Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1005 ggr
EllenE
0

Osociala

Hej, mina råttkillar är snart 3 månader. De är spralliga, nyfikna och mycket sociala, eller de var det. Så fort jag kom in i rummet brukade de hänga vid gallret och vilja komma ut eller sitta i min luva. För ett par dagar sedan märkte jag att de var annorlunda. De vill inte alls komma ut längre även om buren står öppen länge, de vill inte ens komma ut om jag har mat utanför buren! Jag har också märkt att så fort jag håller i de vill de hoppa tillbaks in och de verkar inte alls tycka om luvan längre. Kan inte komma på några saker jag gör annorlunda men det känns som att de har börjat ogilla allt och alla. Vad beror det på? Och vad kan jag göra? Kan det bero på att vi passar en katt? Hon brukar bara sitta utanför buren och titta på de men de kanske känner av att hon är här?

Karmatarerskanise
0

Katten är nog orsaken om det kom i samband med det. Jag hade inte låtit den vara vid buren.

EllenE
0

#1 grejen är att jag stänger till mitt rum varje dag när jag går till skolan så hon kommer inte åt de på dagarna och på nätterna är de instänga i tvättstugan.

Karmatarerskanise
0

Men du skriver att hon tittar på buren.

EllenE
0

Oj, mitt fel, kanske skulle utveckla lite. Om jag är hemma och dörren är öppen eller om de står utanför rummet, när hon kan gå till buren. Då gör hon ändå inget. Bara sitter där och tittar lite på de.

Karmatarerskanise
1

Som sagt, låt henne inte vara nära. Ha dörren stängd. De verkar ju inte må bra.

dorkey
1

De känner nog av katten ja!

Är ni bara kattvakt så tycker jag ni kan ha dörren stängd så länge och inte utsätta småttingarna för det. Skulle ni däremot haft katt själva, kattvakt under en längre tid eller ofta - så borde man börja introducera lite så att skräcken släpper. :-)

ViktorS
0

Som många sagt så är problemet förmodligen att de känner av kattens doft. Vi tog in ett begagnat kattträd bredvid vår råttbur för ett tag sen och det tog 2 dygn innan råttorna blev sig själva igen. De behövde bara vänja sig vid lukten. 

Hur gick det med dina?

Elisabeta
0

Ja, det kan räcka med att man luktar katt, efter att t ex ha klappat en. Då blir råttorna jätterädda och vägrar komma till en, hur vänlig man än är mot dem.