Here we go again.
Så var det dags igen. Min 6 månader gamla pew har fått en ny infektion i kroppen. Hon får en stor varblåsa och behöver få penicillin (med banansmak ;o ). Det här är andra gången hon får en sådan här sen vi fick henne. Min eubk fick en likadan strax efter att vi fått henne, för ungefär 4 månader sedan, vi har tagit båda flickorna till vår duktiga smådjursvetrinär som konstaterat att de har infektioner i kroppen och att man ska klämma ut varet, göra rent med koksalt och ge penicillin oralt.
Vad kan det bero på? Är den vanliga "råttproblem"? Jag ger dem varierad nyttig mat, friskt vatten varje dag, rooibos te någon gång i veckan. De får motion, bus och kärlek (och pussar på magen). Deras bur står inte i drag och jag städar ofta åt dem. Vad gör jag för fel? Är jag en dålig matte?
Och hur tusan ska jag lyckas få i henne sin medicin? Hon blir verkligen skitförbannad på mig och jag är så rädd att jag ska råka göra henne illa..
Tacksam för svar.

Nummer 3 (aghd) har förresten aldrig uppvisat några tecken på att vara sjuk. Hon har, under sin tid här, varit frisk som en nötkärna.

Oftast när de får såna varbölder så beror det på ett sår som blivit infekterat. Råttan kan ha skadat sig på något i omgivningen eller blivit biten/riven av en annan råtta. Kontrollera så att det inte finns något i råttornas omgivning som de kan skada sig på. Det är ju ganska vanligt att det händer, men ändå inte så jättevanligt. Jag har haft sammanlagt 7 råttor och aldrig varit med om det.
Det kan ju också vara så att ni bara har haft otur, men kolla för säkerhets skull så det inte finns något som de kan skada sig på.
Medicin kan vara svårt att få i dem. När mina råttor fick penicillin så häll min syster i råttorna så de inte kunde röra sig och jag sprutade in medicinen i munnen på dem.
Men en sak är säker. Du är inte en dålig matte, för eftersom att du går till veterinären med dem och rådfrågar här så måste du ju bry dig om dina djur och då är man en väldigt bra matte. :)
Det är vanligt med staffylykockinfektioner.

staffyvadå? x)
kan du berätta vad det innebär?
Mina råttor har också gått på medicin nu i en vecka. Låter som att det är samma, bactrim heter den. Jag försökte spruta i det i deras munnar men det gick inte då de spottade ut det så fort de fick chansen. Jag blandade ut det med något gott istället. Risifrutti har varit jätte bra, om de inte är vana med möjlkprodukter så finns det i låglaktos. Mina tyckte det var godast utan sylten till.

En av mina tjejer fick en stor varblåsa precis mellan hakan och halsen. När man rakade bort lite päls från den kunde man se något som såg ut som ett litet brännsår ungefär. Vetten trodde det kunde bero på att hon råkat bli riven av nån av de andra råttorna av misstag i leken.
Klipper du deras klor regelbundet? för annars kanske det helt enkelt är så att de busar lite frå hårt med varandra. Lycka till!
Stavas stafolykocker… jag gillar tydligen stavningen staffylykocker… hehe
bakterie som trivs i obehandlade sår

Jag har aldrig lagt märke till att de har sår någonstans, men då åtminstone en av dem har ganska vassa klor ska jag börja kontrollera dem en gång i veckan nu och se efter så att de inte får sår. Ska försöka göra något åt hennes klor också. Risifrutti var ett bra tips, ska testa. De får naturell yoghurt med jämna mellanrum så det ska nog inte bli något problem.
Tack för alla svar! :D :*
Emma
Det är en supervanlig bakterie. Behandlas den inte så kan den orsaka svårare infektioner som feber, svampsår, ledinflammation mm.