Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1061 ggr
Anso
0

Svans!

En av mina råttor har små skorvar på svansen, ganske högt upp på den "tjovka" delen vid svansroten. Vad kan det vara? Funderar på om det är skabb. Eller?

Nemii
0

Bild? :P

Anso
0

Har inte tagit någon, batteriet i kameran är slut. Kan lägga in en imorgon.

Det är inte stora skorvar utan ganska små.

Anso
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Batteriet var klart.

Här kommer en bild, jag är inte världens bästa fotograf.

Anso
0

Såg nu när jag zoomade in bilden att det är som små varblåsor också, sedan blir det skorvar.

BettySue
0

Hmm sing till veterinären och se vad de säger.

Anso
0

Tänkte ringa på måndag. Tänkte höra här också om någon visste vad det kunde vara.

Fast veterinärena jag har varit till verkar inte ha någon som helst koll på råttor och deras sjukdomar :/

BettySue
0

Jo jag förstår, en av mina råttor är sjuk och jag kollade precis här också, sen ska jag ringa på måndag.

Du bor inte i stockholm eller hur? I vilket fall som helst så ring till Roslagstulls djurklinik, de är duktiga på smådjur, så du kan ju fråga dem :) nummret är 08 612 57 60.

Lycka till!

Anso
0

Tack!

Kan iof ringa dem ändå, de kostar ju inget att fråga. De kanske kan ge något tips över telefon. 

Jag bor i Linköping. Kan höra med dem på kliniken om de har någon veterinär som kan råttor. Har ingen bil eller körkort så jag kan inte åka till något annat ställe heller. Annars hade gjort det bara för att få en bra veterinär.

Vad är det för fel med din råtta?

BettySue
0

Ja precis! Om de vet vad det kan vara kan du ju tipsa dina veterinärer om det..

Mmm jo jag förstår det. Roslagstull är ett väldigt dyrt ställe, men de är duktiga. Jag vet inte riktigt vad det är med min råtta, jag hoppas hon bara är förkyld. Köpte henne i onsdags, och sen dess har hon bara nyst hela tiden. Hemsk att se :( Fast hon äter och så, men jag vill inte att det ska utvecklas till lunginflammation eller något liknande heller.

Hoppas det fixar sig med din lilla råtta. Håller tummarna!

Anso
0

Ja, hoppas att det ordnar sig.

Usch, hoppas att det ordnar sig med din råtta också. Det är jobbigt att se när de är sjuka :/

Lycka till!

BettySue
0

Tack!

Nemii
0

#9 Råttor kan nysa mycket när dom byter miljö osv. Det gör dom flesta. Men eftersom du känner dig osäker så är det ju bra att rådfråga veterinär också! Det skadar ju aldrig (så länge dom e kunniga)  :)

BettySue
0

Jo jag vet, men det verkar vara lite värre än så..har en full beskrivning under tråden "orolig.."

hoppas att det inte är något..

CamillaS
0

hon kan inte vara torr om svansen då? brukar du smörja svansen på henne? om inte så kan man använda en fet hud creme och smörja in  svansen med, så den inte blir torr. för det kan leda till sår och så och det är ju inte skönt för råttan. :)

Anso
0

Nej, det brukar jag inte göra. Ska testa det.

Tack för tipset.

CamillaS
0

varsågod ;)