Knasråtta!
Så.. Lilo har lite lustiga beteenden för sig.. När råttorna kommer ut då får de vars i sovrummet och sovrumsdörren har en glugg på kanske 1.5 cm nedtill. Lilo brukar alltid ta vad hon än hittar som är nära till hands och dra dit det till springan för att täppa till. (Haha sedan kommer Zelda och drar bort allt så att hon kan kika under dörren). Och nu den senaste tiden har Lilo kommit på att det är jättekul att nafsa på en fötter men bara om man har strumpor på, eller tofflor. Förmodligen söker hon mer uppmärksamhet som hon redan får så mycket av haha. Har era råttor några tokigheter för sig?
Vad sött det låter!
En av mina grabbar är väldigt lugn, osocial och blyg av sig. Han går inte gärna utanför buren frivilligt och för aldrig något ståhej.
FÖRUTOM…när han får bitar av toapapper, tidningspapper eller tygbitar. Han får en i taget som han springer och bonar med, och då blir han så glad att han hoppskuttar och inte verkar kontrollera sig. Flyger fram och tillbaka, och oftast sitter han sen och knastrar när han samlat färdigt.
Detsamma gäller om han får i "uppdrag" att samla mat. Får lite mat åt gången som han springer och lägger i en hög och hämtar mer och mer. Spelar ingen roll om det är extra god mat eller vanlig mat från matskålen som man ger honom.
Så små uppdrag är det som får honom att känna sig duktig och viktig, och då försvinner all blyghet - för en stund 😃
Jag har en hona som också nafsar i strumpor. Hon boar hela tiden så jag har alltid tänkt att hon nog försöker stjäla strumpan. Hon tar allt annat, tofsar, papper, skräp… Kanske vill din råtta använda strumpan för att täppa till dörren? :D Dom är ju för söta de små liven…
/Surpan
Haha ja kanske är det därför :P fast jag provade en gång att ta av ena strumpan och hålla fram den till henne för att se vad hon skulle göra men hon ignorerade den bara :P
Jag har fyra råttor varav alla har sina knasigheter för sig.
Glimra brukar komma och krafsa på mina fötter när hon tigger mat. Hon är så tyst när hon pilar runt att jag ibland oavsiktligt skyfflar iväg henne med foten.
När Mymlan tigger slänger hon sig bara upp på benet (medan jag står upp) och klättrar upp på min axel. När hon vill pussas kör hon in hela huvudet i min mun. 😂
Vifs älskar att äta tapet - inte gnaga, utan riva loss och sedan äta upp remsorna.
Lakris älskar påsar. Ibland hittar man henne sovandes i en påse. Hon tycker även om att köra in nosen så långt in i mitt öra som det går.