Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 955 ggr
Smilla321
0

Varannan helg

Jag har funderat väldigt länge på att skaffa råttor och har läst på väldigt mycket o hittat en bra bur och allting, men nu finns de bara ett problem kvar… Jag bor varannan helg hos min mamma och resten av tiden hos min pappa, så isåfall tänkte jag ha buren hos min pappa (såklart) och jag bara undrar hur jag ska göra med dom när jag åker till min mamma? Nån mer som har det så?

R4ttus
2

Är det bara varannan helg så klarar de sig finfint själva under tiden. Får de ny mat, färskt vatten och blir kontrollerade m.m. på fredag morgon t.ex. och du sedan är hemma på söndag igen så är det absolut ingen fara!

Men om man vet att man kommer att vara borta på det viset är det en bra idé att skaffa en lite större bur så de alltid kan röra på sig ordentligt även när du inte är hemma.

Finns det möjlighet för någon att bara kolla till dom på lördagen så är ju förstås det bra, så att ingen har blivit sjuk eller bara kolla att det finns mat och vatten. Men de "behöver" inte pysslas om, så det kravet behöver du inte ställa på råttkollaren.

Dubbla vattenflaskor är ett tips, då den ena kan gå sönder helt plötsligt eller att de helt enkelt dricker slut på det om du bara har 1, och givetvis en "extra" rymlig matskål 🙂

Sen gäller det att kunna vara flexibel. Om någon råtta är sjuk, hängig, eller riktigt gammal - kan du då stanna kvar hela helgen, eller finns möjligheten att ta med dig råttorna då? Såna situationer gäller det att vara förberedd på, även om det fungerar utmärkt att lämna dom ensamma en helg vanligtvis.