Nakenråttor och kattorrfoder?
Jag har fått höra att nakenråttor får finnar av kattfoder. Det låter jättekonstigt tycker jag, men är det någon som vet?
Kattmat innehåller för mycket taurin (eller nåt sånt?) för att det ska vara bra för råttorna, i så fall är hundmat bättre att ge någon gång ibland som godis eller att blanda i lite i torrfodret. Att de skulle få finnar av det tror jag verkligen inte…

Mvh Stephanie 

Jo jag har oxå hört att det inte e bra för råttor. Att det ska förstöra njurarna, hade för mig att de hade att göra med salthalten i kattmaten. Men mina älskar det så de får ett par stycken pulor var nån gång varannan vecka..

vad läskigt, då ska jag plocka bort det..

Ja jag har ju inte nakenråttor själv men tyckte det lät konstigt att de får finnar av det, visst att det kanske inte är bra för nakenråttor men finnar lät så otroligt mysko för mig:P
gogogo
Hur kommer det sig att du gett dem kattmat?

har läst att man kan blanda det i torrfodret.
#3 har helt rätt
vad gäller "finnar" så…? mja… alltså.. kan råttor få finnar?
*fniss* inte för att märka ord, men hudåkommor får hårlösa råttor väldigt lätt. Detta beror nog mest på miljön råttan vistas i.
Givetvis är mat och utfodring A och O när det gäller råttors hälsa. Vill man ha djur som är friska, har fin hud och fin päls, klara ögon etc etc ska man ge dem mat som är så naturlig för råttan som möjligt.
Torrfoder för hund- och katt vill många inte ens ge till sina hund eller katt och jag rekommenderar det därför endast som GODIS!
Min nakenfis får ibland pormaskar. Inte för att det har med saken att göra men..
Men jag tror inte att det är nån större fara om det råttorna äter är lite för salt nån enstaka gång. Bara de inte får det hela tiden. Det enda som händer då är ju att de blir törstiga.
Ytterligare en tanke i det här spåret. Människor blir ju tjocka av för mycket salt i o med att det binder vatten. Fungerar det lika dant på råttor då? För vi e ju så lika varandra i så många andra lägen..
*En liten fundering*
#9 Låter konstigt. Kan du ta foto på en så man kan få se?
#10 Bra fråga… Jag tror dock inte det faktiskt. Råttor har en aning bättre kropp än oss, dessutom kan de välja bort att äta sådant som de inte mår bra av (om de har något) val. Så får råttorna varierad kost och har chans att välja kommer de att välja att äta det de behöver och kommer inte överdosera något de inte mår bra av. Läs nu att man ger råttorna varierad bra kost och inte bara tomma kolhydrater, socker etc…