Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 441 ggr
Taci
0

Böld

Har hittat en "böld" på min ena råtta. Det är som en kula under huden, kanske i storlek av en vindruva, något mindre. Den sitter mellan frambenen. Är det en cancertumör eller kan det vara bara någon fettknöl ? :/ Är såklart beredd på det värsta, men vill veta om det ens Skulle kunna vara något mindre farligt.

Stephanie
0

Om den är stor som en vindruva skulle jag tyvärr gissa på en tumör eftersom det är så pass vanligt hos råttor… Men det behöver inte innebära slutet för råttan heller - alla tumörer växer inte snabbt och så länge den inte så stor att den stör råttan eller tar för mycket energi så kan du låta det vara. Är det en yngre råtta kan man operera, men jag själv anser att det är en för stor risk ändå. Jag skulle inte operera bort en tumör på en råtta, sorgligt men sant…

Det kan säkert vara en fettknöl också, men såna har jag ingen koll på. Jag tvivlar på att det skulle kunna vara en abcess…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Taci
0

Tack för ditt svar!

Hon är över ett år.. ett år och kanske 3-4 månader sisådär, så att operera henne har jag inga tankar på om det nu är en tumör, vilket jag också befarar. Hon lider ju inte av den, o så länge hon inte gör det så tänker jag inte göra något åt det. Börjar hon lida, och den blir stor känns det som jag tar henne till veterinären då, och tar bort henne. Låter det här som en helt hemsk tanke att jag tänker hantera saken såhär ? :/

Daydreams
0

Nej det tycker inte jag. Jag har lite samma problem med en av mina råttor som dock är lite äldre än din. Har tänkt fram och tillbaka massvis, men känns som att om jag opererar henne gör jag det för MIN skull, inte för hennes. Det lidande som en operation kan innebära tycker jag är orättvist. Plus att vi inte har ngn duktig råttveterinär här så risken att hon dör av operationen anser jag är stor. Det är min favvo råtta så egentligen skulle jag vilja göra allt för att få ha henne så länge som möjligt. Men som sagt, vad är bäst för henne?

Taci
0

#3, ja det är ju det, måste ju tänka på hennes bästa. Här omkring finns inte heller någon råttkunnig veterinär så jag vet inte ens om dom skulle utföra en operation. Det är ju bara så jobbigt att hon går runt med den där lilla tumören hela tiden! Även om hon inte än lider av den :/

Hur lång tid tar det egentligen för sånt här att bli riktigt stort ? Så råttan lider menar jag.

Daydreams
0

Det kan variera väldigt beroende på vad det är för tumör, en del växer skitsnabbt medans en del knappt växer alls.

Stephanie
0

Precis, en del tumörer växer knappt alls, medan vissa blir riktigt stora på bara några dagar…

Ang. operation så är det inte själva operatinonen som är farlig utan uppvaket. Det är lätt hänt att råttan inte vaknar, eller att den vaknar med blir så svag att den inte klarar sig. Om det bara beror på att det är svårt att hålla råttan i en lagom temperatur vet jag inte…

Taci
0

Ok. Det känns ju som att den här tumören växer ganska snabbt eftersom den dök upp ur ingenstans, helt plötsligt satt den bara där idag. Får hoppas att den lugnar sig lite :S

Stephanie
0

Att en tumör dykt upp snabbt behöver nog inte betyda att den kommer fortsätta växa snabbt tror jag… Jag hittade en rätt stor knöl på min ena tjej en dag, den växte lite till men stannade sedan i växten. Först några månader senare började den växa igen och då bestämde jag mig för att ta bort henne.