Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 651 ggr
rebecka123
0

Äter sanden

Hej! 

har precis köpt två nya råttbebisar och båda springer och äter sanden som jag har lagt in i en liten låda i buren. Ska jag ta ut den och lägga in den när dom blivit lite äldre? Detta problem har jag inte haft förut då jag alltid brukar ha sand och träna dom gå på den lådan och bajsa. Men jag antar att jag måste ta bort den eller tror ni dom kommer inse att sand inte e någe gott?

Bill&Bull
1

Är du säker på att dom äter och inte bara tuggar?

||My Love For Animals Is Immortal||

AnneN
1

Jag har valt bort sand och har istället Toa Lätt, papperspellets i toalådan just för att de åt av sanden. Är inte så bra att de äter sand, speciellt inte om den är klumpbildande för den blir som cement i magen och är livsfarlig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rebecka123
0

Kan vara så att dom baara tuggar, aa de låter mer troligt. Kan man ha kvar sanden då ?

Bill&Bull
0

#3 Mina gjorde också så, slipade tänderna med sanden. Så sålänge dom inte äter det ser jag ingen anledning att ta bort sanden.

||My Love For Animals Is Immortal||

rebecka123
0

Okej Tack båda två :)!

Alwyn
3

Hur vet ni att de inte äter utan bara tuggsr? Ser ni att de spottsr ut den sen? Jag har en mus som åt av sanden när hon kom, jag tog det som ett tecken på mineralbrist och gav mat med extra mycket näring och mineral i. Har inte sett henne göra det igen sen dess.