅTTORNA BITS!!
Jag har börjat jobba på Arken zoo i ystad som djurskötare och jag älskar det jobbet men där är en bur md 3 rått hanar och en med 3 rått honor. Jag älskar råttor men dessa råttorna är jätte otama de springer fram till grinden och den är nyfikna och försöker gå upp i handen (har handskar). Men de bits försökte utan handskar men de bits så att det ibland börjar blöda. De är nyfikna men de är väldigt otama. När jag försöker ta dem runt magen (försiktigt) så vänder de sig om och försöker bita och sedan springer de iväg ( i buren) . Jag hade kunnat ta de i ngt tex en hink men när jag väl håller dom så är jag rädd att de biter mig och att jag tappar dom. Jag undrar hur jag ska få dom att sluta bitas och hur jag ska lyfta dom. Förlåt för felstavning på vissa ställen jag hoppas ni förstår budskapet🙂
SVEA

Det blir oftast så med grossistråttor, råttor ska inte bitas alls, även om de är otama. Angående hur du ska lyfta dem så ska du ta handen underifrån och lyfta upp dem, kommer du med handen ovanifrån så tror de att det är ett rovdjur som ska ta dem. Att få dem att sluta bitas kräver mycket jobb och engagemang, speciellt tålamod! Sitta med handen i buren så de vänjer sig vid din lukt och absolut inte dra undan handen om de biter utan hålla kvar den, var lugn och visa att du är lugn, så du måste gömma rädslan att de ska bita; det känner lukten av rädsla. Tyvärr tror jag inte det är något du kan lära dem i butik.
Som sagt: råttor i djuraffär från grossist är oftast avlade för pengar, inte för bra hälsa eller psyke. Därför bits oftast dessa råttor. De är sällan hanterade sen barnsben heller & sällan i djuraffären utöver det.. Tyvärr!
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Hänvisar till vanliga råttfrågor. 🙂
tack för era svar 🙂men dessa råttorna är ifrån en barnfamilj som inte kunne behålla alla råttorna när de fick ungar så djuraffären tog in några av dessa ungarna så detta är inga grossistråttor. Där finns bilder på råttorna på min instagram thilde 04🙂
SVEA
Men om man har fått upp råttorna och man sätter dem, på axelen kan de hoppa där ifrån då?
SVEA
#5 Självklart om de får för sig det, men troligen om du lär känna de lite så kommer de hålla sig till dig. Alla mina råttor har alltid naturligt stannat på axeln, men när ser buren så kravlar de sig ner till mina händer för att bli insläppta igen. I okända miljöer är de lite osäkra och kurar helst upp sig tätt till min hals eller under mitt hår om det är nedsläppt. De skulle aldrig få för sig att kravla ner från mig i okända miljöer.
#4 kan lika bra vara en dålig parning ändå.
Var de inte hanterade i hemmet heller så är det inte konstigt de bits.
Hur gamla är dom? Försök att vänja dom vid din hand, lugnt och försiktigt, genom att ha handen i buren en stund varje dag utan att försöka fånga dom. Du kan fixa med inredningen osv och när dom kommer fram å vill nosa så håll handen stilla så dom får chansen att utforska dig och lära känna din lukt. Försök som sagt inte att ta i dom i början, men när du har hållt på ett tag så kan du börja att ha något gott i handen, gärna något lite längre så dom inte råkar bitas av misstag när dom ska ta det. Om dom inte vill ta det så lägg det bredvid din hand och håll handen helt stilla så dom vågar ta det. Senare kan du börja försöka klappa lite eller iallafall nudda dom med handen och så småningom kommer dom att lära sig att du inte alls är farlig. Lär dom att associera din lukt med positiva saker, dvs gottis! Och inte en stor klump som bara vill fånga dom. Det kan ta olika lång tid för olika råttor, så ha tålamod! Skriv gärna hur det går! :) Lycka till!
Se även till att tvätta händerna innan du hanterar dom! Råttor har ju überluktsinne så eftersom du jobbar i djuraffär så har du säkert miljoner med olika lukter på dina händer :p Tvätta även händerna emellan hantering av honorna och hanarna.
#8 tack för tipset de är 6 månader🙂
SVEA