Blivit lurad
Hej! Jag är riktigt ledsen och känner mig totalt grundlurad. Förra veckan köpte jag 5 hanar av en kille som verkade jätte seriös när vi hade Kontakt via Facebook. Jag har länge velat ha råttor igen så gärna, men inte från djuraffär. Han sa att de är 3-6 månader gamla och hävdade att de är hemuppfödda och jätte hanterade, lättsamma, super Goa och tama. Men när jag kommer hem visat det sig vara HELT tvärtom. De piper när jag försöker lyfta upp dom och att ens lyckas lyfta dom var mer eller mindre omöjligt. De verkar inte aggressiva tack och lov men hanterade är de definitivt INTE. vad ska jag göra nu? Han vägrar ta tillbaka dom och jag vet inte riktigt hur jag ska få dom tama, och om jag ens kommer ha den tiden? Jag hade ju förväntat mig hanterade, tama snälla råttor som jag kunde hålla på med, inte 5 stycken som man knappt får ta i. :-(
Ska även tillägga att jag egentligen bara skulle köpa 2, men när jag väl kom dit verkligen "propsade" han på mig alla 5, han påstod att han var tvungen att avliva de 3 andra annars då hans nya flickvän var jätte allergisk. (Förmodligen lögn inser jag nu i efterhand) så dumsnäll som jag är kunde jag inte säga nej och tog givetvis alla. Känner mig jätte blåst då jag verkligen sagt länge att "nästa gång ska jag köpa gnagare från seriös uppfödare och absolut inte någon djuraffär" och så blev det såhär…frågan är om de ens är hemuppfödda som han säger, det känns som det lika gärna skulle kunna vara grossistavlade råttor då jag inte fick med papper på dom eller nånting, ändå sa han när vi skrev att de hade stamtavla, men tydligen var det ren lögn då några tavlor aldrig kom fram.
Fruktansvärt trist när sånt här händer, beklagar verkligen!
Blir så jäkla ledsen när någon så uppenbart snäll person som du "utnyttjas" med hot om avlivning. Var väldigt snällt av dig att ta alla 5, för det ljög han troligtvis inte om angående de övriga 3 med tanke på hur illa han betett sig…
Men 3-6 månader? Hemuppfödda och han vet inte ens hur gamla de är? Stinker om det här beteendet från säljarens sida.
Har du möjlighet att lägga upp bild på grabbarna, så blir det lite lättare att se åldern på dom?
Att de inte är aggressiva gör situationen hanterbar i alla fall, tänk så! 🌺
Att de är5st samtidigt som inte är så särskilt tama är egentligen ingen större fara, för de kommer att lära sig av varandra också. Hantera allihop, muta med överdrivet mycket godsaker i början som de får ta från dina fingrar eller från öppen hand.
Sen kan du börja träna att lyfta dom mer och mer ofta. Då har de lärt sig att din hand är förknippad med gos/kliande/klappar och godis och ofarlig även vid lyft. Även om de protesterar med gnällpip så är det ingen fara. Börjar de skrikpipa så vänta ett tag till med just den råttan att träna lyft, eller ta det åtminstone lugnare.
Tittade du inre på råttorna innan? Tycker ju du borde märkt att de inte var sociala eller tama.
Om de inte är aggressiva så är chansen stor att du lyckas. Ta ut dom ofta och ge mycket gott. Släpp inte när dom skriker utan visa att du är bestämd.
Fy så tråkigt. Jag känner verkligen med dig.
Jag har själv tre hanar (mina första råttor) och skulle egentligen bara ha två, men det var förstås svårt att skilja dom tre sista syskonen åt. Jag förstår mycket väl att du inte kunde avgöra om de var sociala eller inte när du köpte dom. Är man väldigt van och har stor erfarenhet har man lärt sig att ställa rätt frågor och titta på rätt saker, men även då kan det säkert bli fel. Man köper ju av en uppfödare av en anledning och litar ju på det som säger. Jag fick i alla fall rådet av min uppfödare att vara lite "på" precis som Hera skriver. Sätt på dig en stor mysig tröja och låt dom krypa omkring där inne. Det brukar dom gilla. Gärna en i taget. Mina är fortfarande ganska unga och fulla med bus, men idag springer dom hela vägen uppför benet till axeln när dom vill ha lite gos. Vansinnigt gulligt. :) Jag tog med dom till sängen också i början. Så satt jag där och myste medan dom sprang omkring på sängen och på mig. (Du behöver ju inte ta alla på en gång). Det var ett jättebra sätt att få dom att känna tillit.
Tänkte också att du kanske ska fundera på att sälja (ge) bort två eller tre stycken till någon med erfarenhet som kanske kan tänka sig att hjälpa dig, så kanske det känns lättare för dig? (Nu får jag säkert massa pikar att man ska stå för vad man gjort, men ibland blir det fel. Ingen gör rätt alltid). Hoppas det går bra för dig. Lite lugn och tålamod så ska du se att du snart har fem tillgivna busiga killar. 🙂
Jag blev med lurad på ett vis då jag hittade en trodde jag seriös uppfödare han sa dom var hand tama och men när jag väl köpte dom och kom hem var dom inte alls de… tog kontakt med han efteråt då fick jag reda på att han födde upp råttor till ormmat och dom han tyckte var fina sålde han…. Då de med var mina första råttor trodde jag aldrig jag skulle få dom tama … Efter 8 veckor är dom ute och kan klättra på mig kan mata dom med händerna men ta upp dom och lyftträna är omöjligt men tror de är tålamod och så behövs inte all tid i världen låt de ta lite tid och bli stolt över deras små framsteg 😀😀