Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 10238 ggr
amand
0

Råttmat

Hej! Jag har hört att man inte ska köpa "färdig" blandad råttmat.. Så jag undrar: Vad ska man ha i sitt eget Torrfoder? Som bas ska man ha müsli har jag hört.. Men vad ska man ha i mer? Vill gärna ha tips på annat man ska/kan ge sina råttor!

zimzon
2

Hej! En sockerfri müsli blir en bra bas. Sedan kan man blanda i olika nötter, fröer och torkade frukter. Men man får se till att inte ha i för mycket feta fröer och nötter. Och torkade fruket brukar vara mycket sockrade så det får man också vara lite försiktig med. Det enda jag blandar i min müsli är lite jordnötter, hasselnötter (oskalade), rispuffar och solrosfrön.

Sedan bör man ge färskmat varje dag. De kan äta nästan allt som vi människor kan äta, men man bör inte ge stenfrukter (frukter med bara en enda stor kärna, tex plommon). Och så ska man vara försiktig med mjölkprodukter (om råttorna inte är vana vid det), starkt kryddad mat och fet mat. Det kan vara bra att gå efter tallriksmodellen så vet man att de får i sig allt de behöver.

amand
1

Okej, tack för hjälpen! :)

Gerbilflicka
5

Rätta mig om jag har fel, men är inte jordnötter farliga för råttor? Fundersam

zimzon
2

Jag läste nyss på denna länken http://www.petratscanada.com/forbidden_foods.htm att jordnötter tydligen kan få blodet att klumpa sig. Men mina råttor har alltid fått jordnötter och de mår bra. Men jag skulle gärna vilja få lite mer fakta om det där, för man vill ju inte ge något som kan vara farligt.

Ninja
1

#4 som det också står så gäller det råa jordnötter, rostade är ofarliga. :)

Nåt annat med nötter är ju att de är väldigt feta.. Man måste se över sina råttors individuella behov innan man blandar sitt foder. Aktiva och växande råttor behöver mycket fett och protein. Vuxna, mindre aktive (kanske rent av lata) råttor behöver mindre sånt och mer fettsnåla produkter med låg sockerhalt, och eftersom vuxna inte växer så behöver de inte lika mycket protein som unga råttor. (men de behöver såklart också protein, precis som alla andra!)

Grodan
0

Jag skulle vilja tipsa alla råttfantaster att börja utfodra sina råttor med bättre mat. Skippa tomma kolhydrater och ge råttorna ett hemblandat Torrfoder toppat med nyttig färskmat. För att ta reda på vad som är nyttigt läser man lite näringslära.

Ett hemblandat Torrfoder består av sädesslag till störst del. I mindre mängd fröer, nötter, torkad frukt etc. Allt osötat. I säd, fröer, nötter och frukt finns de flesta näringsämnen, vitaminer, mineraler och viktiga fettsyror som råttor (samt även människor) behöver dagligen! Se dock till att andel fröer och nötter inte är för stor - råttan ska inte äta sig mätt på dessa.

Mitt Torrfoder till råttorna består idag av (detta varierar alltså från dag till dag då jag ju blandar själv)

• 4 delar havrekross
  • 4 delar vetekross
  • 4 delar kornkross
  • 1 del dinkelflingor
  • 1 del linfrö
  • 1 del cashewnötter
  • 1 del solrosfrö
  • 1 del oskalad sesamfrö
  • 1 del hel bovete
  • 1 del quinoca
  • 1 del pumpafrö
  • 1 del vetegroddar

Nyttig färskmat som råttor bör få några gånger i veckan:

• gröna ärtor
  • majs
  • linser och böner
  • avocado
  • kött
  • fisk (lax är en höjdare)
  • bulgur
  • ägg (både rått och kokt)
  • skaldjur

Saker som råttor inte bör äta för mycket av då det bara är "bukfylla" (dvs kolhydrater och inte så mycket näring): pasta, ris, potatis, sockrad mat, barnmat, pellets, gnagarblandningar med färgade klumpar å annat konstigt, färdiglagad mat, pizza etc.

Saker som råttor inte bör äta alls: människogodis, choklad, jordnötter, konstig mat som du inte vet vad det är, … (något mer?)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

rattmamman
0

Jättebra med så tydliga tips om råttornas mat Grodan! Känns kul att få bekräftat att jag snappat upp tidigare kostråd på ett vettigt sätt. Fick mig en funderare när det gäller pasta, ris och potatis dock - ska bli mer sparsam med detta i framtiden.

När det gäller råttmaten undrar jag också hur stor mängd mat råttorna ska ha. Har upptäckt att mina "portioner" blivit större med tiden - och så även råttorna… Har sedan en tid tillbaka börjat se över mina råttors matvanor (som jag ju är ansvarig för). Har dock lite svårt att veta hur mycket/lite mat de egentligen ska ha. Tips och råd mottages tacksamt även på detta område.

zimzon
0

Men barnmat sägs ju vara jättenyttigt och innehålla allt som råttor behöver.

Ninja
0

Tack för listan Grodan!

#7: Fast ris, pasta och potatis är väl nyttigt till viss del, portioner ska ju dock inte bestå av just dessa saker. Råttor har ju snabb förbränning, därför kan de utnyttja snabba kolhydrater väldigt bra. Långsamma kolhydrater hinner de ju ofta inte bearbeta ordenligt innan de är ute igen.

miracle
0

Jättebra lista grodan! Har precis nu idagarna hämtat hem två små råttjejer. Nu ska jag börja kolla upp deras foder!Skrattande

Terato
0

Ååå den listan såg faktiskt god ut!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
1

#8 ja, jag vet… barnmat har bra rykte… antar att det är för att det inte innehåller konserveringsmedel

ett hett tips är ju att själv mixa maten så att det ser ut som barnmat, skillnaden är att då är det purfärskt och du kan i princip blanda det du har hemma - rester etc - och behöver inte fylla ut med 60% potatis och morötter Flört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

copycat
0

Jag undrar lite när det gäller pellets??

Alla säger att råttpellets inte är bra för råttor. Menar man då rått/muspellets som försöksdjur äter eller syftar folk på råttmat som vitakraft mm.

Ett kommersiellt Torrfoder som är speciellt utformat för tamråttor borde väl ändå inte vara så dumt att bjuda dom på? Eller har jag helt fel.

Jag ger mina råttor vita kraft special som bas tillsammans med hemblandad mat som innehåller det mesta på grodans lista. Dessutom får dom färsk mat flera gånger i veckan. 

Någon som har någon åsikt om detta? Man vill ju att ens bebisar ska ha det bästa.

MinLillaHamsterJill
0

Vad är det värsta som kan hända när en råtta har blivit sjuk efter att ha fått råa jordnötter?

JeppJepp
0

Har också en liten inputtare här.
Havregryn finns ju mer eller mindre i de flesta müsli sorter.
Sväller inte det i magen?

myismyname
0

#13 Bara en liten fundering här… Om du ger dina råttor praktiskt taget allt som finns på Grodans lista, är inte vita kraft helt överflödigt då? Jag menar - det i Grodans lista var ju exempel på ett komplett Torrfoder till råttor, så varför ge både det OCH färdigt kraftfoder? Rätta mig gärna om jag förstått fel.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

myismyname
0

(Jag menar givetvis "torrfoder" och inte "kraftfoder". Har hästar på hjärnan för tillfället tror jag ^^)

KickanW
0

#16: Kolla på datumet innan du svara någon ;)

myismyname
0

#18 Oj, jag tänkte inte på det. Lätt hänt då det finns nya inlägg i tråden också. ^^

imilija
0

är det bara mina råttor som inte äter Torrfoder?

dom får en blandning med sockerfri müsli, rispuffar, frö och lite nötter, alla 4 sädeslag men dom äter det inte. dom äter nötter när jag ger ur handen och oskalade nötter uppskattar dom och tycker är skoj men torrfodret rör dom inte..?

Ladyinred
0

ger du mycket färskmat? I så fall kan det vara så att de får tillräckligt med sånt för att hålla sig mätta och det är ju naturligtvis godare :P

imilija
0

ah, det har jag inte tänkt på ens. kanske ska testa att minska mängden färskmat ett tag då och se om torrfodret blir lite populärare då :)

Ladyinred
0

det e inte fel att ge mycket färskmat ;)

[ElisabethYL]
0

En liten inflikare…

Varför ska man inte ge färdigt Torrfoder? Är det något som saknas i Torrfoder, eller får de i sig för mycket av något?

Bara nyfiken, har inga råttor än - men om jag köper någon gång vore det bra att veta…

KickanW
0

#24: Den innehåller inte det råttorna behöver, i alla fall inte i rätt proportioner. Dessutom är det oftast en massa onödiga kemikalier (färgämnen t.ex.) i det. Det är ju så himla enkelt att blanda egen och då vet man precis vad det är råttorna får i sig.

Ladyinred
0

jag kombinerar, mysli och lösvikt, flingor, hundmat, knäckebröd mm.

imilija
0

då jag var inne och kikade i zooaffären här i stan sist om dom hade något torroder utan små mystiska färpluttar och sånt så sa dom att dom hade råttpellets, stora pellets med animalisktfett.

detta var tänkt som komplement till det vanliga torrfodret. kan väl knappast behövas då råttorna får kött och så i färskmaten?!

Ladyinred
0

det är avelspellets som får råttorna att växa onödigt fort. reptilfolk använder ofta sånt.

bonnierat
0

Jag använder bara vanligt Torrfoder för råttor och möss i cyckling smak (ser ut som katttorrfoder) och bara vanlig smådjursmix några gånger i veckan till godis!

bonnierat
0

Jag använder bara vanligt Torrfoder för råttor och möss i cyckling smak (ser ut som katttorrfoder) och bara vanlig smådjursmix några gånger i veckan till godis!